تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بنزین دو نرخی تا 2000 تومان

بر اساس آمار‌ها ۷۰ % مصرف ­کنندگان بنزین کمتر از ۸۰ لیتر در ماه مصرف دارند و براین اساس می‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را ۸۰ لیتر در ماه و به قیمت ۱۰۰۰ تومان درنظرگرفت.

 بر اساس آمارها 70% مصرف ­کنندگان بنزین کمتر از 80 لیتر در ماه مصرف دارند و براین اساس می­‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را 80 لیتر در ماه و به قیمت 1000 تومان درنظرگرفت و قیمت بنزین بالای 80 لیتر را معادل بنزین آزاد یعنی در حدود 2000 تومان تعیین کرد.
 

اخیرا لایحه بودجه سال 97 از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و این لایحه در حال بررسی نمایندگان مجلس است. در تبصره 18 لایحه اشاره شده است که دولت قصد دارد با افزایش حامل‌های انرژی، میزان درآمد خود را  به میزان 17400 میلیارد تومان افزایش دهد. هرچند که در این تبصره به صراحت نامی از حامل های انرژی که قرار است گران شود، برده نشده، اما با توجه به صحبت‌های مسئولین به نظر می‌­رسد که یکی از حامل­‌های انرژی که مشمول این افزایش قیمت خواهد شد،  بنزین است و قیمت احتمالی آن نیز 1500 تومان خواهد بود.
 

در همین راستا و با توجه به تجربه دو سال اخیر، به نظر می­‌رسد که نظام تک ­نرخی بنزین مورد توجه دولت بوده و در نتیجه همه مصرف­‌کنندگان بنزین با افزایش قیمت یکسانی مواجه خواهند شد. با در نظر رفتن شیوه تک­ نرخی بنزین به قیمت 1500 تومان، به همه مردم فشار اقتصادی وارد شده و در نتیجه میزان نارضایتی عمومی از دولت نیز افزایش خواهد یافت،اما اگر دولت نظام دونرخی را برای افزایش قیمت بنزین اجرا کند، عموم مردم از افزایش قیمت بنزین مصون مانده و در نتیجه نارضایتی عمومی از دولت نیز متعاقبا کاسته می‌­شود.

بر اساس آخرین اطلاعات سامانۀ هوشمند سوخت، حدود 70% مصرف ­کنندگان به میزان کمتر از 80 لیتر در ماه بنزین مصرف می کنند. در این صورت، می­‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را 80 لیتر در ماه و به قیمت 1000 تومان درنظرگرفت و قیمت بنزین بالای 80 لیتر را به مقدار بنزین آزاد یعنی در حدود 2000 تومان تعیین کرد.

بررسی روند افزایش قیمت برق طی سالهای اخیر نشان می­‌دهد که وزارت نیرو طی سالهای 93 تا 95 سه مرتبه تعرفه­‌های برق را به میزان 24% ، 10% و 10% در بخش خانگی افزایش داد اما در هر سه مرتبه، هیچ تفاوتی بین مشترکین کم‌­مصرف و پرمصرف قائل نشد. این امر در حالی است که با توجه به نظام‌­های تعرفه‌­گذاری دنیا و در راستای اصلاح الگوی مصرف، بایستی بین مشترکین کم­‌مصرف و پرمصرف تفاوت قائل شد. در همین راستا ضروری است که در صورت تصمیم دولت برای افزایش قیمت برق سال آتی، قیمت برق مشترکین کم­‌مصرف ثابت مانده و تنها قیمت برق مشترکین پرمصرف افزایش یابد. با توجه به یارانه­‌ای بودن برق بخش خانگی، این امر نیز عادلانه­تر شدن توزیع یارانه برق بین مشترکین را تسریع خواهد کرد.

در رابطه با گاز خانگی نیز روندی مشابه برق وجود داشته و سیاستهای قیمت­‌گذاری بر پایه حمایت از مشترکین کم­‌مصرف نیست، بنابراین احتمالا در صورت افزایش  قیمت گاز، همه مشترکین با یک درصد مشمول افزایش قیمت قرار خواهند گرفت.
 

 در مجموع، ضروری است که در صورت افزایش قیمت بنزین، برق و گاز خانگی، دولت از مشترکین کم‌­مصرف حمایت نموده و قیمت حامل‌های انرژی این مشترکین را افزایش ندهد. ثابت نگه‌­داشتن قیمت انرژی مشترکین کم­‌مصرف و تمرکز بر افزایش قیمت انرژی مشترکین پرمصرف علاوه بر کنترل روند مصرف انرژی در کشور، اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی را نیز سریعتر محقق خواهد کرد.

 

 

منبع خبر: snn
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics