تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اکوسیستم حسابداری مبتنی بر بلاک چین، آینده حرفه حسابداری

حرفه حسابداری می تواند به طور گسترده ای از مزایای بلاک چین بهره مند شود. بلاک چین و قراردادهای هوشمند مرتبط می توانند ذخیره داده های حسابداری را ایمن کند. این ایمنی از طریق اشتراک آنی داده ها با دیگر اشخاص و همچنین افزایش تاًیید پذیری این داده ها تحقق می یابد. با استفاده از فناوری بلاک چین، شرکت ها قادرند که سیستم های اطلاعات حسابداری خاصی را پدید آورند که تراکنش و مبادلات معتبر را در یک دفتر کل امن ثبت کند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از انجمن حسابداران خبره ایران، چنین سیستم هایی قادر خواهند بود تا گزارشگری آنی را از طریق اشاعه فوری اطلاعات حسابداری به طرف های علاقه مند شامل مدیران، حسابرسان، بستانکاران و سهامداران محقق سازند. به علت کاهش قابل ملاحظه بهای واحد پردازش، حافظه و ذخیره سازی و نیز ظهور دفاتر کل توزیع یافته همچون بلاک چین، استفاده کنندگان برون سازمانی می توانند به اطلاعات آنی حسابداری شرکت ها با هزینه ای پایین دسترسی یابند. قراردادهای هوشمند می توانند به عنوان ابزاری خودکار و بر مبنای قواعد از پیش تعیین شده بر فرایندهای حسابداری نظارت کند. بعلاوه با پیشرفت و محبوبیت اینترنت اشیاء، کنترل ها می تواند در درون بلاک چین تعبیه شوند.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این کنترل های مبتنی بر اینترنت اشیاء می توانند در درون اشیاء مختلف فیزیکی، به منظور نظارت و فعال نمودن به موقع فرایندهای تجاری، گنجانده شوند. علاوه بر این، تحلیل داده ها در ارتباط با بلاک چین می تواند به کشف ناهنجاری ها، تقلب ها و دیگر اطلاعات مفید منجر شود. در این سیستم، مدیران، حسابداران، شرکاء تجاری و سرمایه گذاران بطور فعال به منظور تاًیید معاملات با یکدیگر همکاری داشته و همچنین شواهد قابل اتکایی را به منظور اعتبار سنجی متقابل فراهم می سازند.

 

 

 این اجزاء بایستی با یکدیگر یک اکوسیستم حسابداری شفاف، تاًیید پذیر و آنی را تشکیل دهند.عملکردهای خودکار تاًیید اطلاعات، پردازش، ذخیره سازی و گزارشگری در سیستم اطلاعات حسابداری مبتنی بر بلاک چین در کنار هم یک اکوسیستم حسابداری خودکفا را شکل می دهند. در یک چنین اکوسیستمی، قراردادهای هوشمند تحت فناوری بلاک چین به عنوان نرم افزاری خودمختار و مستقل برای اعمال تاًیید، کنترل، جلوگیری از تقلب و ... بکار می روند.

 

 

اجرای بسیاری از فرایندهای حسابداری را می توان از طریق کدنویسی قواعد و توافقات تجاری در قراردادهای هوشمند، خودکار کنند. به عنوان مثال، پردازش و ثبت خودکار پرداخت ها با استفاده از صورت حساب های صادر شده از طریق قراردادهای هوشمند خود الزام، نظارت بر عملکرد کارکنان و پرداخت حقوق آن ها با استفاده از استخدام هوشمند، اتوماسیون و خودکارسازی پرونده های مالیاتی در قالب قراردادهای هوشمند که امکان بروز رسانی مستمر را برای ادارات دولتی فراهم کند. همچنین به وسیله برنامه نویسی مقررات مالیاتی در قراردادهای هوشمند، سیستم مالیاتی به میزان قابل توجهی ساده تر شده و کمتر محل بحث خواهد بود. افزون بر این، قراردادهای هوشمند را می توان با فناوری اینترنت اشیاء ترکیب نمود تا بدین طریق فرایند دفترداری خودکار گردد. به عنوان مثال، یک قراداد هوشمند می تواند یک ثبت فروش را در صورتی که در یک نوع موجودی خاص شرکت به وسیله فناوری اینترنت اشیاء از شرکت خارج و فروخته شود، به دفتر کل بلاک چین انتقال دهد.

 

 

علاوه بر این موارد، دستگاه های آتی می توانند به حسگرها و چیپ های هوشمند تجهیز شده و به شبکه هایی دسترسی یابند که حتی قادر هستند هر گونه ضایعات موجودی، عدم ارسال و تأخیر را نیز بطور خودکار گزارش دهند. این نوع گزارش ها می توانند قراردادهای هوشمندی را ایجاد کنند که باعث تعدیل سنجش و اندازه گیری حسابداری گردد. در کنار خودکارسازی فرایندها، قراردادهای هوشمند قادرند که فرایندهای حسابداری را از طریق تجمیع و یکپارچه سازی داده های بزرگ و تحلیل های پیشگویانه هوشمند سازد. به عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند که با یک مدل پیش بینی رتبه اعتباری کد نویسی شده قادر است که ریسک بدهکاران را بر مبنای رفتار خرید و وضعیت مالی آن ها مورد سنجش قرار دهد و مطابق با آن تخمین های بدهی  را تنظیم کند.

 


در حالت ایده آل، اطلاعات مالی مبتنی بر فناوری بلاک چین می تواند به صورت آنی برای سهامداران، بستانکاران، شرکای تجاری، نمایندگی های دولتی و دیگر طرف های علاقه مند قابل رؤیت باشد. هر استفاده کننده اطلاعات، علائق و اهداف خاصی را دارد که به نیازهای گوناگون داده های حسابداری منجر می شود. بطور مثال، مدیر ارشد مالی و حسابرسان لازم است که به کل داده های حسابداری دسترسی کامل داشته باشند.

 

 

متصدی امور حساب های دریافتنی نیاز دارد که ثبت های حساب های دریافتنی را بررسی نماید و سرمایه گذاران فقط اطلاعاتی را که در سطح بالایی تجمیع شده، استفاده می نمایند. از این رو لازم است که به هر نوع مصرف کننده اطلاعات، اجازه دسترسی خاصی بر مبنای نقش و تقاضای آن ها داده شود. 

 

 

سیستم اطلاعات حسابداری مبتنی بر بلاک چین می تواند به کاربران این اجازه را بدهد که با توجه به نقش های از پیش تعیین شده آن ها، اطلاعات را در سطوح تجمیعی مختلفی مشاهده نمایند. همچنین افزایش در سطح شفافیت، به واسطه ماهیت قابل تاًیید فناوری بلاک چین، که با کاهش فرصت های دستکاری سود توسط مدیریت زمینه ساز افزایش امید سهامداران است، دو چندان می شود. بر این اساس، همچنان که فرایند ثبت و ارائه داده ها از حالت عملیات دستی به حالت خودکار در حال تغییر است، نقش حسابداران نیز از حالت جمع آوری کننده داده ها به یک مفسر و تحلیل گر در حال تغییر است.

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics