تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

توازنی بین واحد‌های صنفی و واردات دستگاه پوز وجود ندارد/ جدول کارمزدها سال‌ها است که به ‌روز نشده

مدیر عامل مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور،گفت: انگیزه واحدهای صنفی برای استفاده از چند دستگاه کارت‌خوان،فرارهای مالیاتی نیست و اگر کسی از چندین دستگاه هم استفاده کند تاثیری درحوزه مالیاتی ندارد، بنابراین دلیل اصلی استفاده واحدهای صنفی ازچند دستگاه پوز،تنها تشویق ‌های بازاریابی بانک‌ها و PSPها است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش چابک آنلاین، محمدمراد بیات درگفتگو باچابک آنلاین افزود:موضوع تعدد دستگاه‌های پوز در خصوص کسب ‌وکارهایی اهمیت دارد که سرعت انجام تراکنش برای آن‌های مهم است؛ به عنوان مثال برای یک آب‌میوه فروشی سرعت انجام کار بسیار مهم است، اما برای یک مغازه‌ای مانند فروشگاه لوازم خانگی یا دستگاه‌های صنعتی که ممکن است ۲ تراکنش در روز داشته باشد، موضوع مهمی نیست.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی، در رابطه با فرایند تسویه حساب بانک ها با دارندگان دستگاههای پوز،تصریح کرد:در واقع بعد از اینکه شاپرک به این موضوع ورود کرد و نظارت بر تسویه دستگاه‌ها را بیشتر کرد، بانک‌ها تقریبا از یک روال مشخص در تسویه پیروی می‌کنند.

مدیر عامل مرکز فابا در رابطه با تعداد بالای تراکنش ها در کشور گفت: متاسفانه جدول کارمزدها سال‌ها است که به ‌روز نشده و این عدم به‌ روز رسانی تاثیرزیادی را بر تراکنش‌های زیر ۱۰ هزار تومان در شبکه بانکی گذاشته است.

دبیرکل نمایشگاه تراکنش ایران درباره تراکنش های با مبلغ کم،تصریح کرد: این تراکنش‌ها نزدیک به 60 درصد ازتراکنش‌های شبکه بانکی را تشکیل می‌دهد که به دلیل استقرار نیافتن کیف پول الکترونیک در کشور و تعلل در تصحیح این روندمعیوب، مشتریان تمایل دارند که حتی تراکنش‌های ۲ هزار تومانی را هم از طریق دستگاه کارت‌خوان انجام دهند.

به گفته وی، این موضوع مشکلات زیادی برای بانک‌ها و فشار روی شبکه شتاب را به‌دنبال داشته است.

بیات افزود: واضح است که توازنی بین تاسیس واحد‌های صنفی، واردات دستگاههای پوز و تعداد پایانه های فروش از رده خارج شده وجود ندارد و PSPها همچنان اصرار به واردات دستگاه دارند؛ آن هم به این دلیل که از واردات و اجاره یا فروش آن‌ها سود بالایی را نصیب خود می‌کنند.

وی،پیشنهاد داد که هر واحد صنفی از یک دستگاه کارت‌خوان استفاده کند؛ به این صورت که کارت‌خوان را خریداری کند یا از یک PSP مطابق رویه‌ای که هست بگیرد،‌ اما زمانی که مشتری کارت خود را روی دستگاه می‌کشد، مغازه‌دار تعیین کند که این پول به چه حساب بانکی برود.

مدیرعامل مرکز فابا توصیه کرد که کارت‌خوان‌های مازاد جمع‌آوری و در دیگر کشورها فروخته شوند، چرا که در آینده‌ای نه‌ چندان دور که روش‌های جدید‌تر پرداخت مانند NFC یا پرداخت‌های متن/تصویر محور و پرداخت‌های دیگردر جهان، وارد بازار کشور شود، این دستگاهها بی‌استفاده می شود و ضرر قابل توجهی به واحدهای صنفی تحمیل خواهد شد.

بیات گفت: شاید در ۲ یا ۳ سال آینده چیزی به اسم دستگاه کارت‌خوان برای بخش عمده ای از تراکنش ها وجود نداشته باشد، به ویژه اگر کیف پول الکترونیکی یا پرداخت‌های تماسی پیشرفت قابل توجهی کند.

مدیرعامل مرکز فابا افزود: اینکه در ایران چهار برابر میانگین جهانی کارت‌خوان داریم، ضعف در مدیریت میکروپیمنت‌ها است و تاثیر آن در اقتصاد را می‌توان بحث ارزبری آن بیان کرد.

به گفته بیات، اگر رگولاتور در زمینه میکروپیمنت‌ها بیش‌تر کار کند و کیف پول‌ها فعال شوند در آینده موبایل پوزها هم وجود نخواهند داشت.

دبیر کل نمایشگاه تراکنش ایران گفت: ما در حوزه فروش دستگاه‌های کارت‌خوان دچار یک نزدیک‌بینی شدیم، به ‌نظر من به‌ جای اینکه بر این تمرکز کنیم که خدمات روی دستگاه کارت‌خوان را افزایش دهیم و آن را به سایر بخش‌های دیگر مانند تاکسیرانی و بقیه پرداخت‌های خرد متصل کنیم و خدمات را توسعه دهیم، به‌ شدت روی خود دستگاه‌ها تمرکز کرده‌ایم و هر روز یک نوع دستگاه جدید مانند دستگاه اندرویدی معرفی می‌شود.

به گفته وی، کسانی از این موضوع سود می‌برند که در حال فروش دستگاه‌ها هستند و هر روز با رنگ و لعاب جدیدی دستگاه‌های جدیدی به بازار ارائه می‌دهند، اما واقعیت این است که ماهیت دستگاه‌ها همان است و هیچ تغییر نکرده است و حتی در برخی موارد خدمات ضعیف‌تر هم شده‌اند.

 

 

منبع خبر: چابک انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics