تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بانک‌ها تمایل چندانی به اعطای تسهیلات کرونا به صنعت حمل و نقل ریلی ندارند

مدیرعامل شرکت ریل سیرکوثر گفت:تاکنون بانک‌های عامل تمایل چندانی به اعطای تسهیلات مربوط به کرونا به شرکت‌های حمل و نقل ریلی نداشته‌اند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  گزارش چابک آنلاین، ابوالقاسم سعیدی در گفتگو با چابک آنلاین افزود: سپرده های نزد بانک ها حدود ۱۸ درصد هزینه برای بانک دارد، در نتیجه بانک تمایلی به اعطای وام با نرخ بهره ۱۲ درصد به صنعت حمل و نقل ریلی ندارد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

عضوهیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته افزود:شرکت های حمل و نقل ریلی که موفق به اخذ تسهیلات مربوط به دوران کرونا شده اند با توجه به رکودی که در بخش سفر، حتی سفرهای ضروری وجود دارد نمی توانند اقساط وام مربوطه را بلافاصله بازپرداخت کنند، در صورتی که بانک انتظار دارد یک ماه پس ازاعطای وام توسط بانک، بازپرداخت اقساط شروع شود.

وی گفت:دولت و ستاد ملی کرونا توصیه می کنند که مردم به سفر نروند، در حالی که این توصیه می تواند از نظر ایمنی و سلامتی صحیح باشد، از طرف دیگر،بسیاری از هزینه های جاری شرکت های حمل و نقل ریلی از جمله هزینه های پرسنلی ثابت هستند و باید تأمین مالی انجام گیرد تا مجبور به تعدیل نیرو نشوند.

به گفته مدیر عامل شرکت ریل سیر کوثر، استفاده کنندگان از حمل و نقل ریلی اغلب از طبقات متوسط جامعه هستند و بیشتر کارمندان متقاضی سفر با این وسیله هستند.

سعیدی افزود: ستاد ملی کرونا در راستای حفظ ایمنی مردم طبق دستورالعمل های بهداشتی اعلام کرده  که در هر کوپه چهار نفره قطار، باید دو مسافر مستقر شوند، در نتیجه یک رام قطار با ظرفیت ۴۰۰ نفر می تواند در بهترین شرایط ۲۵۰ نفر را جا به جا کند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: از طرفی بانکها به دنبال وثائقی هستند که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد، اگر بانکها بخواهند واگن یا دیزل را به عنوان وثیقه وام قبول کنند، اعلام می دارند که در صورت عدم بازپرداخت اقساط توسط شرکت ها نمی توانند روی نقد شوندگی آن حساب کنند.

وی افزود:هنگامی که برای اخذ وام به بانک مراجعه می کنیم آنقدر چالش  وجود داشته که دربسیاری از مواقع از اخذ وام صرف نظر می کنم.

به گفته این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی، ضوابط حاکم بر تسهیلات کرونایی مربوط به حمل و نقل ریلی متناسب با شرایط موجود این صنعت نیست.

مدیر عامل شرکت ریل سیر کوثر گفت: همانطور که دولت اجازه داده است کامیون به کشور وارد کنند خوب است که اجازه واردات ناوگان ریلی را صادر کند.

سعیدی در رابطه با هزینه تعمیر و نگهداری واگن های مسافری گفت: قیمت یک واگن مسافری در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد تومان است؛ هر واگن قطار ظرف مدت ۳۰ سال که مورد بهره برداری قرار گیرد، طبق استانداردهای اتحادیه بین المللی راه آهن ها (U.I.C) معادل قیمت واگن باید برای نگهداری آن هزینه کرد؛ سهم هر تخت به نرخ امروز از هزینه های خرید و نگهداری واگن در حدود ۱۸۰ هزار تومان است که با توجه به آزاد نبودن بهای بلیط قطار، این هزینه پوشش داده نمی شود.

وی، تعداد کل واگن های ناوگان مسافری در کشور را در حال حاضر ۱۵۰۰ واگن برآورد کرد و گفت: اغلب این واگن ها قدیمی و دارای عمر بالای ۳۰ سال هستند.

مدیر عامل شرکت ریل سیر کوثر ابراز امید واری کرد که صندوق توسعه حمل و نقل کشور که به تازگی  شروع به فعالیت  کرده بتواند اقدام مؤثری در جهت حل مشکلات این صنعت انجام دهد.

 

 

منبع خبر: چابک آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics