تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سازگاری موسسات حسابرسی با چالش‌های ناشی از کووید 19

بر اساس گزارش جدیدی از هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام (PCAOB)که دیدگاه‌های خود در مورد بازرسی‌های اخیر حسابرسی‌های انجام شده را ارائه داده است، موسسات حسابرسی برای مقابله با چالش‌های ویروس همه‌گیر کووید 19 اقدامات زیادی را انجام داده‌اند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از انجمن حسابداران خبره ایران، این گزارش نشان می‌دهد حسابرسان علی رغم درگیری با پیامدهای ناشی از بحران ویروس کرونا، حسابرسی‌ها را مطابق با الزامات هیات نظارت، استانداردهای حرفه‌ای و سایر قوانین حرفه‌ای انجام می‌دهند. رئیس هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام در بیانیه‌ای اذعان کرد، این هیات مطابق با هدف استراتژیک خود برای انجام فعالیت‌های بازرسی که بازخورد به موقع و مناسب‌تری را برای ذی‌نفعان فراهم می‌کند، روش بازرسی‌های سال 2020 خود را به روزرسانی کرده است تا متوجه شود  بحران کووید 19 چگونه بر حسابرسی‌ها تأثیر می‌گذارد.
 این هیات حسابرسان را تشویق می‌کند تا هنگام برنامه‌ریزی و انجام حسابرسی و بررسی اطلاعات مالی میان دوره ای در محیط فعلی تمام آن‌چه را در دوره‌های آموزش حرفه‌ای آموختند، به کار ببندند.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 هیات نظارت، مراحل اولیه‌ی آن‌چه موسسات حسابرسی باید برای پاسخ به بحران کووید 19 به کار ببندند را بیان کرده‌ است.
این موارد شامل، بهبود اقدامات برای ادامه‌ی رعایت استانداردهای حرفه‌ای، جلسات آموزشی برای یادگیری نحوه‌ی انجام حسابرسی از راه دور ،تمرکز بر مشاوره یا تکمیل برخی الزامات مشاوره‌ای و تغییر برنامه‌های نظارتی با هدف کار  در صنایع خاص تحت تأثیرکووید 19 است.
این گزارش همچنین به افزایش تعامل و ارتباطات تیم‌های حسابرسی با رهبران شرکت‌ها، کارکنان و کمیته‌های حسابرسی اشاره دارد.

 

 

 

روند دیگری که هیات نظارت، در کار تیم‌های حسابرسی یافته است، در نظر گرفتن روش‌های مختلف برای پاسخ به تغییرات در معیارهای اصلی برای هر دو نوع بررسی اطلاعات مالی میان دوره‌ای و برنامه ریزی فرآیند حسابرسی، به همراه استفاده‌ی گسترده از متخصصان تقلب و حسابرسی دادگاهی در جلسات طوفان فکری است.
جلسات مجازی و شبکه‌های مجازی از جمله ابزارهای ارتباطی بودند که تیم های رسیدگی  در محیط کاری از راه دور جدید خود  از آن‌ها استفاده می‌کردند.

 


هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام ضمن یادآوری این موضوع که دوره‌ی حسابرسی سال جاری رو به اتمام است، بر الزام حسابرسان به رعایت مسئولیت‌های حرفه‌ای علی رغم  وجود چالش‌های اخیر تاکید کرده است.
در محیط فعلی، با توجه به تاثیر  کووید 19 و گذار  به کار از راه دور، حسابرسان ممکن است مجبور به انجام روش‌هایی فراتر از آن ‌چه در طول تاریخ انجام داده‌اند باشند.

 


همان‌طور که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا (SEC) متذکر شده‌است، پیامدهای حسابداری و گزارشگری مالی کووید 19  ممکن است شرکت‌های سهامی عام را ملزم به قضاوت و برآوردهای قابل ملاحظه‌ای نماید که در محیط عدم اطمینان می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

 

 هیات نظارت همچنین یادآوری می کند شرایط فعلی نیازمند به پرسش‌های اضافی یا انجام سایر روش‌ها است. همچنین برخی زمینه‌ها از جمله ارزیابی ریسک و اهمیت، کنترل داخلی حاکم بر گزارشگری مالی، برآوردهای حسابداری، استقلال حسابرس، نظارت و نیروی انسانی به بررسی بیش‌تر نیاز دارد.
 
 

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics