تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ممنوعیت افزایش قیمت برق و گاز برای کم‌مصرف‌ها

در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون مصوب کرد قیمت برق و گاز خانگی برای حداقل ۳۰ درصد از کل مشترکین که از بقیه مصرف کمتری دارند، ثابت باقی بماند.

 

کمیسیون انرژی مجلس در قالب الحاق‌بندی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ مصوب کرده است که دولت مکلف شود قیمت برق و گاز خانگی برای حداقل ۳۰ درصد از کل مشترکین که از بقیه مصرف کمتری دارند را تثبیت کند و افزایش ندهد.

 

اواسط هفته گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون مصوب کرد قیمت برق و گاز خانگی برای حداقل ۳۰ درصد از کل مشترکین که از بقیه مصرف کمتری دارند، ثابت باقی بماند. همچنین این کمیسیون مصوب کرد افزایش قیمت برق و گاز صنعتی و کشاورزی کمتر از افزایش قیمت این حامل‌ها در بخش خانگی باشد.

 

متن کامل این مصوبه در قالب بند الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده، عبارتست از:

«۱-در راستای تشویق به کاهش مصرف انرژی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، دولت مکلف است به تفکیک اقلیم‌های آب و هوایی، قیمت برق و گاز خانگی را برای حداقل ۳۰ درصد از کل مشترکین که از بقیه مصرف کمتری دارند ثابت نگه دارد.

۲- به‌منظور حمایت از تولید و اشتغال، دولت مکلف است درصد افزایش قیمت برق و گاز صنعتی و کشاورزی را کمتر از بخش خانگی قرار دهد».

 

البته این مصوبه باید در کمیسیون تلفیق مجلس و صحن علنی مجلس هم تصویب شود تا نهایتا بعد از تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شده و برای دولت لازم الاجرا باشد.

 

این مصوبه کمیسیون انرژی مجلس، مصوبه قابل اعتنایی است زیرا پیش‌بینی می‌شود دولت دوازدهم مشابه دولت یازدهم اقدام کند و با هدف افزایش درآمدهای خود، قیمت حامل‌های انرژی را به طور یکسان (یعنی با درصدهای یکسان) برای همه مردم گران کند. این در حالی است که در صورت اجرای این مدل افزایش قیمت، هم فشار زیادی به عموم مردم بخصوص مستضعفان وارد می‌شود و هم کنترل مصرف انرژی رخ نمی‌دهد.

 

با توجه به همین موضوع و با عنایت به اصرار دولت مبنی بر افزایش درآمد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بهترین راهکار موجود، تصویب نهایی و اجرای همین مصوبه کمیسیون انرژی است. یعنی ممنوعیت افزایش قیمت برق و گاز خانگی برای مشترکین کم‌مصرف که شامل عموم مردم بخصوص مستضعفان می‌شود.

منبع خبر: تجارت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics