تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

لزوم توجه به فرهنگ سازی مالیاتی در مدارس

کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه های ملی یک کشور در سال های آینده می باشند. از همین روی توجه به رشد و ارتقای رویکردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی ایشان می تواند نقش اثرگذاری در اعتلا و موفقیت برنامه ها و چشم اندازهای توسعه ملی داشته باشد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، با عنایت به نقش فرهنگ در رشد و توسعه جوامع انسانی در دنیای امروز،توجه به فرهنگ سازی موثر و راهگشا برای نسل آتی جامعه از مهمترین سیاست های کلان حاکمیت ها می باشد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در این میان صاحب نظران و کارشناسان بر این باورند که خود مقوله فرهنگ می تواند از منظری به دو بخش کلی قابل تقسیم باشد. نخست فرهنگ بومی و عامیانه قومی و قبیله ای است که با تکیه بر رسوم و سنن هر قومی دارای خاستگاهی قدرتمند در اذهان عمومی است. اما بخش دیگر این تقسیم بندی شامل گونه ای دیگر از فرهنگ عمومی بر پایه های رفتارها و رویکردهای مدرن مدنی و اجتماعی می باشد که به آن فرهنگ مدنی می گویند. زندگی پیشرفته در شهرهای بزرگ و صنعتی دارای مناسبات اجتماعی و شهروندی خاصی است که با گذشت زمان تبدیل به یک رویه و رفتار فرهنگی به هنجار می گردد.

 

 

فرهنگ مدنی و فرهنگ مشارکت در ساخت یک جامعه و همیاری همه افراد فعال آن در شکوفایی زیرساخت های شهری از جمله مولفه های مهم در رفتارهای اجتماعی و مدنی می باشد. تا آنجا که برای نیل به این هدف قوانینی اقتصادی همچون پرداخت مالیات و یا عوارض بر عهده فعالان اقتصادی و شهروندان جامعه می باشد.

 

 

با عنایت به این مسئله فرهنگ مالیاتی از جمله مولفه های بسیار مهم و زیرساختی در رشد و اعتلای اقتصاد و عدالت اجتماعی در یک کشور می باشد. از آنجا که فرهنگ مالیاتی یک رویکرد فرهنگی ذیل فرهنگ مدنی بوده و در جوامع مدرن و صنعتی شکل گرفته است، می تواند اقشار بیشتر و مختلفی از یک ملت و یا یک جامعه را ذیل مناسبات و اصول خویش قرار دهد. پس توجه به نهادینه سازی فرهنگ مالیاتی و به تبع آن مشارکت در ساخت جامعه، در میان نسل های پایین دستی و نوباوه کشور می تواند زمینه ساز آینده ای درخشان برای میهن عزیزمان باشد.

 


در این راستا شناخت و توجه به مراکز استراتژیک فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان و تلاش این مراکز جهت برنامه ریزی و ارائه راهکارهای عملیاتی جهت نهادینه سازی فرهنگ مالیاتی در میان کودکان و نوجوانان تنها عامل موفقیت در زمینه ایجاد یک اخلاق اجتماعی در زمینه فرهنگ سازی مالیاتی در نسل های آتی خواهد بود.

 

بر این اساس نهادهای حاکمیتی با توجه به اختیارات و اشرافی که بر دستگاه های آموزشی و تربیتی در حوزه کودکان و نوجوانان دارند، می توانند با تبیین سیاست های کلان فرهنگی و آموزشی در حوزه فرهنگ مدنی خصوصا فرهنگ مالیاتی و اجرای آن در سطوح گسترده استانی و ملی می توانند زمینه ساز ایجاد یک فرهنگ والای مدنی در حوزه پرداخت مالیات و مشارکت در ایجاد کشوری آباد باشند.

 

 

در این راستا توجه به لزوم وجود سرفصل های آموزشی در کتب درسی دانش آموزان با موضوع مالیات و تبیین چگونگی هزینه کرد این مبالغ در بخش های مختلف کشور می تواند روشنگر اذهان نسل های پایین دستی جامعه در زمینه اهمیت فلسفه وجودی مالیات در ساخت کشور باشد. از سوی دیگر توجه به ابزارهایی همچون اسباب بازی ها که مخاطب اصلی آن کودکان و نوجوانان می باشند، می تواند وسیله ای کاربردی و مفرح در آموزش مولفه های فرهنگ مدنی همچون فرهنگ مالیاتی باشد.

 


شایسته است که مسئولان امر خصوصا مسئولان بخش های فرهنگی و آموزشی با نگاهی کلان و با محوریت ایجاد یک فرهنگ مدنی متعالی در کشور در خصوص تبیین و آموزش مفاهیم ارزشمندی همچون فرهنگ مالیاتی و فرهنگ مشارکت شهروندی در ساخت کشور، تلاش بیشتری مبذول نمایند.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics