تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

املاک دولتی تصرف‌شده در کشور، سنددار می‌شوند

مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان از آغاز سنددار شدن املاک دولتی که توسط برخی افراد تصرف شده، خبر داد .

 

عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان در نشست خبری با تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار کرد:‌ برای املاک و اراضی تصرفی سازمان ملی زمین و مسکن که طی سال‌های متمادی مورد تعرض قرار گرفته است، یک دستورالعمل در شهریور امسال به تصویب مجمع رسید.

 

عظیمیان از آغاز سنددار شدن املاک دولتی که توسط برخی افراد تصرف شده، خبر داد و گفت: امسال یکی از مهمترین اتفاقات در سازمان ملی زمین و ساختمان رخ داد و پس از سال‌ها تلاش و مذاکره وضعیت املاک و اراضی تصرفی و ملکی که متعلق به دولت است به نتیجه رسید.

 

وی با بیان اینکه سه میلیون خانوار  مشمول این اراضی می‌شوند، افزود:  تمام کسانی که روی ملک و اراضی دولت ساخت و ساز کرده باشند، تنها با سه شرط می‌توانند ملک خود را سنددار کنند. استفاده نکردن از امکانات دولتی، ساخته شدن ملک مطابق با طرح تفصیلی و فروش آن به قیمت نازل از جمله این شرایط به شمار می‌رود.

 

عظیمیان تاکید کرد: متقاضیان با مراجعه به سامانه و بررسی اسناد آنها توسط هیأت رسیدگی می‌توانند برای صدور سند به دفاتر اسناد همان محل، مراجعه کنند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در صورتیکه ملک متقاضی مغایر با طرح تفصیلی باشد، ملک خریداری و از آن به عنوان معابر استفاده می‌شود.

 

وی در ادامه به طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: مقرر شده بود که سازمان ملی زمین و مسکن 122 هزار و 450 واحد مسکن مهر بسازد، که از این تعداد  73 هزار واحد افتتاح و به بهره برداری رسیده و مابقی نیز تا شهریور ماه سال 97، افتتاح خواهد شد.

 

به گفته وی؛ تاکنون واحدهای مسکن مهر، 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم 10 درصد باقیمانده تا نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

عظیمیان با اشاره به اینکه برنامه اتمام عملیات نازک‌کاری 39 هزار و 570 واحد مسکن مهر بوده که در 9 ماه امسال، 36 هزار و 103 واحد آن به اتمام رسیده است، افزود: فکر می‌کنیم تا پایان سال آینده پرونده مسکن مهر بسته شود. البته  نداشتن خدمات روبنایی، زیربنایی و تعاونی‌ها از جمله مشکلاتی است که زمینه‌ساز به تاخیر افتادن تحویل واحدها شده است.

 

 

تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی خانوارهای دارای 2 معلول

عظمیان در خصوص تامین زمین برای احداث واحدهای مسکونی خانوارهای دارای 2 معلول  گفت: طی تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و سازمان ملی زمین و مسکن مقرر شد 7 هزار و 320 خانوار صاحب مسکن شوند که زمین این واحدها از سوی سازمان ملی زمین و مسکن تامین می‌شود.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: در صورتیکه واحدهای مسکونی فاقد متقاضی، دارای صلاحیت مانند آسانسورهای مناسب باشد؛ به این خانوارها تعلق می‌گیرد.

 

وی در ادامه یادآور شد: تامین زمین ۲ هزارو ۶۸۴ واحد مسکونی خانوارهای ۲ معلول جزو تعهد سازمان است که در حدود ۲۰۱ واحد آن در حال تکمیل است. همچنین از ابتدای برنامه تاکنون هزار و ۸۷ واحد مسکونی خانوارهای ۲ معلوله به آنها تحویل شده است.

 

عظیمیان در ادامه به تامین زمین رایگان برای اقشار ویژه از جمله خانواده‌های جانبازان اشاره کرد و گفت: با معرفی بنیاد شهید سالانه به تعدادی از خانواده‌های جانبازان و معلولان زمین رایگان اختصاص می‌یابد.

 

وی توضیح داد: در 9 ماهه اول امسال 1837 نفر جانباز در کل کشور زمین رایگان دریافت کرده‌اند. بر این اساس  15 هکتار زمین از طرف سازمان تامین شده و هزینه‌ آماده‌سازی آنها نیز مطابق قانون دریافت نمی‌شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امسال به 2904 هکتار اراضی تعرض شده است، گفت: خوشبختانه با حضور یگان حفاظت از اراضی؛ 2700 هکتار زمین رفع تعرض شده و با متعرضان برخورد جدی صورت گرفته است.

 

 

تامین زمین مسکن اجتماعی برای 20 هزار واحد در سال 97

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تامین زمین مسکن اجتماعی برای 20 هزار واحد در سال 96 و 20 هزار واحد برای سال 97، گفت: ابهامی بین ما و بنیاد مسکن در رابطه با نحوه قیمت زمین بود که در نهایت مجمع تصویب کرد قیمت زمین به صورت تمام شده دولتی و نازل است که این موضوع را به بنیاد اعلام کرده‌ایم.

 

وی یادآور شد: مسکن اجتماعی برای شهرهای کوچک است و تمامی کلان‌شهرها از جمله تهران فاقد زمین است که متاسفانه عمده زمین ها برای ساخت مسکن مهر اختصاص داده شده است.

 

مدیرعامل زمین و مسکن با بیان اینکه هنوز هیچ اعتبار و یا تسهیلات بانکی از سوی دولت برای ساخت مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن اختصاص داده نشده است، گفت: طی یک برنامه‌ریزی توافق کرده‌ایم که مسکن‌های مهری که فاقد متقاضی است در اختیار متقاضیان مسکن اجتماعی قرار گیرد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اسناد تک برگی اشاره کرد و گفت: طبق طرح کاداستر تمامی املاک و اراضی دولت از جمله زمین‌های دولتی و غیردولتی و اوقاف مشخص شده و تمامی اراضی دولتی که برای نقل و انتقالات به این اسناد نیاز دارند، اسناد آنها صادر می‌شود.

 

وی یادآور شد: طی سه سال گذشته 550 هزار سند تک برگی صادر شده و در ده ماهه امسال نیز 36 هزار سند تک برگی برای تمامی استان‌ها گرفته شده است.

 

عظیمیان در ادامه از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت اراضی در تمامی استان‌ها خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه، متقاضیان می‌توانند جهت حفاظت از اراضی و املاک خود از این سامانه استفاده کنند.

 

به گفته وی؛ این سامانه سال‌ آینده، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

 

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به ستاد ملی بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده اشاره کرد‌ و گفت: با دستور رئیس جمهور و از طریق برقراری ویدئو کنفرانس در هشت استان کشور، پروژه باز آفرینی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه طی دستورالعمل جدید، شیوه مالی و سرمایه‌گذاری این طرح‌های باید از طریق بخش خصوصی باشد، گفت: اراضی این طرح‌ها از سوی سازمان ملی زمین و مسکن تامین می‌شود و بانک مسکن به عنوان سرمایه‌گذار و بخش خصوصی نوسازی آنها را برعهده می‌گیرد.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics