تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تصمیم منطقی بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی درباره تورم و نرخ سود بانکی در شرایط کنونی درست و منطقی است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایبنا، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره آخرین پیام اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی که در آن کنترل تورم را اولویت اصلی بانک مرکزی اعلام کرده بود، گفت: کنترل تورم یکی از اهداف بانک مرکزی است ولی تمام هدف‌های آن به حساب نمی‌آید.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی درادامه اضافه کرد: بانک مرکزی در کنار تورم بحث حفظ و قدرت خرید پول ملی را هم مورد توجه قرار دهد و سیاست‌هایش باید به گونه‌ای تنظیم شود که همزمان رکود، تورم و حفظ ارزش پول ملی را با هم درگیر کند. بانک مرکزی در واقع  نباید اجازه دهد تا کسری بودجه دولت منجر به تشدید رشد نقدینگی شود که درصورت موفقیت در این امر به خودی خود کار ارزشمند و موثری انجام داده است.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص یادآور شد: این نهاد پولی و مالی کشور باید ابزارهای دیگر را برای جبران کسری بودجه دولت تحریک کند تا از طریق آن‌ها کسری بودجه تامین شود، فشار به پایه پولی و نقدینگی وارد نیاید و تورم ایجاد نشود زیرا در صورت روی دادن تورم ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

قادری در ادامه تاکید کرد: در کنار این موارد نیاز است بانک مرکزی کمک کند تا امکان تحصیل ارز بیشتری به وجود آید. اینگونه  نیازهای ارزی تحت کنترل در خواهد آمد. مجموع این سیاست‌ها با هم اهداف بانک مرکزی را به ثمرخواهد نشاند.

 

این نماینده مجلس در این خصوص که رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده جهت کنترل تورم به دنبال سود بانکی نیست، اظهار داشت: مسئله سود بانکی که مطرح کردند، درست است زیرا در خصوص آن نگرانی‌هایی وجود داشت و آن هم تضعیف بازار بورس در شرایط فعلی است. در حقیقت چنانچه در چنین اوضاعی نرخ سود سپرده‌های بانکی افزون شود، نقدینگی بیشتری از بازار بورس خارج خواهد شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع باید این نکته را مورد توجه داشت که بانک مرکزی نباید اجازه دهد به دولت که کسری بودجه خود را از طریق افزایش پایه پولی و نقدینگی تامین کند. رشد نقدینگی یکی از عوامل افزایش نرخ تورم است و در این شرایط فعلی نباید اسباب رشد نقدینگی فراهم شود.

 

 

منبع خبر: ایبنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics