تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

به روزرسانی استاندارد شواهد حسابرسی با هدف استفاده از فناوری

هیات استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریکا استاندارد جدیدی را برای ارزیابی شواهد حسابرسی شرکت‌های خصوصی منتشر کرد و همچنین قصد دارد استانداردهای موجود را به منظور افزایش نقش فناوری در مراحل حسابرسی، به روز نماید.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از انجمن حسابداران خبره ایران، بیانیه‌ی جدید استاندارد حسابرسی شماره‌ی 142 ( شواهد حسابرسی)، با هدف مدرن سازی استانداردهای حسابرسی شرکت‌های خصوصی، در کنار موضوع تردید حرفه‌ای، فناوری‌های نوظهور مورد استفاده‌ی تهیه کنندگان صورت‌های مالی و حسابرسان را به عنوان عامل دیگری که دقت، کامل بودن، مربوط بودن و قابلیت اتکای شواهد حسابرسی را ارتقا می‌دهد، به کار گرفته است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

باب داهرر حسابرس عضو انجمن حسابداران رسمی آمریکا در این‌باره اذعان کرد، استاندارد 142 به شکل قابل ملاحظه‌ای برای ارزیابی شواهد حسابرسی به روز شده است تا منعکس کننده‌ی محیط تجاری کنونی باشد. این استاندارد استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خودکار مانند تجزیه و تحلیل داده‌های حسابرسی، هوش مصنوعی و ابزارهای مشاهده از راه دور را برای به دست آوردن شواهد حسابرسی شناسایی کرده است. به کارگیری استاندارد جدید موجب بهبود ارزیابی حسابرس از این موضوع می‌شود که آیا شواهد حسابرسی کافی و مناسب به دست آمده است یا خیر، همچنین یک بررسی چند جانبه از ویژگی‌ها و عوامل موثر در ارزیابی شواهد حسابرسی را فراهم می‌کند.

 

انجمن حسابداران رسمی آمریکا، موسسات حسابرسی را تشویق می‌کند تا از جدیدترین نرم افزار‌های حسابرسی استفاده کنند و از فناوری‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای اتوماسیون سازی فرآیند حسابرسی استفاده نمایند. پیش از این موسسه‌ی سی پی ای دات کام به عنوان بازوی فناوری انجمن حسابداران رسمی آمریکا با همکاری تهیه‌کنندگان نرم افزارهای حسابرسی‌ وگروهی از موسسات حسابرسی در زمینه‌ی تهیه‌ی یک راه حل حسابرسی پویا، نرم افزار حسابرسی پیشرفته‌ای را طراحی نمودندکه اخیراً توسط بیگ فور مورد استفاده قرار گرفته است. داهرر اذعان کرد، استاندارد جدید بر این فرض استوار است که حسابرس باید اطلاعاتی را که به عنوان شواهد حسابرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس منبعی که از آن به‌دست می‌آیند، یا رویه‌هایی که برای به‌دست آوردن اطلاعات استفاده می‌شود، ارزیابی کند.

 

ویژگی‌های جدیدی برای اطلاعات مد نظر است که خواه اطلاعات تاییدکننده‌ی ادعاهای مدیریت باشد، خواه نقض کننده‌ی آن، باید برای تایید صحت شواهد و عاری از سوگیری بودن آن، مورد توجه حسابرسان قرار گیرد. استاندارد حسابرسی شماره‌ی 142 برای حسابرسی صورت‌های مالی دوره‌های مالی منتهی به 15 دسامبر 2022 یا پس ازآن لازم الاجرا می باشد.

 

 

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics