تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شفافیت بیش‌تر در گزارش‌های جدید مربوط به حسابرسی موارد بااهمیت

مرکز کیفیت حسابرسی اذعان کرده است حسابرسی موارد بااهمیت موجب شده است تا حسابرسان شفافیت بیش‌تری را در گزارش‌های خود ارائه دهند...

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از مرکز کیفیت حسابرس‌(CAQ) ، گزارش‌های حسابرسان در مورد صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی عام از طریق ارائه‌ی اطلاعات مرتبط با حسابرسی موارد بااهمیت، درک بهتری از اطلاعات مالی شرکت را، به استفاده کنندگان ارائه می‌دهد. مرکز کیفیت حسابرسی اذعان کرده است حسابرسی موارد بااهمیت موجب شده است تا حسابرسان شفافیت بیش‌تری را در گزارش‌های خود ارائه دهند.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

تجزیه و تحلیل‌های مرکز کیفیت حسابرسی نشان می‌دهد که گزارشگری با اتکا بر نتایج حسابرسی موارد بااهمیت، اوج کار حسابرسان در راستای اجرای الزامات حسابرسی است، اگرچه کمیته‌های حسابرسی و مدیریت نیز باید به سهم خود عمل ‌کنند.
اجرای الزامات مربوط به حسابرسی موارد بااهمیت اطلاعات اضافی در مورد حسابرسی را در اختیار سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان قرار می‌دهد که می توانند برای تصمیم گیری استفاده کنند.

 

 


 استاندارد هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام با الزام به گزارش حسابرسی موارد بااهمیت در گزارش حسابرسان، قصد دارد تا به استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی اطلاعات بیش‌تری در مورد حسابرسی ارائه دهد.
الزامات جدید همچنین فرصت بیش‌تری را برای گزارش بینش‌های حسابرسان در اختیار آنان قرار داده است.
تعریف موارد بااهمیت حسابرسی طبق استاندارد هیات نظارت بر حسابداری شرکت‌های سهامی عام به شرح زیر تعریف می‌شود:
 

مربوط به حساب‌ها یا افشای اطلاعات بااهمیت صورت‌های مالی است.
شامل قضاوت‌های چالش برانگیز ، ذهنی یا پیچیده‌ی حسابرسی است.

 

مرکز کیفیت حسابرسی با تجزیه و تحلیل عمیق‌تر گزارش حسابرسان در مورد صورت های مالی 100 شرکت برتر بورسی ، موارد بااهمیت حسابرسی در چرخه‌ی گزارشگری سال 2019 را به طور گسترده بررسی کرده است. مرکز کیفیت حسابرسی دریافت که 198 مورد بااهمیت حسابرسی در گزارش‌های حسابرسان 100 شرکت برتر بورسی گزارش شده است.

 

 

بیش‌ترین تعداد موارد بااهمیت حسابرسی گزارش شده دو مورد در (43 شرکت) و پس از آن یک مورد در (32 شرکت) و سه مورد در (21 شرکت) است. همه‌ی گزارش‌های حسابرسی 100 شرکت برتر بورسی حداقل یک موضوع بااهمیت حسابرسی را بررسی کرده است. با استناد گزارش حسابرسی 100 شرکت برتر بورسی، موارد بااهمیت حسابرسی به شرح زیر بوده است:

مالیات
  سرقفلی و دارایی‌های نامشهود
بدهی‌های احتمالی
درآمد

 


این موارد مناطقی است که در آن سطح بالایی از قضاوت مدیریت وجود دارد و به درجه‌ی بالایی از قضاوت حسابرس برای ارزیابی و نتیجه گیری‌های مدیریت در این زمینه‌ها نیز نیاز دارد. تجزیه و تحلیل‌های مرکز کیفیت حسابرسی نشان می‌دهد که گزارش‌های حسابرسان حاوی موارد بااهمیت، اغلب شامل توصیف پاسخ حسابرسان به موضوع یا مروری کوتاه بر رویه‌های حسابرسی انجام شده است.

 

 

سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان با کسب بینش در مورد انواع رویه‌هایی که حسابرس در این زمینه انجام داده است،  اطلاعات شفاف‌تر و بهتری به دست می‌آورند. حسابرسان شفافیت را از طرق زیر محقق می‌کنند:

  توصیف کنترل‌های داخلی آزمون شده
 شناسایی رویه‌های خاص حسابرسی انجام شده
 ارتباط شواهد ارزیابی شده
   اشاره به استفاده از کار کارکنان با مهارت و دانش تخصصی

 

گزارشگری با اتکا بر نتایج حسابرسی موارد بااهمیت بینش بیش‌تری در مورد آن‌چه حسابرس برای رسیدگی به این موضوعات انجام داده است، برای استفاده کنندگان ایجاد می‌کندکه ممکن است قبلاً از آن‌ها اطلاع نداشته باشند.

منبع خبر: مرکز کیفیت حسابرس‌
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics