تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قیمت انواع ضد یخ‌های موجود در بازار +جدول

همیشه وقتی هوا سرد می شود، دارندگان خودرو یادشان می افتد که ضدیخ هم برای ماشین شان نیاز دارند. غافل از آن که استفاده از ضدیخ نه فقط در فصول سرد، بلکه در همه فصل های سال امری مهم و ضروری است.

 

ضدیخ ها ، ضد جوش نیز هستند و به کار گیری آن ها سبب بالا رفتن نقطه جوش خودرو می شود. انواع مرغوب آن، نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین دارند. همچنین، ضد زنگ و ضد خوردگی هم هستند. علاوه بر این، استفاده از ضدیخ در تمام سال، کارایی بهتر موتور ماشین را سبب می شود.

 

چرا باید ضدیخ استفاده کنیم؟

 پیشتر ها، از آب به عنوان مایع خنک کننده برای بخش های داخلی موتور استفاده می کردند، اما بعدها معلوم شد استفاده از آب به سه دلیل کافی نیست:

1- نقطه انجماد پایین 2- نقطه جوش بالا 3- زنگ زدگی فلزات در مجاورت آب؛

به همین دلیل ضدیخ ها به یاری سیستم های خنک کننده خودروها شتافتند.

ضدیخ یک ماده خنک کننده موتور خودرو است. ماده ای که وقتی با آب ترکیب می شود، از انجماد رادیاتور جلوگیری می کند و نمی گذارد که موتور بترکد. در واقع کار این مایع، انتقال حرارت ناشی از کارکرد موتور به رادیاتور و درنهایت انتقال این حرارت به محیط بیرون است. استفاده از ضدیخ مناسب تاثیر به سزایی در بازده، کارکرد و طول عمر موتور دارد.

 

ضدیخ ها از نظر کیفی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

1- ضدیخ های پایه معدنی: عمده ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و البته پرمصرف ترین آن است. حداکثر تا دو سال می تواند در موتور کار کند. اگر خودروی شما قطعات قدیمی دارد و جنس رادیات آن به طور مثال برنجی یا مسی است، ضدیخ های معدنی با آن سازگاری دارند.

2- ضدیخ های پایه آلی: به دلیل نوع مواد افزودنی که در ترکیب آن ها استفاده می شود، نسبت به ضدیخ های معدنی عمر طولانی تر و سازگاری بیشتری با قطعات مختلف موتور دارند. معمولا زمان کارکرد مفید این ضدیخ ها در موتور سه سال است. ضدیخ های آلی، مناسب رادیات های آلومینیمی هستند.

 

مشخصات ضدیخ خوب

- محافظت از قطعات و آلیاژهای خاص رادیاتور، پمپ آب، محفظه و درپوش سیستم خنک کننده

- روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

- سازگاری کامل ضدیخ با قطعات لاستیکی و تمامی واشرها

- پایداری شیمیایی بالا

- خاصیت ضد کف داشته باشد.

- دارای کمترین اثر سمی باشد.

- محلول در آب و غیر قابل اشتعال باشد

- دارای نقطه جوش بالایی باشد و در درجه حرارت بالا رسوب نکند.

- بوی نامطلوب نداشته باشد.

- نقطه انجماد پایین و نقطه جوش بالایی داشته باشد.

- خاصیت بالای انتقال حرارت

 

نکات مهم در استفاده از ضدیخ

دقت کنید آب مصرفی در ضدیخ باید سختی بسیار پایینی داشته باشد. (آب بدون املاح یا آب مقطر)

بهتر است حداکثر هر دو سال، ضدیخ را تعویض کنید، البته اگر بعضی نشانه ها را دیدید، بدون توجه به فاصله زمانی مشخص، باید ضد یخ قبلی را کامل تخلیه و آن را تعویض کرد. پس درپوش را باز کنید و اگر چنین نشانه هایی وجود داشت، حتما اقدام کنید:

اگر بوی شبیه سوختگی استشمام کردید.

اگر در لمس ضدیخ، موادی شن دار و دانه دار احساس کردید.

اگر مایع به صورت شیری رنگ در آمده بود. (زیرا امکان دارد بنزین از طریق یک واشر معیوب یا خوردگی قطعات نفوذ کرده باشد).

 

چگونه به رادیاتور ضد یخ اضافه کنیم؟

درباره نسبت صحیح رقیق سازی، باید به دستور کار شرکت های سازنده توجه کرد. زیرا برخی از ضدیخ ها نیازی به اضافه کردن آب ندارند که روی محصول این موضوع قید شده است. همچنین می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود، از نسبت ترکیب ضدیخ با آب آگاه شوید. در عین حال، به صورت تجربی ثابت شده است که در اکثر ضدیخ ها، معمولا نسبت یک به یک یا همان (50 درصد-50درصد) بهترین بازده و کارایی را دارد.

پس در یک ظرف تمیز به صورت مساوی محلول آب و ضدیخ را مخلوط کنید، این میزان از محلول تا دمای منفی 34 درجه سانتی گراد، ضد انجماد است. روند مقاومت ضد یخ در مقابل انجماد، تا نسبت 70درصد ضدیخ به 30درصد آب ادامه می یابد، اما پس از آن، دوباره افت می کند و خاصیت خود را از دست می دهد.

سعی کنید تا حد ممکن، سیستم خنک کننده را خالی کنید و با آب گرم شست وشو دهید. در غیر این صورت، ممکن است ضد یخ جدید و قدیمی شما دارای ترکیبات شیمیایی متفاوت باشند و ترکیب آن ها با همدیگر، مشکل ایجاد کند. سپس رادیاتور را از محلول پر کنید. برای اطمینان از عملکرد آن، ترموستات و واترپمپ موتور را روشن و در صورت نیاز سیستم را هواگیری کنید. سطح مایع منبع انبساط، عملکرد درِ رادیاتور و ترموستات باید به صورت متناوب بازدید شود.

 

باورهای نادرست درباره ضدیخ

1-کیفیت ضدیخ تنها با قرار دادن در فریزر مشخص نمی شود. زیرا این کار تنها خاصیت ضد انجماد آن را نشان می دهد و از تشخیص خاصیت ضدخوردگی محصول غافل می ماند.

2- برخی تصور می کنند با بیشتر ریختن ضدیخ در رادیاتور می توانند نقطه انجماد آن را پایین تر بیاورند. در حالی که این باور کاملا اشتباه است؛ زیرا اگر غلظت ضدیخ بیشتر از مقدار توصیه شده باشد، امکان خرابی واترپمپ و افزایش خوردگی وجود دارد. همچنین اگر غلظت ضدیخ کمتر از حد توصیه شده باشد، موجب افزایش نقطه انجماد و یخ زدن آن در مجاری سیستم رادیاتور می شود.

3- رنگ ضدیخ نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه یک مشخصه میان تولیدکنندگان مختلف است.

 

قیمت برخی انواع ضدیخ موجود در بازار

 

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics