تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

افزایش درآمدهای مالیاتی با تقویت فرهنگ مالیاتی

امروزه دولتها در اکثر کشورهای جهان می کوشند هزینه های جاری خود را از طریق منابع پایدار مالیات تامین نمایند.

 به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، خوشبختانه این سیاست در کشور مانیز در سالهای اخیر بشدت مورد استقبال دولتمردان قرار گرفته، بطوریکه در برنامه ریزی های بعمل آمده در قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت در پایان آن برنامه موظف شده است که هزینه های جاری خود را از محل مالیات تامین و پیش بینی نماید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اما یکی از دلایلی که موجب کاهش سهم مالیاتها در بودجه کشور می شود، فرار مالیاتی است یعنی افراد به طرق مختلف از پرداخت مالیات سرباز می زنند. افراد مختلف سعی در کتمان کردن درآمد خود دارند و مالیات خود را که حقوق حقه دولت جهت اجرای سیاست اقتصادی و توسعه کشور است نمی پردازند.

 

در حالی که در کشورهای توسعه یافته، مالیات عمده ترین منبع عایدی دولتهاست. تأمین منابع درآمدی کشور از طریق درآمدهای حاصل از نفت همواره انجام برنامه ریزی در کشور را در هنگام اجرا با مشکل جدی روبرو ساخته است. 


باید در نظر داشت که حوزه فرهنگ در جوامع و سازمانهای بشری مرکزیت انسانی دارد. این ویژگیها نشان دهنده تعهد فردی و متعاقب آن تعهد فرهنگی است که شامل پیوستگی روحی به جامعه، احساس مسئولیت و وفاداری و اعتقاد به ارزشهای جامعه می باشد و به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی و کارائی در جامعه می شود. 


قدر مسلم نهادینه شدن چنین باور و اعتقادی در اذهان و افکار عمومی موجب می شود که برداشتهای اشتباه پیشین خود را نسبت به مالیات کنار گذاشته و پرداخت مالیات را بعنوان یک تکلیف تلقی نمایند.


پرداخت بهینه مالیات، در گستره فرهنگ مالیاتی مطلوب، امکان پذیر است و این مطمئن ترین راه جهت بهبود تمکین مالیاتی می باشد که همانا مهمترین هدف مدیریت مالیاتی را تشکیل می دهد. مدیریت نظام مالیاتی یک کشور نمی تواند بدون شناخت از فرهنگ مالیاتی حاکم و مدیریت آن به اهدافش برسد. با توجه به اینکه مطالعه فرهنگ مالیاتی در برخی از کشورها سابقه نسبتا طولانی دارد در یک سامانه مالیاتی، توجه به فرهنگ آن به عنوان یک زیر ساخت اساسی و مدیریت آن یک امر مهم و ضروری است. بهترین قوانین مالیاتی، امکانات و روشها، منابع و سایر تسهیلات بدون توجه به باورها، ارزشها و هنجارهای جامعه و بطور کلی فرهنگ مالیاتی کشور ناکارآمد و غیر اثر بخش خواهند بود. 

 


اما نکته مهمی که از آن نباید غافل شد این است که ارتقای فرهنگ مالیاتی آرمانی ملی و همگانی است که همه افراد، نهادها، موسسات، شرکت ها و رسانه ها در قبال آن مسئولند و نباید آن را فقط به حوزه وظایف سازمان امور مالیاتی کشور محدود کرد. افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به معنای افزایش سهم بودجه از مالیات است و این بدان معنا است که همه ما به نحوی از این مالیات ها بهره می بریم و همه ما در این زمینه مسئولیم.

 

در این میان، نهادها و سازمان هایی که بخش قابل توجهی از بودجه آنها از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود نقش مهم تری برعهده دارند. رسانه های جمعی هم به واسطه دامنه وسیع تاثیرگذاری که بر گروه های مختلف مخاطبان دارند، نقش اثرگذاری خواهند داشت. شهروندان نیز که امروزه به مدد فناوری هایی مثل شبکه های اجتماعی قادرند صدایشان را رساتر به گوش دیگران برسانند، می توانند نقش تعیین کننده ای برای خود در این حوزه تعریف کنند.

 

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics