تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دریافت جریمه‎های سنگین آفت نظام بانکی

از نظر کلی، سیستم بانکی کشور مسئول بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه است و راهکار برون‌رفت از این مشکلات بانکی و اقتصادی، حرکت در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

عباس موسوی مطلق کارشناس اقتصاد اسلامی با تاکید برضرورت تغییرات بنیادی در نظام بانکی کشور اظهار کرد: تغییرات اساسی در نظام بانکی همیشه مورد تأکید مراجع دینی و نخبگان کشور بوده است و تاخیر در این موضوع غیر قابل توجیه است.وی ادامه داد: طرح بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ مصوب شد اما تاکنون اجرایی نشده است.

 

موسوی مطلق تصریح کرد: زمانی که دولت قصد دارد دو لایحه با عنوان‌های مختلف بانکداری اسلامی و بانکداری ایرانی به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد، از اجرایی شدن بانکداری بدون ربا چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم؟

 

کارشناس اقتصاد اسلامی گفت: دریافت سودهای بسیار بالای بانکی و جریمه‌های سرسام‌آور از اصلی‌ترین مشکلات نظام مالی و بانکی کشور هستند.

 

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بانکداری ایرانی نامفهوم است بنابراین دولت و مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه از تجربه‌های موفق کشورهایی همچون مالزی، آلمان، پاکستان، فرانسه، امارات متحده و ژاپن درس بگیرند.

 

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مانع بر سر اجرایی شدن بانکداری اسلامی وجود سرمایه‌داران و لایحه‌های بسیار خطرناک در دولت و مجلس شورای اسلامی است.

 

موسوی مطلق بیان کرد: متاسفانه شجاعت و درایت کافی در مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین جدید بانکداری اسلامی وجود ندارد ضمن اینکه اگر قوانینی که تاکنون به تصویب مجلس رسیده و توسط شورای نگهبان تایید شده است، اجرا شود برخی از مشکلات نظام مالی کشور برطرف خواهد شد.

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکلات نظام مالی و بانکی کشور؛ دریافت سودهای بسیار بالای بانکی، دریافت جریمه‌های سرسام‌آور، فقدان توجه به نظر مراجع و کارشناسان اقتصاد اسلامی، فقدان نظارت کامل و کافی به عملیات بانک‌ها، نهادینه شدن شعار پول، پول می‌آورد، گذاشتن نام اسلامی به مدل بانکداری غربی و همچنین فقدان تناسب بین تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت در کشور است.

 

وی تصریح کرد: از نظر کلی، سیستم بانکی کشور مسئول بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه است و راهکار برون‌رفت از این مشکلات بانکی و اقتصادی، حرکت در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

موسوی مطلق با اشاره به ارائه مدل‌های مطلوب بانکی از جانب علما و مراجع در حوزه اقتصاد اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه با بی‌توجهی مسئولان اقتصادی کشور، طرح‌های خوب ارائه شده تاکنون نادیده گرفته شده است.

 

این کارشناس اقتصاد در خاتمه گفت: امیدوارم حوزه علمیه قم با تاسیس بانک اسلامی الگوی موفقی را در حوزه بانکداری اسلامی در ایران و کل جهان ارائه دهد.

 

 

منبع خبر: شهر خبر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics