تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران / عباس وفادار

بدون شک، سال ۱۳۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران در دوران معاصر است. اگرچه در ابتدا انتظار می‌رفت اقتصاد ایران که از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌های یک جانبه آمریکا با مشکلات متعددی روبه‌رو شده و تا حد زیادی کوچک‌تر شده بود در این سال شرایط بهتری را شاهد باشد، اجرای سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی در پی شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از گسترش این ویروس در سراسر دنیا سبب شد مشکلات اقتصاد ایران دو چندان شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، دولت نیز به ناچار و برای مقابله با این وضعیت بحرانی و جبران کسری بودجه قابل توجه خود مجبور به تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه و منابع دیگر شد که این امر از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تبعات بسیاری را برای اقتصاد ایران در پی داشته و خواهد داشت. از طرف دیگر آشفتگی موجود در سیاست‌های پولی و مالی دولت، منجر به سرگردانی سرمایه‌گذاران و ورود برخی از سرمایه‌ها به بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال شده است، که این امر نیز به نوبه خود فشار مضاعفی را بر اقتصاد ایران وارد کرده است.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در این بین اما یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی سال ۱۳۹۹، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، نتیجه آن می‌توانست تاثیر عمده‌ای بر آینده اقتصاد ایران بگذارد. از یکسو انتخاب مجدد ترامپ به معنای ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و حتی احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا بود. از سوی دیگر انتخاب بایدن به معنای گشایش‌های سیاسی بین ایران و غرب و احتمال رفع تحریم‌ها بود. در نهایت، با قطعی شدن انتخاب جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، انتظار بسیاری از کارشناسان این است که تحریم‌های آمریکا به تدریج رفع شده و چشم‌انداز اقتصادی ایران بهبود یابد. رفتار مثبت بازار نسبت به قیمت ارزهای خارجی و به تبع آن قیمت سکه و طلا طی یک ماه اخیر نیز یکی از نتایج این رویداد مهم سیاسی و کاهش انتظارات تورمی در کشور است.

 

 

 

بدون شک، رایزنی درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌ها یکی از اولویت‌های جاری دستگاه دیپلماسی کشور است، هر چند با توجه به تیرگی روابط بین ایران و غرب در سال‌های اخیر، این امر بسیار پیچیده و زمانبر خواهد بود. یکی از ثمرات اصلی این گشایش‌های سیاسی، برقراری و احیای روابط اقتصادی بین ایران و اروپا که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است است. بنابراین همزمان با رایزنی درباره حفظ توافق‌نامه هسته‌ای، کشورها و اشخاص ذی‌نفع نیز باید رایزنی‌های لازم برای احیای روابط تجاری و اقتصادی را آغاز کنند.

 

 

همایش کسب و کار ایران و اروپا می‌تواند یکی از نخستین گام‌ها برای احیای مجدد روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و اروپا باشد. این همایش در قالب «پروژه توسعه تجارت ایران و اروپا» برگزار می‌شود. این پروژه که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود توسط مرکز تجارت بین‌المللی که نهادی مشترک بین سازمان ملل و مرکز تجارت جهانی است اجرا می‌شود.

 

 

این همایش قرار است به مدت سه روز از اول تا سوم مارس ۲۰۲۱ (یعنی یازدهم تا سیزدهم اسفند ۱۳۹۹) و با حضور وزیر امور خارجه کشورمان، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی، سازمان‌ها، شرکت‌ها، فعالان اقتصادی، کارشناسان و اصحاب رسانه برگزار شود. با توجه به محدودیت‌های کرونایی، این همایش از طریق یک پلت‌فرم دیجیتال به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد که البته این موضوع باعث حضور گسترده اشخاص و شرکت‌های معتبر ایرانی و اروپایی در آن شده است.

 

 

هدف اصلی این همایش ایجاد بسترهای لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فناوری در جهت گسترش تعامل بین فعالان اقتصادی ایران و اروپا و نیز شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران است. این همایش به موضوعات مختلفی مانند چشم‌انداز روابط ایران و اروپا، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در اقتصاد ایران، اصلاحات لازم در اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و راهکارهای گسترش تعامل بین فعالان اقتصادی ایران و اروپا می‌پردازد.

 

 

 همچنین، نشست‌های تخصصی در زمینه مباحث مرتبط با روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا و همچنین نشست‌های اختصاصی درخصوص توسعه کسب و کار بین‌المللی، ارتباطات و بازاریابی دیجیتال و مدیریت بازارهای صادراتی از جمله رویدادهای اصلی این اجلاس است.  ثبت نام‌کنندگان می‌توانند از دو هفته قبل از شروع همایش خود را با پلت‌فرم دیجیتال این اجلاس به آدرس (https://www.europeiranbusinessforum.com/digital-platform) آشنا کرده و برنامه همایش را مطالعه کنند. همچنین، مطالب ارائه شده در همایش به مدت دو هفته پس از پایان همایش در دسترس ثبت‌نام‌کنندگان خواهد بود.

 

 

در پایان با در نظر گرفتن سخنرانان کلیدی و نیز اهداف این همایش به نظر است پس از مدت‌ها مجددا یک فرصت کم‌نظیر برای تبادل ایده‌ها و تخصص‌ها و شناسایی و برقراری ارتباط با شرکای تجاری بالقوه و نیز احیای گفت‌وگوها و ایجاد زمینه اعتماد متقابل بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی ایجاد شده است که این مهم می‌تواند به نوبه خود به بازسازی روابط اقتصادی ایران و اروپا کمک کرده و در عین حال مسیر را برای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری گسترده‌تر هموار کند. امید است با برگزاری این همایش و همایش‌های مشابه، همزمان با رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران، امکان رشد و گسترش تعاملات اقتصادی بین فعالان اقتصادی ایرانی و بین‌المللی برقرار شده و با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خون تازه‌ای در رگ‌های اقتصاد ایران دمیده شود.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics