تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۴ اهرم پشت دلار ۴۶۰۰ تومانی

روز چهارشنبه، دلار پس از ۸ روز به کانال ۴هزار و ۶۰۰ تومان بازگشت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز ۴۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که این ارز در روز سه‌شنبه با ۱۲ تومان افت به قیمت ۴ هزار رو ۵۸۰ تومان رسیده بود.

 

 به گفته فعالان، برداشت‌های متفاوت از تغییر رویه در ثبت سفارش‌ها و خروج صرافی‌ها از مبادلات تجاری با ۴ کشور، یکی از عواملی بود که معامله‌گران با جوسازی پیرامون آن خریدهای خود را افزایش دادند.

 

به تازگی معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد.

 

به گفته شماری از بازیگران ارزی، در گذشته برخی از سودجویان، ارز مبادله‌ای را برای واردات از بانک مرکزی دریافت می‌کردند؛ ولی پس از دریافت، بخشی از این ارز را به جای واردات در بازار به نرخ آزاد به فروش می‌رساندند و از این تفاوت کسب سود می‌کردند. ابلاغ بخشنامه جدید زمینه این رانت را در بازار ارز می‌تواند از میان ببرد؛ ولی در بازار بیشتر معامله‌گران پیرامون کاهش حجم ورودی ارز به بازار جوسازی می‌کردند البته عده‌ای در بازار اعتقاد داشتند، با توجه به شرایط سخت دریافت ارز مبادله‌ای، ایجاد چنین رانت‌هایی بسیار دشوار بوده؛ ولی اگر این موضوع صحت نیز داشته باشد، اثرات  بخشنامه جدید بر بخش تقاضا به اندازه‌ای است که پایان ورود ارزهای رانتی به بازار نیز  نمی‌تواند از لحاظ قیمتی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.  اثر مهم بخشنامه بر بازار ارز، خروج تقاضای بیش از نیمی از واردکنندگان ارزی است که از این پس می‌توان به تقاضای آنها  در چهار کشور مقصد یاد شده پاسخ داد. چهار کشوری که سال‌جاری ۴۵ درصد از حجم واردات را به خود اختصاص داده بودند. با خروج این عده از بازار ارز داخلی، نیاز به مداخله مستقیم بازارساز در معاملات نیز پایین‌تر خواهد آمد.

 

در کنار این، صرافی‌ها از تبادلات ارزی با این کشورها خارج می‌شوند و مبادلات تنها از مسیر بانکی صورت می‌گیرد که هزینه‌های کمتری برای بازار به‌دنبال خواهد داشت. با توجه به چنین مسائلی، به‌نظر می‌رسد، معامله‌گران تا حدی در بررسی نقش این بخشنامه بر قیمت دلار دچار خطا شدند؛ در کنار این، سه متغیر دیگر نیز برای رشد دلار معرفی شد. افزایش نرخ حواله درهم، تهیه ارز توسط خالی فروشان و جوسازی پیرامون سخنان ترامپ از جمله عوامل دیگری بودند که به ترتیب اهمیت در رشد دلار اثرگذار بودند. به گفته فعالان، خالی فروشان ارزی انتظار عبور دلار از مرز ۴هزار و ۶۰۰ تومان را نداشتند؛ با عبور شاخص ارزی از این سطح، خالی فروشان ارزی که به امید کاهش قیمت با قیمت‌های زیر این سطح، اقدام به فروش کرده بودند، روز چهارشنبه ناچار شدند در سطوح بالاتر اقدام به تهیه دلار کنند. صحبت‌های بامداد سه‌شنبه ترامپ نیز در بازار ارز تا حدی انعکاس داشت، هر چند که سه عامل پیشین تاثیر بیشتری در روند بازار داشتند.

 

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، شکست خط مقاومتی ۴ هزار و ۶۰۰ تومان آغازی برای رشد دوباره قیمت دلار خواهد بود. از نظر آنها با عبور شاخص ارزی از این مرز، تقاضاهای جدید فنی وارد بازار خواهد شد. این در حالی بود که دسته دیگری باور داشتند، افزایش قیمت دلار در این روز بیشتر هیجانی و با استفاده از جوسازی معامله‌گران بزرگ صورت گرفته است. از نظر آنها با آرام شدن فضای بازار، قیمت‌ها به سرعت به کانال پیشین بازخواهد گشت.

 

منبع خبر: شهر خبر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics