تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تاخیر در تاریخ الزام اجرای استاندارد حسابداری بیمه و تسهیل پذیرش زودهنگام آن

هیات استانداردهای حسابداری مالی در حال بررسی تاریخ الزام اجرای استاندارد حسابداری بیمه بلندمدت به مدت یک سال و تسهیل پذیرش زودهنگام آن است. ماه گذشته، اعضای هیات استانداردهای حسابداری مالی در پاسخ به تغییرات ناشی از فراگیری ویروس همه‌گیر کووید 19 به تعویق تاریخ الزام اجرای این استاندارد رای دادند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از انجمن حسابداران خبره ایران، برای شرکت‌های ثبت شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به استثنای شرکت‌های گزارشگر کوچک‌تر که توسط کمیسیون تعریف شده است، این استاندارد  از 15 دسامبر 2022  و  برای دوره‌های موقت پس از این تاریخ، لازم الاجرا خواهد بود. اما برای واحدهای تجاری دیگر ، این استاندارد برای دوره‌های مالی که پس از 15 دسامبر 2024 شروع می‌شود و دوره‌های موقت پس از 15 دسامبر 2025، لازم الاجرا خواهد بود. هیات استانداردهای حسابداری مالی در پاسخ به تغییرات ناشی از فراگیری ویروس کووید 19 ، تاریخ الزام اجرای استانداردهای مختلف از قبیل استاندارد اجاره‌ها، زیان‌های اعتباری و همچنین شناسایی درآمد را نیز به تعویق انداخته است.

 

 

استاندارد بیمه‌ی بلندمدت در اصل یک پروژه‌ی بااهمیت هیات استانداردهای حسابداری بین المللی برای همگرایی استاندارد بیمه طبق اصول عمومی پذیرفته‌ی حسابداری آمریکا و استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی است. استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به اندازه‌ی اصول عمومی پذیرفته‌ی حسابداری آمریکا، در این زمینه راهنما ندارد.

 

 

اگرچه هر دو هیات سرانجام راه‌های جداگانه‌ای را طی کردند، به عنوان نمونه هیات استانداردهای حسابداری مالی ترجیح داد بر بهبود هدفمند قراردادهای بیمه‌ی بلندمدت مانند بیمه‌ی عمر متمرکز شود. هیات استانداردهای حسابداری مالی برای شرکت‌هایی که قصد دارند استاندارد جدید را پیش از تاریخ جدید به کارگیرند، باهدف تسهیل در به‌کارگیری اولیه و تشویق در تسریع ارائه‌ی اطلاعات بهتر به سرمایه گذاران، شرایط انطاف پذیرانه‌ای را در نظر گرفته است.

 

 

به عنوان نمونه شرکت‌های بیمه به جای دو دوره‌ی مالی قبل، تنها ملزم به تجدید ارائه‌ی یک دوره‌ی مالی قبل شده‌اند. تعویق در تاریخ الزام اجرای استاندارد بیمه دو هدف دارد، اولاً شرکت‌های بیمه که تحت تأثیر ویروس همه گیر قرار دارند با در اختیار داشتن یک سال دیگر برای استفاده از استاندارد از زمان کافی برخوردار خواهند بود که موجب اطمینان بخشی  از کیفیت بالای به کارگیری استاندارد، می‌شود. ثانیاً، با کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی‌ها، شرکت های بیمه در مسیر گذار به استاندارد جدید تا تاریخ الزام اجرا موفق خواهند بود.

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics