تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برنامه‌هایی برای شکستن انحصار «بیگ فور»

نهاد ناظر بر صنعت حسابرسی در انگلستان اعلام کرد، برنامه‌هایی که شرکت‌های انگلیسی را مجبور می‌کند حسابرسی خود را میان مؤسسات بیگ فور و مؤسسات حسابرسی کوچک‌تر تقسیم کنند، با چالش‌های گسترده‌ای مواجه شده است و ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران، پس از فروپاشی شرکت‌های بی اچ اس و کاریلین، دولت با انجام بررسی‌های متعدد، 155 مورد تغییر در حسابرسی و نحوه‌ی مدیریت شرکت‌ها را توصیه کرد. جان تامپسون، مدیر عامل شورای گزارشگری مالی انگلستان، نهاد تنظیم کننده‌ی بازار حسابرسی و حاکمیت شرکتی انگلستان، در این باره اظهار کرد، دولت تا ماه جولای بسیاری از تغییرات را تحت نظرخواهی عمومی قرار خواهد داد، برخی از این تغییرات واکنش‌های بزرگی را در پی خواهد داشت.

 

یک پیشنهاد این است که مؤسسات بیگ فور، یعنی پرایس واترهاوس کوپرز، دیلویت، ارنست اند یانگ و کی پی ام جی، هر کار حسابرسی را با مؤسسات کوچک‌تر در حال رشد همچون، مازارس، گرنت تورنتون و بی دی او، تقسیم کنند.

 

البته تامپسون معتقد است سؤالات متعددی در مورد چگونگی انجام این کار وجود دارد، مانند این‌که چه کسی چه کاری انجام می‌دهد و هنگامی که دو حسابرس درگیر هستند، چگونه می‌توان کیفیت حسابرسی را تضمین کرد.

 

 تامپسون در مراسمی که به میزبانی انجمن حسابداران خبره‌ی انگلستان و ولز برگزار شد، بر اعتقاد برخی از افراد مبنی بر قابل‌اجرا نبودن مدیریت حسابرسی‌های مشترک اشاره کرد، این موضوع در حالی است که همین افراد ایجاد محدودیت در سهم بازار حسابرسی بیگ فور را ترجیح می‌دهند.  وی معتقد است حل این مسئله به کار بیش‌تری نیاز دارد. دولت پیشنهاد داد که در صورت عدم موفقیت در اجرای طرح حسابرسی مشترک، نهاد تنظیم کننده محدودیت‌هایی را برای سهم بازار بیگ فور اعمال کند.

 

همچنین طرح نسخه‌ی جدیدی از قانون سخت‌گیرانه‌ی ساربینز آکسلی، موجب موجی از نارضایتی‌ها شده است چراکه این نسخه‌ی جدید مدیران شرکت‌ها را ملزم می‌کند شخصاً تأیید کنند کنترل‌های داخلی به اندازه‌ی کافی قوی هستند تا این اطمینان حاصل شود که صورت‌های مالی برای توقف تقلب، قابل اتکا هستند.

 

این موضوع در حالی است که منتقدان اذعان دارند، این کار به مرور باعث  افزایش اعضای غیرموظف هیات مدیره خواهد شد. تامپسون بیان کرد، این اصلاحات، مقدمه‌ی یک انفجار بزرگ در بازار حسابرسی انگلستان است و احتمالاً، مراحل آن تا پایان سال‌های 2023 و 2024 به طول خواهد انجامید. نهاد ناظر جدید نیز در آوریل 2023 جایگزین FRC می شود.

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics