تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مشکل نقدشوندگی دلیل بسته شدن نمادها در بورس

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه دراین باره اظهار کرد: هم اکنون مشکلات زیادی درخصوص بسته شدن نماد‌ها وجود دارد که انتظار می‌رود تصمیم قطعی برای حل این امر صورت گیرد.

 

یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان بورس، فراهم آوردن زمینه لازم برای تقویت امور نظارتی، افزایش شفافیت و نقدشوندگی در بازار از طریق تدوین و اصلاح دستورالعمل‌های موضوع ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار ایران است.

 

تجربه جهانی نشان داده است که بورس ها باید در زمینه توقف و بازگشایی نمادها  فعالیت  بیشتری داشته باشند.

 

وحید روشن قلب، مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس به فرایند توقف و بازگشایی نماد‌های معاملاتی و تغییرات ایجاد شده پس از اصلاح دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بازار اشاره کرد و گفت: توقف نماد معاملاتی به دلیل وجود اطلاعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .این موضوع با سازوکار‌های جدید مقرر شده و براساس اطلاعات سامانه کُدال  با اطلاعات  شرکت‌ها منتشر می شود تا مکانیزم توقف بازگشایی نماد‌های معاملاتی کوتاه‌تر شود.

 

به گفته وی، در دستورالعمل افشای اطلاعاتِ با اهمیت نیز علاوه بر انتشار گزارش‌های صورت‌های مالی که مبنای ارائه گزارش‌های تفسیری مدیریت قرار می‌گیرد، می‌بایست اطلاعاتِ با اهمیت به محض وقوع به سهامداران اعلام شود و اطلاعات واقعی به جای پیش‌بینی مبنای تصمیم سرمایه‌گذار باشد.

 

 

به منظور بررسی بیشتر این موضوع مصاحبه‌ای با کارشناسان بازار سرمایه داشته ایم که به شرح ذیل است:

مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه   با اشاره به وضعیت بسته شدن نماد‌ها اظهار کرد: هم اکنون سازو کار مناسبی برای توقف نمادها در بورس صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه بسته شدن نماد‌ها ربطی به شاخص‌های بورس ندارد، گفت: بسته شدن نمادها منوط به تصمیم‌گیری سازمان بورس نسبت به سهام داران و شرکت‌های حاضر در این سازمان  است. هم  اکنون ۵ نماد بورسی از جمله بانک صادرات، پاسارگاد، تجارت و دی بسته است.

 

طحانی درپایان  گفت: باید همکاری‌های خوبی بین ارگان‌های مربوط برای باز شدن نمادها صورت گیرد.

 

 

مشکل نقدشوندگی دلیل بسته شدن نمادها در بورس

 همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه دراین باره اظهار کرد: هم اکنون مشکلات زیادی درخصوص بسته شدن نماد‌ها وجود دارد که انتظار می‌رود تصمیم قطعی برای حل این امر صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه برای توقف نمادها باید هماهنگی کاملی بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بورس صورت گیرد بیان کرد: اگر تغییر جدی دراین امر صورت گیرد دیگر مشکلی برای بازار سرمایه و سهامداران وجود نخواهد داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازگشایی بسیاری از نماد‌ها کوتاه مدت شده است ،تصریح کرد: باوجود تلاش موفق  سازمان بورس در  این زمینه  اما هنوز با مشکلاتی روبرو هستیم.

 

دارابی با بیان اینکه توقف نمادها می تواند بلاتکلیفی را برای بازار سرمایه به وجود آورد،گفت : مشکل نقدشوندگی موجود در بورس باعث شده تا   بسیاری از نماد‌های عمده در بازار،  در بلاتکلیفی به سر ببرند.

 

 

منبع خبر: افکار نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics