تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازگشت سهامداران خرد به مدار خرید

بورس تهران در حالی هفته گذشته را با ثبت بازدهی ۹.۵درصدی شاخص کل سپری کرد که در این مدت به دنبال جو مثبت ایجاد شده در بازار سهام، سهامداران خرد نیز مجدد به مدار خرید بازگشتند. به طوری که طی هفته گذشته بیش از ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، بررسی جزئیات جابجایی ها در این هفته نشان می دهد که شروع هفته با خالص خرید سهامداران حقیقی در حدود ۶۰۰میلیارد تومان آغاز شد. در این روز بیشترین خرید حقیقی ها در نمادهای گروه دستگاه های برقی بود. در مقابل حقوقی ها به جمع آوری و حمایت از سهام شرکت های فلزی پرداختند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در روز یکشنبه همزمان با ریزش بیش از ۷۲ هزار واحدی شاخص کل بورس، حقوقی ها به حمایت بیشتر از بازار پرداخته و خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز بیش از ۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی ها بازار منتقل شد. در این روز نیز بیشترین خرید حقوقی ها به جمع آوری سهام فلزات اساسی تعلق داشت. به طوری که خالص خرید در این صنعت به حدود ۴۵۰میلیارد تومان رسید.

 

اما روند مزبور تداوم چندانی نداشت و همزمان با مثبت شدن شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه، شاهد بازگشت حقیقی ها به مدار خرید بودیم. بر این اساس در جریان معاملات روز دوشنبه بیش از ۵۳۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در ادامه این روند نیز منحنی شاخص کل بورس تهران روز سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی صعودی ترسیم شد. افزایشی که با رشد ۳.۶درصدی شاخص کل بورس همراه شد. در همین راستا ورودی پول حقیقی‌ها در روز سه‌شنبه به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم بیشترین میزان خالص خرید سهامداران خرد در هفته گذشته بود. در این روز بخش عمده خرید سهامداران حقیقی به جمع آوری سهام شیمیایی، فلزی و خودرویی تعلق داشت.

 

آخرین روز کاری هفته نیز با تثبیت حضور حقیقی ها در زمین خرید به پایان رسید. به طوری که در این روز نیز حقیقی ها به خریدهای خود ادامه دادند و حدود ۵۰۰میلیارد تومان دیگر به پرتفوی خود افزودند. به این ترتیب برآیند خرید و فروش های صورت گرفته در هفته گذشته به انتقال ۲هزار و ۷۳۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی ختم شد.

 

رصد صنایع مورد توجه معامله گران

 

در هفته‌ای که گذشت، صنایع بزرگ و کالامحور در کانون توجه سهامداران حقیقی قرار گرفتند. بیشترین خالص خرید توسط این دسته از بازیگران سهام در گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و در نهایت خودرویی ها ثبت شد. در این میان گروه شیمیایی با جابه‌جایی ۶۹۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفت. پس از آن گروه فلزات اساسی بود که خالص خرید ۵۵۰ میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. در گروه خودرویی بازگشایی دو لیدر گروه یعنی ایران خودرو و سایپا سبب شد تا خریدهای پرحجمی در این صنعت صورت گیرد. به طوری که در نهایت خالص خرید ۴۰۸‌میلیارد تومانی در این گروه ثبت شد.

 

بررسی نمادهای مورد توجه معامله گران حقیقی در این هفته نیز نشان می دهد که  ایران خودرو  بیشترین خرید را از سوی حقیقی های بازار تجربه کرده است. به طوری که خالص خرید سهامداران خرد در این نماد به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. در میان نمادهای فلزی نیز، حقیقی ها تمایل به جمع آوری سهام ملی مس ایران داشتند و در نهایت ۳۷۸میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید «فملی» به پرتفوی خود افزودند. البته در این گروه «کاوه» نیز با ثبت خالص خرید بیش از ۲۰۰میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد روبرو شد.

مخابرات نیز با ثبت خالص خرید ۷۵.۳میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این هفته بود.

 

حقوقی ها چه خریدند؟

 

در آنسوی بازار اما بیشترین خرید حقوقی ها از دو گروه سرمایه‌گذاری و بانک رقم خورد. این دو گروه در مجموع هفته گذشته شاهد حمایت ۲۸۶‌میلیارد تومانی حقوقی‌ها بودند؛ در این میان پست بانک ایران توانست خالص خرید ۱۱۰میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کند.

 

در میان نمادهای سرمایه گذاری نیز، حقوقی ها بیشترین حمایت را از دو نماد «وبوعلی» و «وبیمه» داشتند. به طوری که سرمایه گذاری بوعلی با انتقال ۸۶میلیارد تومان نقدینگی و سرمایه‌ گذاری‌ صنعت‌ بیمه نیز با انتقال ۵۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شوند.

 

منبع خبر: سنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics