تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گریز معنادار مالکان ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی از خرید بیمه‌نامه شخص ثالث

ماشین آلات یکی ازاساسی‌ترین ضرورت‌های هر پروژه عمرانی به حساب می‌آیند و وجود آن‌ها در بسیاری از صنایع حیاتی است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری چابک آنلاین، زهرا نامداری، درحقیقت ماشین آلات پیشرفته نقش ویژه‌ای در توسعه و بهره برداری از معادن، عمران و آبادانی و چرخش بهینه چرخ‌های اقتصادی کشور دارند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

تجهیزات و ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی، جزء گران‌بهاترین پیش‌نیازهای هر پروژه‌ی عمرانی و از عوامل اصلی تولید بوده که با توجه به وسعت کاربرد آنها در پروژه های مختلف، ریسک های ناشی از کار با این تجهیزات نیز متنوع است.


اما ماشین‌آلات سنگین در حین انجام کار با چه ریسک‌هایی روبرو هستند؟

 

ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی، با ریسک‌هایی ازجمله برخورد با کارگران، برخورد دووسیله نقلیه با یکدیگر و یا اشیاء ثابت، سقوط نفرات از روی ماشین آلات، سقوط در دره، برخورد با بارهای ناایمن و محکم نشده، واژگونی و آتش سوزی، روبرو هستند.

 

رابطه مستقیم کاهش ریسک با افزایش نرخ بازدهی،بر کسی پوشیده نیست و در این هنگام،بیمه در نقشی حمایتگر می‌تواند از فشار ریسک بر صنایع، پروژه‌های اقتصادی و مسئولیت افراد جامعه بکاهد.

 

درحال حاضر صنعت بیمه در قالب پوشش‌ها و بیمه‌نامه‌های مختلف ریسک ماشین‌آلات سنگین را پوشش می‌دهد.

 

یکی از این بیمه‌نامه‌ها بیمه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری (CPM)است که تمامی خسارت‌های وارد به بدنه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاری از قبیل لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی، گریدر، تاور کرین، جرثقیل، لیفتراک، غلتک و مانند آنها را پوشش می‌دهد.

 

در واقع بیمه ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاری، هرگونه زیان یا خسارتی را که به هرعلت ازجمله خطرات طبیعی و سایر خطرات به جز موارد مستثنی شده، درحین کار یا توقف ماشین آلات، ترانزیت در راه، در زمان احداث یا بهره برداری به ماشین آلات وارد شود را جبران می‌کند.

 

ناگفته نماند پوشش دیگری که صنعت بیمه در اختیار استفاده کنندگان از ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی قرار می‌دهد،  بیمه مسئولیت مدنی دارندگان این دست ماشین‌آلات در قبال اشخاص ثالث است.

 

در این مدل، بیمه‌گر متعهد می‌شود که در ازای انجام تعهدات و وظایف بیمه‌گذار، مسئولیت وی را در طول مدت قرارداد در مقابل خسارات جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث ناشی از عملیات ماشین آلات،پس از محرز شدن مسئولیت وی توسط بیمه‌گر، بیمه کرده و خسارت احتمالی را جبران کند.

 

به نظرمی‌رسدکه با وجود تلاش‌های صنعت بیمه در طراحی محصولات متنوع و مناسب برای پوشش ریسک‌های ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی اما فعالان این صنف از صنعت بیمه و نحوه پوشش ریسک‌ها رضایت چندانی ندارند.

 

دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی، به چابک آنلاین گفته که ریسک‌پذیری صنعت بیمه در ایران بسیار پایین بوده  و شرکت‌های بیمه‌ای در ایران فعالیت تخصصی را به صورت حرفه‌ای انجام نمی‌دهند.

 

عبدالرضا صالحی، اظهار کرده که شرکت‌های بیمه‌ای تنها پروژه‌هایی که کمترین ریسک را دارند بیمه کرده و به همین دلیل هم پروژه‌های بزرگ پیش نمی‌رود و افزوده که تعداد زیادی از مصرف کنندگان، ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی خود را بیمه نمی‌کنند.

 

شکی نیست که بدون پوشش مناسب بیمه‌ای، فعالیت‌های اقتصادی همراه با بیم خواهد بود؛ اما چه عواملی سبب گریز این افراد از صنعت بیمه و پوشش صحیح ریسک فعالیتشان می شود؟

 

مدیر اتومبیل شرکت بیمه میهن، در گفت‌وگو با چابک آنلاین اظهارداشت که در قانون، گفته شده که تمامی وسایل نقلیه زمینی ازجمله ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی باید دارای بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشند.

 

اسماعیل فلاحی، در خصوص آمار پایین ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی بیمه شده، گفت: سالیان سال است که ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی بیمه شخص ثالث نداشته و تنها به صورت کلی از بیمه‌های مسئولیت استفاده می کنند و در حال حاضر برای استفاده از بیمه شخص ثالث باید جریمه صندوق خسارت‌های بدنی را پرداخت کنند.

 

وی افزود: مالکان و استفاده کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی  به‌دنبال این هستند که شرکت‌های بیمه جریمه دیرکرد بیمه نامه  شخص ثالث را ببخشند اما این جرایم متعلق به صندوق تامین خسارت‌های بدنی بوده و برای بیمه گران نیست.

 

مدیر اتومبیل شرکت بیمه میهن، گفت: از سوی دیگر بعضی از ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی در قالب رشته‌های مهندسی و (CPM) بیمه شخص ثالث و بدنه را دریافت می‌کنند زیرا اینگونه حق بیمه آنها کمتر شده و از تخفیفاتی هم بهره‌مند می‌شوند.

 

فلاحی، افزود: به همین علت صاحبان و استفاده کنندگان از ماشین‌آلات معادن و راه سازی حاضر نیستند از بیمه‌های مسئولیت جدا شوند و بیمه شخص ثالث را دریافت کنند در حالیکه باید دو بیمه نامه مجزا تهیه کنند.

 

مدیراتومبیل شرکت بیمه میهن، با تاکید براینکه ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی در بیمه نامه شخص ثالث فعال نیستند، توضیح داد: تعداد زیادی از این ماشین آلات دارای پلاک نیستند و طبق آخرین فیلترهای بیمه مرکزی حتما خودرو باید دارای پلاک معتبر باشد.

 

فلاحی، اذعان داشت که بسیاری از صاحبان و استفاده کنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی به‌دنبال بیمه‌های کوتاه مدت 10 تا 15 روزه هستند تا به‌واسطه آن کارت سوخت و پس از آن پلاک دریافت کنند اما شرکت‌های بیمه‌ا‌ی هم به دلیل آنکه در صورت نداشتن پلاک خودرو، امکان جعل وجود دارد برای بیمه کردن آنها بازدید حضوری انجام می‌دهند.

 

وی، در خصوص میزان ریسک ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی، توضیح داد: ریسک برخورد آنها کم است چرا که در سطح جامعه تردد ندارند اما شدت برخورد آنها زیاد است زیرا بیشتر این ماشین آلات فاقد دوربین عقب، آژیر و سنسور بوده و در حالت دنده عقب و تغییر مسیر ممکن است با کارگران برخورد شدید داشته باشند.


 

منبع خبر: چابک آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics