تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بانک‌ها به خرید و فروش ملک و ارز روی آورده‌اند

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بانک‌ها هریک برای خود بنگاه‌های اقتصادی شدند و وقتی دولت یا همان بانک مرکزی این اجازه را داده تا به سمت فعالیت‌های سودده سوق پیدا می‌کند، دیگر جذابیتی برای او ندارد که من تولیدکننده به او سود پرداخت کنم. درحالی که همان پول را به بازار سکه، ارز و بیمه می‌برد و سود بیشتری کسب می‌کند

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، نیما بصیری تهرانی درباره میزان حمایت بانک‌ها از واحد‌های تولیدی اظهار کرد: مطمئنا آنطور که باید همکاری از سوی بانک‌ها وجود داشته باشد وجود ندارد اما نباید یک طرفه قضاوت کرد، همه اینها به دولت باز می‌گردد. وقتی دولت خدمات نمی‌دهد و خدمات مازادی از بانک‌ها یا تولیدکنندگان درخواست می‌شود، بین بانک‌ها و واحد‌های تولیدی هم اختلاف ایجاد می‌شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با اشاره به بنگاه‌داری بانک‌ها تصریح کرد: قوانین و تعاریف بانکی می‌گوید از طریق وام‌های با بهره می‌توانند منتفع شوند اما با توجه به شرایط اقتصادی، روش بانکداری در این کشور تغییر کرده است.‌ مسلما سود مجموع فعالیت‌ها و خدمات بانک‌ها باید مثبت باشد بنابراین و با توجه به شرایط اقتصادی، بانکداری به بنگاه‌داری تغییر کرده است. 

بصیری افزود: بانک‌ها هریک برای خود بنگاه‌های اقتصادی شدند و وقتی دولت یا همان بانک مرکزی این اجازه را داده تا به سمت فعالیت‌های سودده سوق پیدا می‌کند، دیگر جذابیتی برای او ندارد که من تولیدکننده به او سود پرداخت کنم. درحالی که همان پول را به بازار سکه، ارز و بیمه می‌برد و سود بیشتری کسب می‌کند. واقعا وضعیت غیرقابل قبولی است که هر بانکی یک شرکت بیمه هم دارد حتی شرکت‌های لیزینگ راه‌اندازی می‌کنند و خرید و فروش خودرو انجام می‌دهند یا خرید و فروش ملک و ارز می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: بنابراین دیگر دلیلی ندارد که از تولیدکننده و صنعت‌گر حمایت کنند یا پول خود را در اختیار آنها بگذارند. برای بانک فرقی نمی‌کند تولیدکننده ورشکست شود یا نشود، وقتی یک بنگاه مجبور به سودآوری باشد به این نقطه هم می‌رسد. اینها مشکلاتی است که امروز جامعه با آن درگیر است و دولت هم آن را رها کرده است.

بصیری خاطرنشان کرد: اینکه در قرن ۲۱ ما همچنان درگیر صف مرغ و روغن باشیم، در شأن و شخصیت این مردم نیست. این مردم در همه صحنه‌ها حضور داشتند و هیچگاه حتی در سخت‌ترین شرایط، مسائل دیگر را به کشور خود ترجیح نداده‌اند. جنگ ایران و عراق خسارت کمی را به مردم وارد نکرد و هنوز هم در شهرهایی مانند خرمشهر و اهواز شاهد آثار آن هستیم. در شأن این مردم نیست که در صف مرغ یا به فکر تزریق واکسن باشند، در هیچ جای دنیا چنین شرایطی دیده نمی‌شود. چطور ترکیه که پنجاه سال پیش از فرط بی‌امنی کامیونی حاضر به عبور از آن نبود امروز به چنین جهش اقتصادی دست پیدا کرده است؟ 

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات دیگر کشورها گفت: نیازی نیست که همیشه چرخ را از نو بسازیم، به راحتی می‌توان از الگوهای دیگر کشورها مانند مالزی و امارات استفاده کرد. چرا باید وقت و زندگی مردم صرف اتفاقات کم اهمیت در دیگر کشورها شود؟ به ما چه ارتباطی دارد که مثلا در هلند چه اتفاقی می‌افتد؟ ما در دنیا که یک دهکده جهانی است، در همه امور دخالت می‌کنیم اما در کار خودمان که وظیفه اصلی ما است مانده‌ایم. 

 

 

بصیری در ادامه اضافه کرد: همه دولتمردان ما این نکات را بهتر می‌دانند، اما کسی که خود را به خواب زده را نمی‌توان بیدار کرد. این مشکلات را دولت‌مردان بهتر از همه می‌دانند اما متاسفانه ما خود را به خواب زده‌ایم. شرافتی که در دوران جنگ داشتیم امروز برای رشد کشورمان نداریم.

منبع خبر: چابک انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics