تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی قزوین

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین گفت: میزان جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قزوین در پنج ماهه امسال نسبت به مجموع سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرده است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا ، رونق و جهش تولید بدون رونق و جهش سرمایه گذاری ممکن نیست، سرمایه گذاران ضمن اشتغالزایی برای جوانان و جویندگان کار، به تامین نیازهای جامعه پرداخته و چرخ های تولید جامعه را به حرکت درآورده و به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمک می کنند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

سرمایه گذاران همچنین با فعالیت خود مواد اولیه و منابع خام را تبدیل به کالای صنعتی کرده و از این طریق یا به کاهش وابستگی کشور به خارج کمک کرده و یا با صادرات محصولات خود به ارزآوری برای کشور اقدام می کنند.

 تحریم های ظالمانه دشمن و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا به لطف ایجاد زیرساخت های لازم و خدمات دهی مناسب به سرمایه گذاران از سوی دولت، آهنگ  جذب سرمایه گذار را کند نکرده بلکه در بعضی نقاط این آهنگ تندتر نیز شده است به طوری که در سال جهش تولید هم به لحاظ تعداد و هم از حیث ارزش ریالی شاهد رشد  سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بوده ایم.

 

استان قزوین علاوه بر یک شهر صنعتی (البرز، نخستین شهر صنعتی ایران) دارای ۱۳ شهرک و همچنین ۱۶ ناحیه صنعتی است.

کار جذب سرمایه گذار و واگذاری اراضی در شهرک ها و نواحی صنعتی علاوه بر آماده سازی اراضی و اجرای زیرساخت ها به منظور بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران در استان ها برعهده شرکت دولتی شهرک های صنعتی است که از دستگاه های زیرمجموعه وزارت صنعت،معدن و تجارت به شمار می رود.

 

آخرین وضعیت جذب سرمایه گذار در سال جهش تولید در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین را تشریح بفرمایید.

طی چهار سال گذشته بیش از همه ادوار قبلی شاهد جذب سرمایه گذار در شهرک های صنعتی استان قزوین بوده ایم

در پنج ماهه امسال ۸۶ سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین جذب شده اند و این در حالی است که در مجموع سال گذشته شاهد جذب ۴۰ سرمایه گذار بودیم و به این ترتیب نسبت به سال گذشته به لحاظ تعداد، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی یا بیش از ۲ برابری جذب سرمایه گذار را در استان شاهد بوده ایم.

در مجموع طی چهار سال گذشته روند جذب سرمایه گذار صنعتی در استان قزوین مثبت بوده و به میزان کل ادوار در این مدت شاهد جذب سرمایه گذاران بوده ایم به گونه ای که تعداد طرح های به بهره برداری رسیده در شهرک های صنعتی استان از هزار واحد عبور کرده و همچنین بیش از ۶۰۰ طرح نیز مراحل مختلف اجرا را پشت سر می گذارند.

 

امسال، به لحاظ ریالی نیز سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان قزوین رشد پیدا کرده است؟

میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده سرمایه گذاران جذب شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین پارسال حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود اما در پنج ماهه امسال شاهد عبور از این رقم بوده ایم و برآورد سرمایه گذاری مربوط به سرمایه گذاران جدید حدود هشت هزار میلیارد ریال است.

رشد ۸۰۰ میلیارد ریالی سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین در حالی است که هنوز به نیمه نخست امسال نرسیده ایم و بدون شک در پایان امسال از حیث سرمایه گذاری ریالی نیز به رشد قابل قبولی دست پیدا خواهیم کرد.

افزایش تعداد سرمایه گذاران و رشد ریالی سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی قزوین در شرایطی به دست آمده که شاهد تشدید تحریم های ظالمانه دشمن علیه کشور و همچنین ایجاد بحران کرونا بوده ایم و این موضوع نشان می دهد سرمایه گذاری و تلاش ها در جهت تقویت تولید و جهش در این حوزه مضاعف شده است.

 

در حوزه عمرانی امسال چه برنامه ها و طرح هایی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین اجرا می شود؟

اجرای ۶۰ طرح عمرانی با هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت ها در شهرک های صنعتی قزوین با هدف کمک به تقویت سرمایه گذاری در بخش تولید در دستور کار قرار دارد

امسال هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت شهرک های صنعتی قزوین در قالب طرح های عمرانی و زیرساختی در شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین هزینه می شود.

برای امسال اجرای ۶۰ طرح عمرانی را در شهرک ها و نواحی صنعتی اسنان قزوین در نظر گرفته ایم که بعضی از آنها در دست اجرا هستند و برخی نیز به زودی آغاز می شوند.

 

از مهم ترین طرح های در دست اجرا علاوه بر پروژه هایی مانند ایجاد معابر و خیابان ها و آسفالت کشی،باید به ایجاد شبکه روشنایی در فازهای توسعه و اجرای تصفیه خانه شماره ۲ در شهرک صنعتی لیا اشاره کرد.
طرح های عمرانی و زیرساختی شهرک های صنعتی از محل اعتبارات دولتی هزینه می شود و بستر و فضای لازم را برای حضور سرمایه گذاران و صنعتگران به منظور ایجاد واحدهای تولیدی فراهم می کند.

طرح توسعه و یا افزایش مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین امسال در دستور کار قرار دارد؟

از آنجا که قزوین از استان های جذاب برای سرمایه گذاران بخش صنعت و فعالان اقتصادی است و تقاضا برای سرمایه گذاری در این استان بالاست، امسال توسعه چند شهرک صنعتی شامل کاسپین یک و حیدریه در قالب فاز توسعه و همچنین شهرک های صنعتی خرمدشت و آراسنج نیز در قالب افزایش عملیاتی شدن اراضی موجود و آماده سازی آنها برای واگذاری به سرمایه گذاران و استقرار صنایع در دستور کار قرار گرفته است.

 

با اجرای این طرح ها نزدیک به هزار هکتار به مساحت اراضی دارای زیرساخت و آماده در شهرک های صنعتی استان قزوین برای واگذاری به سرمایه گذاران به منظور ایجاد واحدهای تولیدی افزوده می شود.

برخی مسوولان محلی در استان قزوین عنوان می کنند که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به بعضی شهرک های صنعتی خاص مانند کاسپین یا لیا هدایت و توصیه می شوند و به این ترتیب شاهد حضور کم تر آنها در برخی دیگر شهرک ها و همچنین نواحی صنعتی هستیم، در این خصوص توضیح بدهید.

مشوق هایی همچون زمین ارزان قیمت و اقساطی و معافیت های مالیاتی ویژه برای سرمایه گذاران در نواحی صنعتی قزوین در نظر گرفته شده است

 

این اظهارات صحیح و مبتنی بر واقعیت نیست، اولا باید اذعان کرد سرمایه گذاران با مطالعه و تحقیقات لازم و جامع مکان سرمایه گذاری و فعالیت خود را انتخاب می کنند و ثانیا طبیعی است که خیلی از سرمایه گذاران ترجیح بدهد در شهرک صنعتی که به مرکز استان یا پایتخت نزدیک تر و موقعیت جغرافیایی بهتری دارد اقدام به سرمایه گذاری بکنند بنابراین نمی توان سرمایه گذاران را به حضور در یک شهرک یا ناحیه صنعتی خاص ملزم و در این خصوص به آنها اجبار کرد.

سرمایه گذاران اطلاعات مربوط به شهرک ها و نواحی صنعتی را از ما دریافت می کنند و در نهایت خودشان در مورد اینکه کجا سرمایه گذاری کنند تصمیم می گیرند، از سویی دیگر باید یادآور شد که قیمت زمین در شهرک های کم تقاضا و نواحی صنعتی نسبت به سایر شهرک های صنعتی به شکل قابل ملاحظه ای ارزان تر بوده و همچنین مشوق های مالیاتی بیشتری نیز در این مکان ها برای سرمایه گذاران وجود دارد.

 

با این حال اینکه تعداد سرمایه گذاران در برخی شهرک های صنعتی به دلایل مختلف از جمله موقعیت مکانی و نزدیکی به شهرهای بزرگ و دسترسی به خدمات از برخی دیگر از شهرک ها و همچنین نواحی صنعتی بیشتر باشد یک موضوع طبیعی است و این مساله در کل کشور صادق است.

ما در شرکت شهرک های صنعتی قزوین، پول ها و منابع مالی که از سرمایه گذاران در شهرک های پرتقاضا مانند کاسپین دریافت می کنیم را در شهرک های صنعتی کم تقاضا و نواحی صنعتی که در جوار شهرهای کوچک قرار دارند هزینه می کنیم و از حضور سرمایه گذاران در همه شهرک ها و نواحی صنعتی استقبال می کنیم و در همین راستا از سرمایه گذارانی که در نواحی صنعتی و همچنین شهرک های کم تقاضا حاضر به سرمایه گذاری هستند آماده حمایت ویژه هستیم.

آیا  ایجاد شهرک صنعتی جدید در استان قزوین در دستور کار قرار دارد و یا وجود شهرک های فعلی نیازی به این کار وجود دارد؟

طرح ایجاد ۲ شهرک صنعتی خصوصی خودروسازی و صنایع برق در قزوین در حال پیگیری است

ایجاد شهرک های صنعتی تابع ضوابط و قوانین خاص خود از جمله تصویب هیات وزیران است.

شهرک صنعتی قزوین یا کوهین و همچنین ناحیه صنعتی طارم سفلی که در دولت یازدهم و دوازدهم آماده سازی شدند، آخرین شهرک و ناحیه صنعتی استان قزوین به شمار می روند و کار جذب سرمایه گذار برای آنها آغاز شده است.

 

طی سالیان گذشته پراکندگی مناسبی را از حیث استقرار شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین شاهد بودیم به طوری که اکنون در هرچهار گوشه استان قزوین و در سطح شهرستان ها و بخش ها شاهد وجود شهرک یا ناحیه صنعتی و ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاران بخش تولید هستیم به این ترتیب نیاز چندانی به ایجاد شهرک یا ناحیه صنعتی جدید در استان احساس نمی شود به جز شهرک صنعتی پوشاک که قصد داریم آنرا در جوار شهرک صنعتی آبیک یا کاسپین ۲ ایجاد کنیم و همچنین شهرک شیرینی که بیشتر در قالب یک مجتمع کارگاهی تولید و عرضه شیرینی جات سنتی قزوین است که تلاش داریم تا با مشارکت سایر دستگاه ها آنرا در حاشیه آزادراه قزوین-زنجان احداث کنیم.

البته از سوی بخش خصوصی طرح احداث ۲ شهرک صنعتی شامل شهرک خودروسازی و قطعه سازی و  شهرک صنایع برق در حال پیگیری است و امیدواریم هرچه زودتر نهایی شود.

برای این شهرک ها به ترتیب حدود ۵۰ و ۲۰ هکتار زمین درنظر گرفته شده است.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics