تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آزمون و خطای وزیر جهادکشاورزی/ تصمیمات غیرکارشناسی بلای جان بازار

در حالی که وزیر جهادکشاورزی آذرماه خواستار ممنوعیت واردات برنج به دلیل بیش از نیاز مصرف کشور شده بود در چرخشی 180 درجه‌ای طی نامه‌ای خواستار آزاد شدن واردات برنج شد.

 

ابتدای آذرماه بود که علیرغم آزاد شدن واردات برنج بر اساس بخشنامه دولت از ابتدی آذر 96 ، وزیر جهادکشاورزی طی نامه ای از وزیر صنعت خواستار توقف سریع ثبت سفارش شد.

 

حجتی در این نامه آورده بود با توجه به واردات بی‌رویه بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه اول سال جاری (که بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه) و همچنین به دلیل رکود بازار برنج داخلی، خواهشمند است دستور فرمایید تا اطلاع ثانوی از ثبت جدید برای واردات برنج ممانعت شود.

 

این نامه در حالی از سوی وزیر جهاد صادر شد که واردکنندگان رایزنی های خود برای خرید را انجام داده بودند که با این تصمیم وزیر جهاد شوکه شدند.

 

آنها معتقد بودند این اقدام وزارتخانه موجب ضرر و زیان به آنها شده لذا خواستار لغو این ممنوعیت بودند که البته وزارت جهاد زیر بار آن نرفت.

 

مدتی از این نامه وزیر جهادکشاورزی نگذشته بود که بازار برنج دچار التهاب شد و قیمت ها قد کشید و هر دو طرف ماجرا یعنی  واردکنندگان و وزارت جهادکشاورزی یکدیگر را مقصر این موضوع می‌دانستند.

 

واردکنندگان مدعی بودند که در این میان با ممنوعیت ثبت سفارش موجودی برنج در انبارها کاهش یافته و در نتیجه عرضه در بازار کم شده و طبیعتا با کمبود برنج، قیمت‌ها افزایش یافته است.

 

اما، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار، معتقد بودند هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد و اقدام به احتکار از سوی برخی سودجویان می تواند یکی از دلایل گرانی برنج هندی طی هفته های اخیر باشد.

 

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این باره گفت: گرانی برنج خارجی ربطی به ممنوعیت ثبت سفارش برنج وارداتی ندارد، از حدود دوماه پیش، چون ارز تخصیصی به برنج خارجی از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی تبدیل شده، این اتفاق رخ داده است.

 

مسئولان وزارت جهاد در تمام صحبت‌های خود گرانی برنج را بی‌ارتباط با ثبت سفارش عنوان می‌کردند اما، تصمیم اخیر وزیر جهاد مبنی بر بازگشایی مجدد ثبت سفارش برنج حاکی از این است که مسئولان وزارت جهاد متوجه تاثیرگذاری ممنوعیت واردات برنج در بازار شدند و به دنبال اصلاح تصمیم گیری خود بر آمدند امری که نشان می دهد وزارت جهاد به دنبال امتحان آزمون و خطا است و ارائه مشاوره های غلط موجب تصمیم گیری های اشتباه وزیر جهاد و از سوی دیگر ایجاد التهاب در بازار شده است.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری میزان در واکنش به باز شدن سایت ثبت سفارش برنج اظهار کرد: وزارت جهاد زمانی که باید واردات را آزاد می کرد این کار را انجام نداد و اکنون ناچاریم برنج را با قیمت گرانتر از گذشته خریداری کنیم.

 

مسیح کشاورز با بیان اینکه قیمت برنج نسبت به آذرماه 200 تا 300 دلار افزایش یافته است گفت: قیمت هر تن برنج به 1050 تا 1150 دلار رسیده است.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات با مسئولان وزارت جهاد افزود: با توضیحاتی که به مسئولان داده شد آنها در جریان واقعیت‌های بازار قرار گرفته و در تصمیم گیری آن را لحاظ کردند.

 

هر چند وزارت جهاد با آزاد کردن واردات برنج موافقت کرده تا قیمت‌ها بیش از این بیشتر نشود اما، باید به شخص وزیر جهاد یادآور شد که بازار جای آزمون وخطا نیست و با هر تصمیم اشتباه هم ارز بیشتری از کشور خارج شده و هم بساری از افراد ضعیف جامعه متضرر خواهند شد.

منبع خبر: میزان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics