تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نیاز صنعت بیمه به بکارگیری و پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

هم اکنون در اغلب کشور و بازارهای مالی این کشورها استانداردهای IFRS مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های بیمه که در سازمان بورس حضور دارند برای نزدیک شدن به الگوهای جهانی ملزم به استفاده از این استانداردها هستند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  انجمن حسابداران خبره ایران، صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع کشور که قریب به هفتاد یا هشتاد سال عمر دارد، در دسته صنایعی قرار می‌گیرد که سال‌هاست وارد بازار سرمایه شده و در این بخش فعالیت دارد؛ اما مهم‌ترین چالش این صنعت علاوه بر مشکلات مالی و چالش‌های از قبیل آن، بحث صورت‌های مالی و عدم شفافیت است. از آنجایی که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای کشور از شفافیت نسبی برخوردار است، همیشه این اتهام به شرکت‌های بیمه وارد بوده که این شرکت‌ها با استفاده از روش‌های مختلف صورت‌های مالی غیرشفافی را ارائه می‌دهند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

البته این موضوع فقط مختص کشورمان نیست. بسیاری از کشورهای دنیا به صورت اختصاصی با چالش عدم شفافیت در صنعت بیمه روبه‌رو هستند. از این رو استانداردها و الگوهای مختلفی برای حرکت به سمت شفاف‌سازی صورت‌های مالی ارائه شده است. یکی از مهم‌ترین این استاندارها IFRS است.


استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) تدوین شده‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.


در اوایل قرن حاضر استاندارد  IFRS4 بابت راهنمایی شرکت های بیمه ای ارائه شدند، در دوره های متوالی رشد کرده و در بخش‌های مختلف تخصصی شده‌اند و در حال حاضر IFRS17 که جدیدترین و به‌روزترین استاندارد تخصصی بیمه در جهان به شمار می‌رود، در سال 2016 تدوین‌شده و از سال 2022 در کشورهای مختلف قابلیت اجرایی دارد. خوشبختانه این استاندارد در کشورمان هم ترجمه شده و در اختیار شرکت‌های بیمه قرار گرفته است.


چندی پیش بر اساس اعلام رسمی بیمه مرکزی، تمامی شرکت‌های بیمه ملزم به استفاده از این استانداردها شده و باید تمامی گزارش‌های مالی خود را بر اساس این استانداردها به سازمان بورس ارائه کنند.


مطابق با مقررات و دستورالعمل‌های موجود بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های بزرگ برخوردار از سرمایه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان باید در کنار گزارشگری معمول خود بر اساس استانداردهای مالی به طور مجزا صورت‌های مالی دوره عملکرد سالیانه خود را با استانداردهای بین‌المللی (IFRS) به حسابرسان ارائه دهند.


در دنیا استاندارهای IFRS4 و IFRS17 به صنعت بیمه توجه داشتند اما در استاندارد 17 به‌صورت اختصاصی به صنعت بیمه پرداخته شده است. با توجه به اینکه IFRS4 یک استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی است که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌الملل (IASB) صادر شده و بیشتر تلاش می‌کرد یک راهنما برای قراردادهای بیمه‌ای باشد؛ اما باگذشت زمان و سرعت جهانی شدن این صنعت، نیاز جدی به توسعه تضمین مالی در صنعت بیمه، توسعه استانداردها در دستور کار قرار گرفت. به طور کلی IFRS-۴ به شرکت‌ها اجازه می‌دهد روش حسابداری قبلی خود را برای قراردادهای بیمه‌ای ادامه دهند اما بایستی مقررات افشا را تقویت کنند.


در استاندارد IFRS17 دیگر عمده فعالیت‌ها بر روی قراردادهای تضمین مالی نیست. این استاندارد تلاش می‌کند تا تمامی ابعاد صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار دهد.به همین دلیل هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) در سال 2016 برای برطرف کردن مشکلات صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه اقدام به ارائه استاندارد جدید کرد.در این اقدام IFRS17 جایگزین نمونه‌های قبلی شده تا حرکت به سمت شفاف‌سازی صنعت پیچیده بیمه در دنیا ممکن شود.


رعایت استاندارهای IFRS علاوه بر اینکه افزایش قابلیت اعتماد و اطمینان برای همه سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان را فراهم می‌کند، باعث ایجاد یک تقارن اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری و مبانی مناسب برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. قطعا برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و مشارکت‌های آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی کشورمان و حضور در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی زیرساخت‌های مورد تایید مجامع جهانی نیاز است. این اطلاعات کمک می‌کند تا دغدغه‌های سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند. بدون شک IFRS17 می‌تواند علاوه بر شفافیت، تاثیرات دیگری بر روی صنعت بیمه کشور داشته باشد؛ اما یکی از مهم‌ترین اثرات این استاندارد بر صنعت بیمه تغییر الگوی سودآوری است. تغییرپذیری نتایج مالی و حقوق صاحبان سهام از دیگر تغییراتی که است که در صورت اجرایی شدن IFRS17 در کشور به وجود می‌آید.


از آنجایی که مهم‌ترین دستاورد IFRS17 بالا رفتن سطح شفایت صورت‌های مالی عنوان می‌شود، می‌توان گفت که این استاندارد می‌تواند به تغییر سطح شفافیت در مورد محرک‌های ایجادکننده سود هم تاثیر بگذارد. در این صورت بدون شک سطح حقوق صاحبان سهام هم دست‌خوش تغییرات مثبتی خواهد شد.

 

 

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics