تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بررسی نحوه‌ی گزارشگری ریسک‌ها و عدم اطمینان‌های ناشی از ویروس همه گیر کووید 19 در پژوهشگاه شورای گزارشگری مالی انگلستان

شورای گزارشگری مالی انگلستان اعلام کرد اقدام این شورا جهت ارزیابی نحوه‌ی گزارشگری ریسک‌ها و عدم اطمینان‌های ناشی از ویروس کووید 19، در پاسخ به میزان عدم اطمینان قابل ملاحظه‌ی موجود در فضای کسب و کارها صورت گرفته است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از  انجمن حسابداران خبره ایران، از آن‌جا که همه گیری ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی بر تمام بخش‌ها و طیف وسیعی از عملیات‌ها داشته است، سرمایه‌گذاران و سایر سهام‌داران به طور فزاینده‌ای به دنبال اطلاعات درباره‌ی نحوه‌ی برخورد و واکنش شرکت‌ها به تغییرات فضای بیرونی کسب و کارها هستند. با توجه به ارزیابی مجدد قابل ملاحظه‌ در مدل‌های تجاری و استراتژی‌های بلندمدت که امروزه به دلیل شیوع ویروس کووید 19 توسط بسیاری از شرکت‌ها انجام می‌شود، شورای گزارشگری مالی افشای ریسک‌ها، عدم اطمینان‌ها و سناریوهای جدید را بسیار حائز اهمیت برشمرده است. این‌ موضوع که شرکت‌ها چگونه مدل تجاری، استراتژی، ریسک‌ها، عدم اطمینان‌ها و سناریوها، تدوام فعالیت، انعطاف پذیری و عوامل محرک ارزش آفرینی را در نظر می‌گیرند و آن‌ها را گزارش می‌کنند، پروژه‌ی ضروری است که از اواخر سال قبل آغاز شده است. اما با توجه به شرایط فعلی، پروژه‌ی جدید به طور خاص بر گزارش ریسک‌ها ، عدم اطمینان‌ها و سناریوها متمرکز خواهد بود و آن‌چه استفاده کنندگان  از افشای چنین اطلاعاتی می‌خواهند را در نظر می‌گیرد. اگرچه دامنه‌ی پروژه‌ی ارزیابی به میزان همکاری شرکت کنندگان در آن بستگی دارد، اما به احتمال زیاد موارد زیر را پوشش می‌دهد:

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

·      آیا فرآیندهای شناسایی ریسک، مدیریت ریسک و برنامه ریزی سناریوی شرکت‌ها تکامل یافته ( به روز رسانی شده) و چگونه این امر بر گزارشگری و افشای اطلاعات تأثیر می‌گذارد.
·      تعیین این موضوع که آیا افق زمانی استفاده شده در سناریوی برنامه ریزی شده تغییر کرده است یا خیر.
·      بررسی این موضوع که چگونه شرکت‌ها عدم اطمینان‌ها را در افشاییات خود لحاظ می‌کنند.
·      بحث پیرامون این موضوع که کدام یک از حوزه‌های گزارشگری برای شرکت‌ها چالش برانگیزتر است.
·      بررسی نمونه‌هایی از ریسک‌ها و افشاهای مربوطه که در آن حوزه‌ها تمرکز سرمایه گذار به دلیل ویروس همه گیر کووید 19 افزایش یافته است (به عنوان مثال، ریسک زنجیره‌ی تامین، ریسک تداوم فعالیت و امکان استفاده از همان مدل کسب و کار پیشین).
·      تجزیه و تحلیل نحوه‌ی استفاده‌ی سرمایه گذاران از این اطلاعات در روند تصمیم گیری خود و تشخیص این که آیا آن نحوه‌ی گزارشگری نیازهای سرمایه گذار را برآورده می‌کند یا خیر.
·      بحث در مورد این‌که چه نوع افشایی در گزارش‌های موقت (میان دوره‌ای) بسیار مفید خواهد بود.
·      مشخص نمودن بهترین رویه برای گزارشگری و افشا در شرایط فعلی.

 

 

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics