تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۵۱۵ میلیون دلار در استان بوشهر سرمایه گذاری خارجی شد

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهرگفت: باوجود تحریم ها اما بدلیل اقدام های موفق دیپلماتیک دولت در سه سال اخیر ۵۱۵ میلیون دلار در این استان سرمایه‌گذاری خارجی شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایرنا، رسول زارعی روز جمعه در نشست خبری تبین دستاوردهای دولت در سالن شهدای  مرکز بوشهر افزود:میزان مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان  که از سال ۹۰ به دلیل وجود تحریم متوقف شده بود در سه سال اخیر از سرگرفته شد و میزان آن به ۳ میلیارد و ۵۵ میلیون دلار رسیده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با بیان اینکه از این میزان ۵۱۵ میلیون دلار آن اجرایی شده است یادآورشد: بیشترین میزان آن در تولید متانول شرکت پتروشیمی مرجان با سرمایه‌گذاری آلمان هزینه شده است

 

سامانه پنجره واحد؛ دستاورد اداره کل اقتصاد و دارایی استان برای بهبود فضای کسب و کار

زارعی اعلام کرد: سامانه الکترونیکی پنجره واحد سرمایه گذاری اقتصادی به منظور بهبود فضای سرمایه گذاری و کسب وکار برای اولین بار در کشور از آذر ماه سال گذشته در بوشهر طراحی و اجرایی و در سطح کشور با عنوان سامانه بوشهر شناخته شده است و تا پیش از دهه فجر در همه استان‌های کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر افزود: این سامانه در راستای هدف وزارت اقتصاد برای شناسایی و بهبود رویه‌های مخل فضای کسب و کار طراحی شد که فرآیند سرمایه گذاری برای توسعه استان را از شروع کسب و کار ، اخذ مجوز تا اجرای پروژه را تسریع و شفاف می‌کند.

 

وی ادامه داد: اداره کل امور اقتصاد و دارایی نشست‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی استان در جهت بررسی فضای کسب و کار و رویه‌های سرمایه‌گذاری داخلی داشت و در پایان اینگونه جمع بندی شد که ضعف پاسخگویی  و کندی دستگاه‌های اجرایی در رسیدگی به پرونده های  سرمایه‌گذاری‌ها مانع بهبود سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار استان و سبب بروز نارضایتی و سلب اعتماد سرمایه گذار از کارایی نظام اداری استان است.

زارعی اضافه کرد: در این راستا با حمایت استاندار و معاون امور اقتصادی ایشان و تعامل و هماهنگی با ۲۵ دستگاه‌ اجرایی استان بسته‌ای تدوین شد که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان رسید و در ادامه با همکاری بخش خصوصی پنجره واحد سرمایه گذاری راه‌اندازی شد که کاهش چشمگیر زمان رسیدگی به پرونده‌ها از نتایج آن بوده است.

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر عنوان کرد: اخذ زمین از منابع ملی یا تغییر کاربری اراضی شخصی برای سرمایه گذار طولانی‌ترین زمان را در فرآیند سرمایه گذاری در استان داشت که ۸ ماه تا ۳ سال به طول می‌انجامید در حالی که با اجرای این سامانه این زمان به کمتر از دو ماه و در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به کمتر از ده روز کاهش یافته است و این زمان در اداره کل منابع طبیعی استان به عنوان دستگاهی موفق در این زمینه از ۶۸ به ۴ روز کاهش یافته است.

 

افزایش ۴۹۶ درصدی سپره‌گذاری در بانک‌ها/ بوشهر رتبه دوم کشور شد

زارعی اعلام کرد: میزان سپرده‌گذاری در بانک‌های بوشهر از سال ۹۲ تا ۹۸ بالغ بر ۹۵.۵ هزار میلیارد تومان بود که رشد ۴۹۶ درصدی را نشان می‌دهد و از این حیث استان بوشهر پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهرگفت: اعطای تسهیلات به عنوان مصارف بانک‌های استان نیز در همین دوره با رشد بیش از دوبرابری به  ۵۱.۶ هزار میلیارد رسیده است.

 

وی با بیان اینکه با وجود تحریم سیستم بانکی کشور، شاهد ادامه روند بهبود در نظام بانکی کشور و استان هستیم، اظهار کرد: تسهیلات بانکی استان بوشهر در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشته است و سهم بخش صنعت، خدمات، مسکن و ساختمان و کشاورزی استان به ترتیب ۲۵،۴۱،۱۸ و ۷ درصد بوده است.

زارعی ادامه داد: این در حالی است که سهم صنعت در سال گذشته از تسهیلات بانکی استان ۱۱ درصد بوده است و این افزایش بیش از دوبرابری نشان دهنده اهتمام جدی بخش بانکی به تولید استان است.

 

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر اظهارداشت: رتبه پایین بانک های  استان بوشهر در پرداخت تسهیلات  به دلیل میزان بالای سپرده‌گذاری در بوشهر است در حالی که در برخی از استان‌ها که سپرده گذاری پایینی در بانک‌ها دارند این نسبت افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: با این حال بانک‌های استان بویژه بانک‌های خصوصی باید با شناسایی پروژه‌های موثر در توسعه استان و با سرعت بیشتر نقش خود را در بهبود فضای کسب و کار و توسعه استان ایفا کنند.

 

دولت تدبیر و امید؛ نقطه آغاز اقتصاد هوشمند

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر بیان کرد: خزانه داری الکترونیک به عنوان یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در وزارت امور اقتصادی و دارایی و اداره کل مور  اقتصادی و دارایی بوشهر است که از ابتدای مهرماه سال جاری تمام سامانه یکپارچه و اجرایی  و تمام دریافت و پرداخت‌های خزانه معین استان و از طریق شبکه دولت انجام می‌گیرد.

زارعی افزود: خزانه داری الکترونیک از اثرگذارترین طرح‌های اقتصادی پس از انقلاب و از دست‌آوردهای دولت تدبیر است که منجر به افزایش دقت و سرعت بویژه شفافیت در انجام عملیات مالی، کاهش فرآیند دریافت و پرداخت، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و انضباط مالی در مجموعه‌های اجرایی و اقتصادی می‌شود.

 

وی ادامه داد: حذف دسته چک‌های صادر شده، جلوگیری از خلق پول ناشی از رسوب حساب‌های دولتی در بانک‌های مختلف وساماندهی پرداخت‌های سریع و مطمئن حقوق کارکنان دولت از نتایج اجرا شدن خزانه داری الکترونیک در استان بوشهر است.

زارعی بااشاره به پرداخت حقوق کارکنان ۲۴ دستگاه دولتی مشمول بودجه استانی در استان بوشهر از خزانه معین استان گفت: در سال ۹۹ ماهانه حقوق بیش از ۳ هزار و ۴۵۰ کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی  با مبلغ ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از خزانه معین استان پرداخت می شود.

 

تخصیص ۴۱۳۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی

وی در خصوص سایر پرداخت‌ها از خزانه استانی، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸ بالغ بر ۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان  برای اجرای طرح‌های عمرانی مشمول بودجه استانی در استان بوشهر هزینه شده است که این میزان جدای از اعتبارات ملی اختصاص یافته به استان است.

وی اعلام کرد: میزان درآمد تعهد شده استان در سال ۹۸ حدود ۳ هزار و ۳۶۶ میلیارد بود که ۱۰۲ درصد و بیش از محقق شد.

 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر عنوان کرد: در این راستا از اجرایی شدن سامانه‌های مدیریت اطلاعات بدهی‌ها و مطالبات دولت با عنوان سماد، سامانه سادا به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی دارایی‌های دستگاه اجرایی و سامانه سناما به منظور ساماندهی و نظارت بر دریافت و پرداخت‌های دستگاه‌های اجرایی در استان بوشهر به اجرا رسیده است.

زارعی با بیان اینکه اجرایی شدن سماد با ایجاد شفافیت، امکان تبانی را از بین می‌برد، به ارائه داده‌های ثبت شده استان در این سامانه پرداخت و عنوان کرد: بدهی و مطالبات دستگاه‌های دولتی بوشهر در پایان سال ۹۸ با مبلغ ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برابری می‌کند و بیشترین طلب دولت از اشخاص حقوقی مطالبات مودیان بزرگ  مالیاتی است.

 

نیمی از جمعیت بوشهر سهام عدالت دارند

مدیرکل اداره اقتصاد و دارایی استان بوشهر افزود: از مجموع بیش از ۴۹ میلیون سهام عدالت توزیع شده در کشور، ۶۱۰ هزار و ۷۲۵ سهم عاید خانواده‌های استان بوشهر شده است.

وی افزود: در طرح واگذاری این سهام، ۲۳۶هزار نفر معادل ۳۹ درصد از هم استانی‌ها روش مستقیم را انتخاب کردند که می‌توانند مدیریت سهام عدالت خود و پیامدهای ناشی از فروش یا نگهداری آن را به عهده بگیرند و ۶۱ درصد نیز با انتخاب روش غیر مستقیم مدیریت سهام خود را به عهده شرکت سرمایه‌گذاری استان بوشهر سپرده‌اند.

 

زارعی اعلام کرد: ارزش سهام دارندگان سهام عدالت استان نزد این شرکت سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت های بوشهر انجام و برای ورود به بازار بورس در دست اجرا است.

این مقام مسئول یادآورشد: متقاضیان بوشهری برای عضویت در هیات مدیره این شرکت افزون بر انتخاب روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت باید  در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند، احراز هویت شده و کد بورسی دریافت کرده باشند.

 

وی گفت: البته انجام این اقدامات و اخذ کد بورسی از کارگزاری ها، بانک های استان و یا دفاتر خدمات ارتباطی برای همه اعضاء ضروری است و تسریع در آن سبب سرعت بخشی در روند اقدمات قانونی برای فعالیت شرکت فوق الذکر میشود.

تسهیلات مرتبط

وی افزود: صاحبان سهام عدالت از این پس می‌توانند در همه بانک‌ها سهام خود را به عنوان وثیقه بگذارند و به میزان ۵۰ درصد از ارزش این سهام تسهیلات ۱۸ درصدی به صورت کارت اعتباری خرید دریافت کنند.

 

 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics