تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رشد کم سابقه ارزش پوند

نرخ برابری پوند انگلستان به دلار آمریکا از زمان آغاز «برگزیت» تا دیروز، هرگز به بالای ۴/ ۱ واحد نرسیده بود، اما دیروز با تقویت پوند این نرخ برابری تحقق یافت.

 

ضعف اسکناس آمریکایی یکی از عوامل ثبت این نرخ قلمداد می‌شد. دلار آمریکا پس از درگیری درون کنگره برای تصویب بودجه موقت دولت فدرال، تضعیف شده بود و طلای جهانی را وارد کانال افزایشی کرد. هر اونس طلا تا ساعت ۸و۲۰دقیقه بعد از ظهر دیروز به ۱۳۳۸ دلار رسید.

 

در آن سوی بازارهای سنتی، بازار دارایی‌های رمزپایه نیز تغییرات زیادی داشت. کره‌ جنوبی معامله‌ بیت‌کوین را تنها در حالتی مجاز دانست که هویت معامله‌گران در بانک‌های رسمی این کشور ثبت شده باشد. نظارت کامل بر معامله‌گران، بازار ارزهای دیجیتالی را کاهشی کرد و بیت‌کوین را تا نزدیک به ۱۰ هزار دلار پایین کشید.

 

بازگشت صعودی پوند: قدرت پوند استرلینگ در برابر دلار آمریکا، به دوران پیش از «برگزیت» بازگشت. نرخ برابری پوند به دلار پس از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی از ۴/ ۱ واحد سقوط کرده بود؛ اما دیروز پس از یک سال و نیم این نرخ به بالای ۴/ ۱ واحد رسید. ارز انگلستان ۶ هفته متوالی است که نسبت به دلار رشد کرده و مذاکرات اقتصادی اتحادیه اروپا با این کشور وارد مرحله جدیدی شده است. پوند در ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۳/ ۳ درصد رشد کرده است.

 

گام افزایشی فلز زرد:

اونس طلا دیروز با معامله در قیمت ۱۳۳۴ دلاری استارت خورد و در ادامه تا ساعت ۵ بعد از ظهر به قیمت ۱۳۳۷ دلاری صعود کرد. نامشخص بودن وضعیت بودجه موقت دولت فدرال، بیشترین سهم را در تقویت فلز زرد داشت؛ چراکه نامعین بودن وضعیت شاخص دلار را به بازار منتقل کرده بود. البته بودجه موقت نهایتا پس از ۳ روز تعطیلی دولت فدرال از سوی کنگره تصویب شد؛ اما تعویق چند روزه اثر خود را بر شاخص دلار گذاشته بود.احتیاط پولی در ژاپن: «هیروهیکو کورودا»، رئیس بانک ژاپن، چشم‌انداز سیاست پولی این کشور را همانند روند انبساطی پیشین معرفی کرد. کورودا سعی داشت انتظارات انقباضی را تا حدی کاهش دهد؛ چراکه اقتصاد حال‌حاضر ژاپن، به شدت تحت‌تاثیر تغییرات پولی و مالی است. هفته گذشته، سیگنال ضعیفی از کاهش فروش اوراق قرضه ژاپنی به بازار داده شد که واکنش بیش از حد بازارها را برانگیخت و ین را نسبت به دلار تقویت کرد. این حساسیت، بانکداران ژاپنی را به نرمش بیشتر ترغیب کرد تا جایی که کورودا بدون تغییر ماندن سیاست پولی بانک ژاپن را برنامه آتی خود خطاب کرد.

 

احراز هویت معامله‌گران بیت‌کوین:

ارزهای دیجیتالی باز هم تحت‌تاثیر اخبار مربوط به کره‌جنوبی قرار گرفتند. ارزش بیت‌کوین دیروز به ۱۰ هزار دلار نزدیک می‌شد و سایر ارزهای رمزپایه نیز روند نزولی داشتند. کره‌جنوبی مبادلات بیت‌کوین را تنها در حالتی مجاز دانسته که اطلاعات اشخاص از طریق بانک‌های کره‌ای ثبت شده باشد. ثبت اجباری هویت افراد، از حجم متقاضیان این بازار به شدت کاست و یک کانال کاهشی جدید برای ارزهای دیجیتالی ایجاد کرد. از طرفی برخی موسسات، پژوهش‌هایی در خصوص پولشویی در بازار دارایی‌های رمزنهاد انجام داده‌اند که نتایج آنها از سهم بالای پولشویی در معاملات روزانه حکایت دارد. برخی نزدیک به ۲۵ درصد از تراکنش‌های بیت‌کوینی را برای پولشویی یا خرید و فروش‌های غیرقانونی تخمین زده‌اند.

 

چشم‌انداز مثبت نفت و فلزات:

صندوق بین‌المللی پول (IMF)، چشم‌انداز بازار فلزات و نفت را نیز به گزارش‌های خود افزود. طبق پیش‌بینی این نهاد پولی، بازار فلزات در سال ۲۰۱۸ میلادی با تقویت روبه‌رو خواهد شد و نفت نیز در مسیر افزایشی قرار دارد. در گزارش IMF مهم‌ترین عامل افزایشی برای قیمت طلای سیاه، توافق روسیه با اوپک، همزمان با افزایش تقاضای جهانی است. توافق روسیه و اوپک برای کاهش عرضه نفت و نشانه‌هایی که از موفق بودن آن حکایت دارند، قیمت نفت خام سبک و برنت را در طول ماه‌های اخیر تقویت کرده است. نفت خام تا دیروز نزدیک به ۶۴ دلار به ازای یک بشکه بود و نفت برنت نیز حدود ۷۰ دلار معامله می‌شد.

 

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics