تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اختصاص ۵۰میلیارد تومان یارانه صادراتی به مرکبات/ افزایش نرخ ارز موز را گران کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ میلیارد تومان یارانه صادراتی برای خروج مازاد تولید مرکبات از کشور اختصاص داده شده است.

 

محمدعلی طهماسبی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد٬ اظهار کرد: امسال حدود 5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید شده که نه تنها برای مصرف داخل کافی است بلکه در تلاش برای صادرات مازاد آن هستیم.

 

 وی با اشاره به سرمازدگی مرکبات در سال گذشته، گفت: خوشبختانه امسال مشکلی برای تولید مرکبات به وجود نیامد و محصولات ذخیر شده برای شب عید بهترین کیفیت را دارند.

 

طهماسبی با رد ادعای کمبود پرتقال در بازار بیان کرد: تولید پرتقال در سال جاری دو میلیون و 800 هزار تن بوده است که بیش از نیاز مصرف کشور است.

 

به گفته طهماسبی، هم اکنون 500 هزار تن پرتقال ذخیره در انبارهای مازندران وجود دارد که این میزان ذخیره تا خرداد ماه پاسخگوی بازار مصرف خواهد بود.

 

وی ادامه داد: این پرتقال ها در میادین از حدود 1500تا 2500 تومان در حال فروش است، ضمن اینکه  در جنوب کشور نیز این محصول تولید می شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود درباره میزان تولید سیب درختی در کشور، گفت: در سال جاری بیش از سه میلیون و 700 هزار تن سیب تولید شده که حدود 400 هزار تن از این سیب های درجه سه است که در صنایع فرآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

طهماسبی با بیان اینکه تاکنون حدود 381 هزار تن سیب از کشور صادر شده است، افزود: امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی حدود 50 تا 60 هزار تن از این محصول را به صورت توافقی از کشاورزان خریداری کرده و باقی آن نیز توسط خود صنایع جذب شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اجرای سیاست بازار در برابر بازار باعث شد حجم زیادی سیب از کشور صادر شود، عنوان کرد: اگر این سیاست اجرا نمی شد حدود 150 هزار تن سیب درختی سال گذشته در سردخانه های ارومیه فاسد می شد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بالا رفتن قیمت موز در بازار و رسیدن نرخ این محصول به 8 هزار تومان گفت: تغییرات قیمت ارز دلیل این مساله است و ربطی به اجرای سیاست مذکور ندارد.

 

طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود تولید کیوی را نیز بیش از 300 هزار تن عنوان کرد و افزود: اگر 100 هزار تن از این محصول صادر شود بازار آن متعادل خواهد شد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود توسعه گلخانه را یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود : هم اکنون در کشور 12 هزار و 300 هکتار گلخانه وجود دارد و ما در برنامه ششم توسعه قصد داریم تا 18 هزار هکتار به این سطح اضافه کنیم.

طهماسبی ادامه داد: تا پایان سال 1404 باید سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور به 60 هزار هکتار برسد.

 

وی به راهکارهای افزایش عملکرد در هکتار و بهره‌وری باغات اشاره کرد و گفت: هم اکنون در کشور دو میلیون و 800 هزار هکتار باغ داریم که حدود 900 هزار هکتار آن نیاز به بازسازی دارد.

 

طهماسبی اضافه کرد: استفاده از نهال‌های استاندارد و شناسه‌دار در اصلاح باغ ها اهمیت زیادی و در همین راستا اکنون 365 نهالستان مجوزدار در کشور داریم که نهال مورد نیاز باغداران را تأمین می‌کند.

 

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح توسعه احداث باغ ها در اراضی شیب‌دار اشاره کرد و گفت:‌ در برنامه ششم توسعه ایجاد 500 هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار دیده شده که 50 درصد آن مستثنیات و 50 درصد دیگر اراضی ملی است.

 

طهماسبی در پایان یاد آور شد: در سال 96 ایجاد 60 هزار هکتار باغات در اراضی شیب‌دار در دستور کار است که تاکنون مطالعه 55 هزار هکتار آن انجام شده است.

 

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics