تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مسیر حل چالش بیکاری از توسعه مهارت های فنی حرفه‌ای می‌گذرد

با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی تفاهم نامه همکاری در حوزه های جاده ای، بندری و بازآفرینی شهری منعقد شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، دو وزارتخانه تعاون،کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در سه حوزه بازآفرینی شهری ، جاده‌ای و بندری تفاهم نامه های همکاری امضاء کردند. 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شریعتمداری،وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این مراسم، آموزش فنی و حرفه ای را نیاز امروز جامعه ایران دانست و اظهار داشت: مسیر حل و رفع مشکل بیکاری از توسعه مهارت های فنی حرفه‌ای کشور می‌گذرد.

وی افزود: در جمع بیکاران کشور، آمار دانش آموختگان دانشگاهی بیکار بالاست، این در حالی است که افراد دارای مهارت  از فرصت شغلی بیشتری برخوردار هستند و این نشان می دهد راه عبور از وضعیت موجود ، مهارت افزایی است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهارت آموزی و مهارت افزایی موضوعی است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای شود، تاکید کرد: این کار با همکاری تمام قوا و تنظیم قوانین و مقررات مربوطه در همه دستگاه‌های اجرایی کشور امکان پذیر است .

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور بر اساس قانون تشکیل شده است خاطر نشان کرد: این مرکز در واقع نهاد اصلی سیاست گذاری در هماهنگ کردن امور فنی حرفه ای درکشور است .

 

شریعتمداری اظهار داشت: اگر در گذشته وزارت آموزش و پروش، مرکز آموزش های عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هرکدام در زمینه فعالیت خود در هنرستان ها، دبیرستان های کار و دانش، دانشگاه های فنی و حرفه ای، آموزش های فنی و حرفه ای ارائه می کردند، امروز مرکزی برای هماهنگ سازی این فعالیت‌ها در دولت تشکیل شده که در نوع خود قدم بزرگی است .

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: برای اولین بار با پی نوشت رئیس جمهور و دستور صریح ایشان به سازمان اداری و استخدامی، هم تراز کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کنار مدارک تحصیلی آموزش های دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد نظام مشاغل دولتی در این زمینه مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرد.

 

شریعتمداری خاطر نشان کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم باید طبقه بندی مشاغل بر اساس قانون کار متناسب با همین رویکرد تغییر کند، اگر از لحاظ مادی و معنوی برای افراد دارای مهارت حرمت کافی درجامعه قائل نشویم همچنان مدرک نسبت به دانش و مهارت  فنی و حرفه ای پیشی خواهد گرفت .

 

وی بهره‌وری نیروی کار را یکی از مهم ترین عوامل رشد تولید و بطور کلی اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در بهره وری نیروی کار، مهارت است، هرچه مهارت آموزی بیشتر باشد بهره وری نیروی کار نیز بیشتر است و آثار طبیعی خود را در رشد اقتصادی بر جای خواهد گذاشت.

شریعتمداری با بیان اینکه ما از منظرتغییرات در آینده بازار کار هم به موضوع آموزش های فنی و حرفه ای توجه کرده ایم، گفت: اگر بازار کار به سمت اینترنت اشیا، هوش مصنوعی  و ...حرکت کند ، باید در آموزش های فنی و حرفه ای نیز به این موضوع توجه کرد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  افزود: آموزش‌های فنی و حرفه ای باید به مردم واگذار شود، مردمی سازی فعالیت های آموزش مهارتی با حمایت دولت و تامین امکانات لازم برای بالا بردن سطح این مراکز باید دنبال شود.

وی افزود: از طرف دیگر باید نظارت را در صدور تائیدیه های لازم برای فعالیت های فنی و مهارتی تقویت کرد و همه اینها ، رویکردی است که به عنوان تجدید حیات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور از آن نام می‌بریم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حوزه صنایع دریایی و دریانوردی، حوزه کارآفرینی شهری و حوزه شبکه های حمل و نقل از موارد مشترک بین دو وزارتخانه است و آموزش های فنی و حرفه ای می تواند در این سه حوزه زمینه های رشد بخش ها را فراهم کند .

شریعتمداری با بیان اینکه امیدواریم با همکاری دو وزارتخانه قدم‌های مثبتی در این زمینه بر داشته شود، افزود: صنایع دریانوردی باید توسعه یابد چرا که در این زمینه شغل های زیادی پیش روی ماست‌.

 

وی با اشاره به اینکه اصلاح نیروهای آموزشی و نظامی در این زمینه یکی از لوازم تحقق اهداف در جهت بالا بردن فعالیت های فنی و حرفه ای در حوزه دریایی است، افزود: حوزه های سنتی کشاورزی ،کشت های گلخانه ای و کشت ماهی در دریا مورد توجه است و آموزش فنی و حرفه‌ای نقش اساسی در این بخش ایفا می‌کند.

 

شریعتمداری با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه صنایع دریایی گفت: یکی از لوازم تحقق این هدف در گرو رشد مهارت های فنی و حرفه ای در دریاست و امیدوارم بتوانیم منافع مشترک را در راستای تحقق این هدف قائل دنبال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیاز امروز کشور ، مدیریت جهادی و حرکت خارق العاده از سوی مدیران و همه بدنه دولت با هدف اجرای مفاد تفاهم نامه هاست.

 

وی برلزوم برنامه های زمان بندی روشن در انعقاد این تفاهم نامه ها تاکید کرد و پیگیری جدی در تحقق اهداف این تفاهم نامه ها را ضروی خواند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مهمترین شانس بقایانسان در برابر کرونا ، داشتن مهارت است

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  نیز در این مراسم بر ضرورت مهارت آموزی در همه دوران زندگی تاکید کرد و افزود: مهمترین شانس بقای انسان در برابر کرونا ، داشتن مهارت است.

 

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه نظام جامع مهارت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، تصریح کرد: با توجه به راه اندازی این دبیرخانه ، اختصاص ردیف بودجه ای به منظور تقویت آموزش های فنی و حرفه ای ضروری است.

منادی سفیدان با اشاره به اینکه در شرایط جدید کرونا، میلیون ها شغل در جهان از بین رفته، اظهار داشت: با اهمیت دادن به  مقوله آموزش و تقویت آموزش های مهارتی می توان بسیاری از مشاغل جدید را جایگزین مشاغل آسیب دیده کرد .

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  بر ضرورت نظارت و اجرای دقیق مفاد تفاهمنامه های منعقد شده بین دو وزارتخانه تاکید کرد و افزود :  یکی از وظایف نمایندگان مجلس ، نظارت و پیگیری اجرای تفاهمنامه ها ست.

  وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس  و دولت باید  در کنار و همراه هم  باشند افزود: در شرایط حاضر، این وحدت و یکپارچگی، نتایج مطلوبی را برای جامعه در بردارد .

 

 

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی دولت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics