تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

10 پیشران به «حساب» گرفتن «حساب»داری / سید محمد علوی

دبیرکل جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران در جدیدترین شماره‌ی فصلنامه‌ی حسابدار رسمی با اشاره به «طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی» و «طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابداررسمی» می‌نویسد: «اهالی حرفه مبهوت شدند که با این همه چالش و معضلات حادی که با آن مواجه‌ایم، چگونه است که حرفه‌ی حسابرسی در اولویت قانون‌گذار و دولت قرار گرفته است؟ اگر به‌راستی حسابرسی در اولویت است چرا چالش‌های اصلی آن مغفول مانده؟ آیا انبوه معضلات اساسی که پیش‌نیاز ارتقای حسابرسی‌اند رفع شده و فقط مانده حسابرسی را با آخرین تحولات و تغییرات جهانی روزآمد کنند؟ آیا بازنگری ساختارهای حرفه نیازمند تقلید محض است یا در نظر گرفتن مختصات اجتماعی ما؟ آیا اساساً این نسخه‌ها مرهم و همدم دردهای حرفه خواهد بود؟» و تأکید می‌کند که «به‌درستی خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است».

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، سیدمحمد علوی در این مقاله به‌تفصیل زمینه‌های طرح ایجاد نهاد ناظر مستقل را بازگو می‌کند و می‌نویسد «در این زمینه، جامعه پیشنهادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمود که محور آن بازنگری ساختارهای جامعه و استقلال هیأت عالی نظارت و حذف اشخاص تحت نظارت از فرایندهای نظارتی بود و سازمان حسابرسی نیز پیشنهاد تشکیل نهاد ناظر را ارایه نمود».

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی می‌نویسد: «در این زمینه جلسات کارشناسی و تبیین ابعاد و پیامدهای هریک از محورهای پیشنهادی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار گردید. لیکن بخش دولتی از توجیهات عدم تاسیس نهاد جدید در این زمینه هرگز قانع نشدند... جلسات کارشناسی ادامه داشت و همواره نمایندگان رسمی طرفین درجلسات مربوط حضور داشتند که البته بیشتر چانه‌زنی بود تا تفاهم، اقناع، اجماع فکری و نگاه ملی به حرفه‌ی حسابرسی.»

 

علوی تأکید می‌کند «کمیت و کیفیت حسابداری، گزارشگری مالی و حسابرسی به‌شدت تحت تأثیر عوامل محیطی خود قرار دارد. ازاین‌رو، برای حل‌وفصل مسایل و چالش‌های آن ابتدا باید محیط مختلف و متنوع آن مورد کالبدشکافی قرار گیرد. در این صورت بر اساس عارضه‌یابی، نظام بازخورد و بهینه‌کاوی می‌توان بازنگری و اصلاحات ضروری جهت بهبود وضعیت را کلید زد. مشارکت ندادن حرفه در بازسازی و مقدرات آن باعث می‌شود بدنه‌ی حرفه نسبت به جایگاه خود بیگانه باشد و بر منافع فردی خود تمرکز یابد و تعلق حرفه‌ای خود را از دست بدهد.»

 

وی در ادامه با اشاره به این که حرفه‌ی حسابداری بر روی ده ستون اصلی استوار شده و هریک از این پایه‌ها نباشند و یا لرزان و سست باشند حرفه‌ی حسابداری نیز متزلزل و ضعیف می‌شود. آینده و کارآمدی حرفه هم بدون تردید در گرو وجود و استحکام هریک از این ستون‌ها نهفته است.

 

بخش عمده‌ی ادامه‌ی مقاله‌ی علوی تشریح 10 پیشران زیر به‌عنوان ستون‌های توسعه‌ی حرفه‌ی حسابرسی در کشور است:

پیشران اول: نظام آموزش و پژوهش

پیشران دوم: نظام حکمرانی و اقتصادی

پیشران سوم: اتکا به منابع مالی مالیاتی

پیشران چهارم: بازارهای پول و سرمایه

پیشران پنجم: تشکل‌های حرفه‌ای فراگیر

پیشران ششم: اصول و ضوابط حرفه‌ای و اخلاقی

پیشران هفتم: شناخت قانونی

پیشران هشتم: حسابرسی مستقل

پیشران نهم: فعالیت مؤسسات حسابرسی بزرگ و بین‌المللی

پیشران دهم: حضور در عرصه‌های عمومی

 

سیدمحمد علوی در پایان مقاله‌ی خویش تأکید می‌کند که« حل مشکلات و مسایل داخلی حرفه فقط با حضور و خواست جدی اهالی حرفه امکان‌پذیر می‌شود و به صورت بفرموده و از بالا به پایین حل‌وفصل نخواهد شد... اگر بخواهیم حرفه را برای آینده حفظ و بانی رشد، توسعه و اعتلای آن باشیم باید با لحاظ منافع عمومی مشکلات و مسائل آن را حل‌وفصل کنیم و اگر در این زمینه بی‌تفاوت باشیم و آن را نادیده انگاریم و فقط فکر منافع فعلی و کسب‌وکار خویش باشیم خود و نسل آینده را از داشتن حرفه‌ای مترقی و متعالی محروم کرده‌ایم...»

 

جهت دریافت متن کامل مقاله کلیک کنید.

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics