تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گرانی بنزین چند نفر را بیکار و چه‌تعداد شغل ایجاد می‌کند؟

مسئولان دولتی صادقانه به مردم بگویند که به علت کسری بودجه ناچار به گران کردن بنزین و گازوئیل هستند و استدلال‌های غیراقتصادی مطرح نکنند.

 

در حالی دولت قصد گرانی بنزین و گازوئیل برای ایجاد شغل را دارد که مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل منجر به کاهش ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار نفری اشتغال منجر شود.

 

استدلال مسئولان دولتی برای گران شدن بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده، مصرف پول حاصل از این گرانی برای ایجاد اشتغال است.

 

درآمد مدنظر دولت از گرانی بنزین و گازوئیل در سال آینده ۱۷۴۰۰ میلیارد تومان است. از آنجایی که مسئولان دولتی در سال‌های اخیر هزینه ایجاد هر شغل پایدار را بین ۱۰۰ تا حتی ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند، بنابراین اگر تمامی درآمد حاصل از گرانی سوخت در سال آینده صرف ایجاد مشاغل پایدار شود، در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۶۰ هزار شغل و در بدبینانه‌ترین حالت ۸۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

 

البته براساس آمارهای وزارت صنایع در سال ۹۵ هر شغل صنعتی در کشور با ۳۲۷ میلیون تومان سرمایه گذاری ایجاد شده است. بنابراین اگر قرار باشد با درآمد حاصل از گرانی بنزین در سال آینده، اشتغالزایی کرد، میزان شغل پایداری که با آن ایجاد می‌شود حدود ۵۲ هزار شغل خواهد بود.

 

در این شرایط مشخص نیست دولت تدبیر و امید چرا می‌خواهد برای ایجاد ۵۲ تا ۱۶۰ هزار شغل (اگر محقق شود) حدود ۴۸۰ هزار نفر را بیکار کند؟

 

بهتر است مسئولان دولتی صادقانه به مردم بگویند که به علت کسری بودجه ناچار به گران کردن بنزین و گازوئیل هستند و استدلال‌های غیراقتصادی مطرح نکنند.

منبع خبر: مشرق نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/01 13:39:23   |
0     0
گرانی 50 درصدی بنزین فقط یک درصد تورم دارد!

گروه اقتصادی-
در حالی‌که کارشناسان نسبت به افزایش 50 درصدی و شوک گونه قیمت بنزین هشدار داده‌اند، پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده این افزایش قیمت فقط یک درصد تورم درپی خواهد داشت!
این پایگاه خبری رسما اعلام کرد: قیمت بنزین در بودجه 97 معادل هر لیتر 1500 تومان و گازوئیل، 400 تومان در نظر گرفته شده است.
چند روز پیش خبر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به هزار و 500 و 400 تومان منتشر شد، خبری که چهار روز پیش یک مقام ارشد دولت آن را تایید کرد تا دیگر ابهامی در اجرایی شدن آن وجود نداشته باشد.
جالب اینجاست که در شهریور امسال مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مشاور فعلی وزیر نفت گفته بود: «قیمت تمام فرآورده‌ها پایین است، اما رفاه مردم و مدیریت نرخ تورم برای دولت اهمیت بیشتری دارد.» با این حال، احتمالا با گذشت چند ماه از شروع دولت جدید حسن روحانی، اهمیت رفاه مردم و مدیریت نرخ تورم کمتر شده است!
تغییر رویکرد دولت پس از انتخابات به قدری مشهود بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در کنایه‌ای نسبت به این موضوع، ابراز کرد: «دولت پیش از این رویکردی محافظه‌کارانه داشته اما حال با پشت سر گذاشتن انتخابات ادبیات جسورانه‌ای پیدا کرده است.»
ادبیات جسورانه‌ای که در آن حذف 34 میلیون یارانه بگیر، افزایش 50 درصدی قیمت بنزین و موارد دیگری از این دست مشاهده می شود.
موضوعی که از دید غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی هم پنهان نماند: «اینکه چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است.»
با اینکه چرا دولت از سال 93 تاکنون قیمت بنزین را ثابت نگه داشته و در حال حاضر که انتخابات تمام شده اقدام به افزایش 50 درصدی قیمت بنزین می‌کند کاری نداریم؛ اما اینکه سخنگوی دولت در 20 آذر امسال بیان می‌کند: «تمام مباحثی که در یکی دو روز گذشته در فضای مجازی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح شده شایعه بوده و باید بگویم گاهی به حال افرادی که تحت تأثیر این خبرها در فضای مجازی قرار می‌گیرند تأسف می‌خورم.» اما یک هفته بعد همان اخباری که حاکی از افزایش حامل‌های انرژی است، توجیهی به جز فریبکاری نمی‌تواند داشته باشد.
البته نوبخت در سخنان خود اشاره کرد که دولت اجازه افزایش حامل‌های انرژی را در سال 96 از مجلس گرفته اما هیچ اشاره‌ای نکرد که چرا این کار را پس از انتخابات و در نیمه دوم سال (آن هم با این شیب) اجرایی خواهد کرد.
از این فریب‌کاری اخیر دولت هم عبور کنیم؛ به گزارش جدید پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در خصوص اثر تورمی این افزایش قیمت می‌رسیم که در گزارشی با عنوان «معضل بیکاری و تنگنای مالی دولت» از آن سخن به میان آمده است: «این مسئله نگرانی‌هایی بابت اثرات روانی گرانی بنزین به وجود آورده است و این در حالی است که به گفته کارشناسان میزان تورم ناشی از این گرانی زیر یک درصد است.»
تورم زیر یک درصدی برای این افزایش قیمت که توسط پایگاه رسمی دولت اعلام شده، واکنش مردم را در نظرهایی که در برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند، برانگیخته است. به عنوان نمونه برخی نوشته‌اند: «روحانی مچکریم. الان با توجه به رشد 50 درصدی بنزین معنای تورم تک رقمی رو بهتر می‌فهمیم.» یا: «متاسفانه دولتمردان، مردم ما رو نمی‌دونم چی فرض کردن ، مثلا وقتی می‌خوان آب و برق و بنزین و... رو می‌خوان گرون کنن مثال کشورهای توسعه یافته رو میزنن ولی وقتی می‌خوان حقوق کارگر و کارمند رو زیاد کنن تورم رو مثال می‌زنن که اونم با آمارسازی پایین نگه می‌دارن تا بتونن حقوق اقشار ضعیف رو درست پرداخت نکنن.»
نظر دولت درباره تورم‌زا نبودن این افزایش قیمت، مورد انتقاد کارشناسان هم قرار گرفته است؛ چنانچه هدایت‌ا... خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی را نتیجه قطعی افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین اعلام کرد و افزود: «این افزایش قیمت می‌تواند بر افزایش قیمت کالاها تاثیر گذاشته و در نتیجه آسیب و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد که نتیجه آن ریزش ‌اشتغال است و در شرایط کنونی بخش صنعت و تولید کشور توان تحمل چنین شوکی را ندارد.»
لازم به ذکر است، با توجه به اهمیت بالای قیمت بنزین در زندگی مردم و از طرف دیگر تاثیری که این قیمت بر روی کالاهای دیگر است، رقم اعلام شده از سوی دولت بعید به نظر می‌رسد. ضمن اینکه نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد به ازای افزایش هر یک درصد افزایش قیمت بنزین، 1/1 درصد تورم افزایش پیدا می کند؛ به عبارت دیگر این افزایش قیمت حدود 55 درصد تورم ایجاد خواهد کرد نه یک درصد!
اینکه افزایش قیمت بنزین ضروری است و قیمت آن واقعی نیست (موضوعی که مورد تاکید دولت می باشد) شاید درست باشد اما مسئله این است که چرا دولت این کار را به مرور و بدون وارد کردن شوک انجام نداده و از طرفی حالا که قصد انجام آن را دارد چرا برای توجیه آن می‌گوید این کار کمتر از یک درصد تورم ایجاد می‌کند؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics