تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برنامه ویژه دولت برای سهام عدالت

در اولین روز معاملاتی هفته، شاهد ادامه روند روبه‌رشد شاخص بازار سرمایه و سبزبودن شاخص بورس بودیم. روز شنبه، شاخص بورس رشدی در حدود ٤٧٠ واحد داشت.

 

ارزش معاملات در بازار بیش از ٣٢٠میلیارد تومان بوده است. این دو عامل در جهت حرکتی رشد شاخص از هفته قبل و تغییرات مدیریتی صورت‌گرفته در نهاد ناظر بازار سرمایه بوده است و باید دید در بلندمدت، این جو حاکم بر بازار به کدام سمت هدایت خواهد شد.

 

در بورس، مانند هفته پیش، نمادهای گروه فولاد و فلزات اساسی با رشد همراه شدند و گروه خودرویی هم با کاهش قیمتی در نمادهای بزرگ خود (سایپا و ایران‌خودرو) مواجه شدند. بیشترین اثر مثبت بر بازار را نمادهای فولاد، وامید، مبین، فملی و فخوز داشتند و از سوی دیگر خساپا بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشته است.

وضعیت در فرابورس هم به ‌طور مشابه، اما با شتاب آرامی پیگیری شد. در فرابورس شاهد رشد ١,٧‌واحدی شاخص بودیم و ارزش معاملات در این بازار بیش از ١٠٢ میلیارد تومان بوده است که کاهش ارزش معاملاتی در این بازار، نشان از افت معاملات در بخش ابزار نوین تأمین مالی است.

 

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، نمادهای شتران و ذوب بیشترین اثر را مثبت بر شاخص گذاشتند، نماد زاگرس بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. در شرایط حال‌ حاضر اقتصادی، می‌توان به وضعیت تالار شیشه‌ای در بلندمدت خوش‌بین بود.

 

تصمیمات کلان اقتصادی و اینکه حمایت اولیه دولت از چه صنایعی است، می‌تواند به شناسایی لیدرهای بازار در آینده کمک کند. گروه بانکی در این بین با توجه به تنفس‌های متوالی مجامع و بسته‌بودن اکثر نمادهای گروه، می‌تواند اثر درخور‌توجهی در کوتاه‌مدت بر شاخص بورس بگذارد.

 

وضعیت در گروه فولادی مثبت و تا حدودی باثبات شده است. در گروه تولید فولاد، شاهد ثبات قیمت‌ها بعد از رشد قیمتی در بازار جهانی هستیم. در شرکت‌های سنگ آهن با کاهش رخ‌داده در نرخ بهره مالکانه، توان کنترل هزینه پیمانکاری از سوی شرکت‌ها و افزایش در قیمت‌های جهانی، نمادهای گروه رشد  درخور‌توجهی داشته‌اند.

 

از سوی دیگر، شاهد رشد گروه روی، سرب و مس در بازار هستیم که رابطه مستقیمی با رشد قیمتی محصولات این شرکت‌ها در بازار جهانی دارد که روی قیمت فروش آنها اثرگذار است و پیش‌بینی‌ها در این زمینه، مثبت و در جهت رشد قیمت‌هاست. خبرهایی از سوی رئیس سازمان بورس مبنی بر انتقال، قابل خرید- فروش‌بودن سهام عدالت و برنامه ویژه دولت درباره آن مطرح شده است.

 

با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری انجام‌شده استان‌های مختلف و سهام عدالت در شرکت‌های بورسی و فرابرسی، قابلیت معامله در این بخش و وجوهی که از معاملات آن به گردش می‌افتد، می‌تواند موجبات رشد بازار سرمایه را ایجاد کند و نقدینگی موجود در بازار سرمایه را بهبود بخشد.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics