تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیا تولید لوازم‌خانگی ارزان‌قیمت در کشور امکان‌پذیر است؟

افزایش قیمت تمام شده لوازم‌خانگی در ماه‌های گذشته در کنار کاهش قدرت خرید خانوارها، بسیاری مسوولان و تولیدکنندگان را بر آن داشت تا در خصوص امکان‌پذیر بودن تولید لوازم‌خانگی ارزان به برنامه‌ریزی بپردازند.

 به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، با بالا رفتن نرخ ارز در ماه‌های گذشته، شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی مجوز افزایش قیمت برای محصولات خود یافتند و با چراغ سبز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلویزیون و حداکثر ۲۵ درصدی برای سایر لوازم خانگی نسبت به بهمن‌ماه پارسال به شرکت‌ها اجازه داده شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این مساله با توجه به افزایش نیافتن قدرت خرید خانواده‌ها متناسب با رشد قیمت‌ها، به چالشی اساسی در بازار و تقاضا برای این محصولات بدل شده است، به طوری که دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران می‌گوید:‌ با وضعیت به وجود آمده، کالا در بازار موجود است، اما خریدار نیست.

 

«اکبر پازوکی» ‌ به ایرنا گفت: افزایش قیمت لوازم‌خانگی از یک طرف و افت قدرت خرید مردم از طرف دیگر، دست به دست هم داده تا رکود در بازار را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون به‌جز افرادی که برای تهیه جهیزیه نوعروسان به بازار مراجعه می‌کنند، در عمل خریداری در بازار وجود ندارد.

این مقام صنفی تاکیدکرد:‌ اگر بخواهیم به بازار، مردم و کارخانجات کمک شود، باید نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها را در اختیارشان قرار داد؛ به این ترتیب با افزایش تولید، هزینه های سربارشان کاهش یافته و قادر به کاهش قیمت‌ها خواهند بود.

 

دشواری تامین مواد اولیه

در این زمینه، «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور به ایرنا گفت: با وضعیت کنونی کمبود ارز، تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی دچار مشکل شده است.

به گفته این مقام صنفی، مشکل یاد شده برای همه انواع لوازم خانگی گران و ارزان‌قیمت وجود دارد.

وی بیان‌داشت: به‌طور معمول هر یک از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی سبدی از محصولات ارائه می‌کنند که در آن کالاهای با امکانات کمتر یا بیشتر در بازه‌های مختلف قیمتی موجود است تا افرادی که توان خرید پایین ‌تری دارند نیز قادر به خرید باشند.

شهیدی افزود:‌ با این حال مشکل تامین ارز سبب شده تا در دو ماه گذشته تولیدکندگان با شرایط سختی مواجه باشند.

وی با اشاره به وعده سرپرست وزارت صنعت برای حل مشکلات ارزی، ادامه‌داد: این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور، به‌طور مثال به تولید تلویزیون اشاره کرد که برخی شرکت‌ها به دلیل صرفه اقتصادی اندک و نبود توان خرید در مردم به کاهش تولید این محصول در اندازه‌های ۵۵ اینج به بالاروی آورده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ برخی شرکت‌ها طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که  ۸۰ درصد تلویزیون‌های تولیدی‌شان با قیمت کمتر از هشت میلیون تومان باشد تا مشتری قادر به خرید باشد.

تولید لوازم خانگی ارزان امکان‌پذیر است

 

رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران نیز می‌گوید: ‌تولید کالای ارزان قیمت به معنای کاستن از کیفیت محصول است که در این صورت، شاهد افزایش مراجعات برای استفاده از خدمات پس از فروش و تعمیرات خواهیم بود.

«سیدمحمد موسوی‌مجد» افزود: در شرایط کنونی همه شرکت‌ها در تلاشند تا کالاهای با قیمت مناسب به منظور تامین نیاز مصرف‌کنندگان تولید کنند.                                          

وی تاکیدکرد:‌ اکنون شرکت‌ها به دنبال برنامه‌های افزایش تولیدند که از این طریق قیمت‌ها را کاهش دهند.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: ‌مشکل اصلی تولیدکنندگان، تامین ارز و مواد اولیه است و در این زمینه خواهان توجه بیشتر بانک مرکزی هستیم، هرچند تامین نیازها و کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه در اولویت است.

وی به سال‌های گذشته اشاره کرد، زمانی که عرضه لوازم خانگی آنقدر زیاد بود که فروشندگان جوایزی برای خریداران و تحریک تقاضا در آنان در نظر می‌گرفتند.

موسوی‌مجد بیان‌داشت: اگر ارز مورد نیاز تخصیص داده شود و کالا فراوان باشد، رقابت تولیدکنندگان زیاد شده و حاضر می‌شوند با سودهای حداقلی محصولاتشان را به فروش برسانند.

وی، تولید لوازم‌خانگی با قیمت مناسب در شرایط کنونی را هرچند دشوار، اما امکان‌پذیر دانست و گفت:‌ با توجه به افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان مجبورند هزینه‌های سربارشان را کاهش دهند و حتی با کاهش امکانات و اندازه لوازم خانگی، تولیداتی ارزان‌تر ارائه کنند.

 

ممکن بودن تولید لوازم خانگی ارزان

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در این زمینه معتقد است: تولید لوازم خانگی ارزان از نظر فنی امکانپذیر است.

«حمیدرضا غزنوی» بیان داشت: وزارت صنعت در ماه‌های گذشته با مکاتبه با همه انجمن‌ها و تولیدکنندگان، اعلام کرد که از تولید لوازم خانگی ارزان حمایت می‌کند و تنها تعداد اندکی از تولیدکنندگان از آن استقبال کردند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها تولیدکننده یک یا دو محصول هستند، باید برای محصولات ارزان به تولید مشترک روی آورند تا هزینه هایشان کاهش یابد.

غزنوی ادامه داد: هرچند ایجاد یک محصول جدید دست کم یک سال طول می کشد، اما یکی از گروه‌های داخلی طی مدت حدود ۶ ماه به این مهم دست یافت و برای این منظور، حتی برخی قالب‌های تولید را به فوریت با هواپیما وارد کشور کرد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، یکی از واحدهای تولیدی بزرگ کشور تا پایان امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم‌خانگی ارزان تولید و در اختیار گروه‌های هدف قرار می‌دهد.

 

وی افزود: این لوازم‌خانگی، هر چند با امکانات کمتر اما با کیفیت مناسب خواهند بود که تلاش شده «بدون یک ریال سود» به دست اقشار آسیب‌پذیر برسد.

به گفته این مقام صنفی، تولید پنج قلم جنس شامل یخچال، اجاق گاز، لباسشویی (اتوماتیک و دوقلو)، تلویزیون ۳۲ و ۴۳ اینچ و جاروبرقی در این طرح پیش‌بینی شده که در قالب دو سبد، یکی با قیمت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و دیگری ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دست جامعه هدف خواهد رسید.

وی بیان‌داشت: ۱.۵ میلیون دستگاه یاد شده معادل ۲۰ درصد سهم کل کشور است، اما مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار در بازار عرضه نمی‌شوند، بلکه با نظارت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع می‌شود.

 

 مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست امسال شرکت های داخلی ۲۱۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۴۹.۴ درصدی داشته است.

همچنین تولید یخچال و فریزر با رشد ۷.۹ درصدی به ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ماشین لباسشویی با رشد ۱۱۵.۱ درصدی به ۲۰۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics