تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازدهی بورس20درصدی شد

در ادامه رکوردزنی‌های بورس اوراق بهادار تهران، دیروز شاخص کل بورس رکورد تاریخی دیگری به ثبت رساند و با جهش هزار و 76 واحدی به 92 هزار و 628 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص بورس در 13 روز کاری آذر ماه چهار کانال جدید را فتح کرده است.

 

 در ادامه رکوردزنی‌های بورس اوراق بهادار تهران، دیروز شاخص کل بورس رکورد تاریخی دیگری به ثبت رساند و با جهش هزار و 76 واحدی به 92 هزار و 628 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص بورس در 13 روز کاری آذر ماه چهار کانال جدید را فتح کرده است.
 
روزگذشته بورس اوراق تهران با تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه ۱۰۷۶ واحد معادل 1.1 درصد افزایش یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیزبا افزایش 50 واحدی به عدد 17 هزار و 736 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 1146 واحدی به رقم 100 هزار و 472 واحد دست یافت.


 
شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 1014 واحدی به رقم 66 هزار و 189 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 967 واحدی عدد 195 هزار و 175 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 7 واحدی روی رقم یک هزار و 30واحد ایستاد. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی بیش از 311میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 262 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 91 هزار و 222نوبت داد و ستد بود.


 
براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 215 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 110 واحد و تاپیکو با 104 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
 
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 32 واحد، مخابرات ایران با 22 واحد و پتروشیمی فجر با 13 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


 
بر اساس این گزارش، بورس تهران در حالی رکورد جدیدی برای شاخص کل قیمت و بازده نقدی (پدپیکس) ثبت کرد که تکاپوی صندوق‌های حامی نماگرهای بازار از جمله صندوق توسعه و صندوق تثبیت بازار سرمایه در کنار اقبال برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های بزرگ اغلب حاضر در بازار اول باعث شد  همه نماگرهای بورسی سبزپوش شود.
 
پیشروهای بازار به پشتوانه فولاد مبارکه و معدنی‌ها در کنار هلدینگ‌های پتروشیمیایی در حالی فاتح دیروز شاخص بورس بودند که وضعیت بازارهای جهانی حاکی از تثبیت قیمت‌ها و حتی روند نزولی شدن منحنی حرکتی آن برای کالاهای اساسی است.

 


 

رشد 4.3 درصدی در 13 روز
 

درحالی که در آخرین روز کاری آبان ماه شاخص کل بورس عدد 88 هزار و 774 واحد را نشان می‌داد، دیروز پس از فتح چهار قله جدید شاخص به نیمه 92 هزار واحد رسید. بنابراین در 13 روز کاری آذر ماه شاخص کل با رشد 3 هزار و 854 واحدی معادل 4.34 درصد روبه‌رو شد.
چهارم آذر ماه جاری شاخص توانست با عبور از مرز 90 هزار واحد بالاترین رکورد در تاریخ 50 ساله بورس اوراق بهادار تهران را بشکند. رکوردی که ثابت نماند و دو روز بعد دوباره با رسیدن به 91 هزار واحد رکورد تازه‌ای را تجربه کرد. اما ظاهراً این پایانی بر رکوردشکنی‌های اخیر بورس نیست چرا که پیش از آنکه آذر ماه به نیمه برسد چهارمین رکورد خود را نیز ثبت کرد. درآبان ماه نیز شاخص توانست سه کانال جدید 86، 87 و 88 هزار واحدی را پشت سربگذارد.


 
بازدهی بورس 20 درصدی شد
 

از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته بازدهی بورس اوراق بهادار تهران به 19.9 درصد رسید. در روز پایانی سال گذشته پرونده بورس با شاخص 77 هزار و 230 واحد بسته شد و روز گذشته این عدد به 92 هزار و 628 واحد رسید که رشد 15 هزار و 398 واحدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب میزان رشد شاخص و در واقع بازدهی که نصیب سهامداران بورس تهران شده  به حدود 20 درصد رسیده است. براین اساس بازدهی مناسب بورس در ماه‌های اخیر موجب شده  بورس در میان بازارهای سرمایه‌گذاری رقیب تازه‌ای محسوب شود. درصورتی که چسبندگی نرخ‌های سود بانکی به‌دلیل سپرده‌های یکساله که همچنان سودی در حدود 20 درصد دریافت می‌کنند از بین برود، بورس با چنین بازدهی می‌تواند پرسودترین بازار سرمایه‌گذاری کشور شود. از ابتدای سال‌جاری تا روزگذشته شاخص بورس توانسته است با عبور از کانال 78 تا 92 هزار واحدی 15 قله جدید را فتح کند.


 
علل سه گانه رشد شاخص
 

همان گونه که کارشناسان بازارسرمایه پیش‌بینی کرده‌اند، شاخص کل بورس به رشد خود تا پایان سال ادامه خواهد داد. در ماه‌های اخیر رشد قیمت کالاهای پایه مانند نفت، مواد معدنی و فلزات اساسی باعث رشد سهام نیمی از شرکت‌های بورسی و در نتیجه بالا کشیدن شاخص‌ها شده است. از سوی دیگر رشد نرخ ارز نیز به عاملی برای افزایش سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی تبدیل شده است بخصوص صنایعی که صادراتگرا هستند.


 
از سوی دیگر تثبیت و در واقع کاهش نرخ سود بانکی که از 11 شهریور ماه امسال در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار گرفت و حداکثر نرخ سود پرداختی به سپرده‌های بانکی را به 15 درصد محدود کرد نیز به‌عنوان عامل سوم رکوردشکنی‌های بورس معرفی می‌شود. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند این کاهش نرخ سود باعث شده  نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد شود و اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بیشتر شود.
 
این درحالی است که طی ماه‌های اخیر سهامداران بورس به تهدیدهای بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مواضع رئیس جمهوری امریکا در قبال ایران بی‌توجه بوده‌اند و همین عامل بسترهای رشد بیشتر بورس را فراهم کرده است.

منبع خبر: برترینها
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics