تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اهداف و کارکرد بازار ۱۳ ساله بین بانکی

بازار بین بانکی نقشی اساسی در اجرای سیاست‌های پولی دارد که به عبارت دیگر این بازار نقطه شروع مکانیزم انتقال تکانه‌های سیاست‌های پولی است.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری ایبِنا، بازار بین بانکی یکی از اجزای بازار پول است که در آن بانک ها و سایر موسسات اعتباری نسبت به معاملات با یکدیگر جهت تامین مالی کوتاه مدت مبادرت می ورزند. این بازار حداقل دو نقش حیاتی در نظام های مالی نوین ایفا می کنند که اولین و مهم ترین نقش آنها مداخله فعالانه و موثر بانک مرکزی در اجرای سیاست پولی از طریق راهبری نرخ های سود است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

دومین نقش این است که بازارهای بین بانکی کارآمد، نقدینگی را به شکل مطلوبی از موسسات مالی دارای مازاد وجوه به موسسات دارای کسری وجوه انتقال می دهند.

 

 

بنابراین، سیاست گذاران انگیزه بالایی برای ایجاد یک بازار بین بانکی کارآمد و قوی دارند تا بانک مرکزی بتواند به نرخ سود مطلوب نظر خود دست یابد و موسسات مالی نیز بتوانند به شکل کارایی به مبادله نقدینگی در میان خود بپردازند.

 

بر این اساس، بازار پول بین بانکی نقشی اساسی در اجرای سیاست های پولی دارد و به عبارت دیگر این بازار نقطه شروع مکانیزم انتقال تکانه های سیاست های پولی است و در کشورهای صنعتی نرخ سپرده های یک شبه (overnight) در این بازار، هدف عملیاتی بانک مرکزی است. بنابراین اطلاع از عملکرد این بازار و عوامل تعیین کننده نرخ بازار بین بانکی دارای اهمیت بالایی است.

 

اجرای موثرتر سیاست های پولی و اعتباری، بهبود مدیریت نقدینگی بانک ها، کاهش اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی، کاهش هزینه های تجهیز منابع برای بانک ها و امکان کاهش نرخ سود تسهیلات از این طریق توان مالی بانک ها در جهت تامین مالی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری از نتایج مطلوبی است که توسعه و تعمیق بازار بین بانکی ریالی فراهم می کند. 

 

شروع به کار بازار بین بانکی

 

شورای پول و اعتبار در جلسه هزار و سی و یک در تاریخ ۱۸ مهر ۸۳ و همچنین کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در جلسه  ۲۷ دی ۸۳ ، مقررات حاکم بر بازار بین بانکی ریالی و دستورالعمل اجرایی مربوطه را در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا به تصویب رساندند. این بازار پس از پذیرش عضویت بانک های متقاضی فعالیت در بازار مذکور، نهایتاً از ۱۸ تیر ۸۷ رسماً شروع به کار کرد. 

 

هدف از تشکیل بازار تقویت مدیریت نقدینگی بانک ها و تسهیل تامین مالی منابع مورد نیاز بانک ها در کوتاه مدت، برقراری انضباط پولی و اجرای مؤثرتر سیاست های پولی کشور است.

 

بانک مرکزی نیز به عنوان تنظیم کننده بازار، کلیه امور مربوط به برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، تدوین مقررات، نظارت، کنترل و تسویه معاملات را بر عهده داشته و جهت اعمال سیاست های پولی در بازار شرکت می کند. 

 

 

 

منبع خبر: ایبنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics