تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رنگ سبز شاخص با طعم خودرو/ بازار کامودیتی‌ها مجددا صعودی شد

در پی فرار عجولانه حقیقی‌ها در اولین روز هفته، امروز اما این روند کندتر شد و جو مثبتی که از ابتدای ساعت معاملاتی بر بازار حاکم شد تا پایان نیز ادامه داشت.

 

پس از افت بهمن‌وار شاخص بورس‌های بین‌المللی، امروز شاهد برگشت روند معاملات در بورس تهران بودیم. روند صعودی که از ابتدای بازار در اکثر نمادها به وجود آمده بود سبب رشد 142 واحدی شاخص شد.

 

از این رو در پایان معاملات امروز تالار شیشه‌ای، شاخص با افزایش 0.15 درصدی روی پله 97 هزار و 942 واحد به کار خود پایان داد. روز جاری 819میلیون برگه سهم به ارزش 153 میلیارد تومان در 66 هزار جلسه معاملاتی دادوستد شد که از این میزان 93 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت. اما شاخص کل هم‌وزن با قدرت بیشتری سبزپوش شد و با رشد 79 واحدی (0.45 درصد افزایش) به رقم 17 هزار و 630 واحد رسید.

 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند خروج حقیقی‌ها نسبت به شنبه گذشته ضعیف‌تر شده است. روز گذشته معاملاتی، حقیقی‌ها حدود 30 میلیارد تومان سهم و حق تقدم به حقوقی‌ها واگذار کردند که این عدد برای روز جاری تقریبا 7میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

 

این موضوع همزمان شد با کاهش ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی که خود نشان از کم‌رمقی بازار در این روزها دارد. به نظر می‌رسد با افزایش 80 درصدی شاخص فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال، نگرانی از ادامه روند صعودی در بین سهامداران این گروه، معاملات نمادهای نفتی و شیمیایی را در هاله‌ای از بیم و امید نگه‌داشته است.

 

 

ترین‌های بازار

در روند صعودی معاملات امروز بازار سرمایه این‌طور به نظر می‌رسد که گروه‌های خودرویی و فلزات اساسی لیدر افزایش قیمتی و  مهم‌ترین نقش را در بالا بردن شاخص داشتند. به همین جهت نمادهای «خساپا»، «فملی» و «خودرو» هر کدام به میزان 54، 39 و 32 واحد دماسنج بازار را مثبت کردند.

 

در سوی قرمزهای بازار با وجود افزایش قیمت نفت اما در گروه محصولات شیمیایی شاهد غلبه عرضه بر تقاضا بودیم تا جایی‌که دو نماد «جم» و «شپنا» مجموعا 78 واحد تاثیر منفی بر شاخص اعمال کردند. اما به نظر کارشناسان در صورت تثبیت قیمت نفت در کانال 60 دلار، محصولات پتروشیمی افت محسوسی نخواهند داشت و می‌توان امیدوار بود با در نظر گرفتن دلار 4500 تومانی در صورت‌های مالی شرکت‌های این گروه، دوره اصلاح قیمتی در محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی به زودی پایان پذیرد.

 

 

پیشتازی گروه خودرو

روزهای اخیر با انتشار اخباری مبنی بر پرداخت مطالبات قطعه‌سازها از سوی دولت و همچنین توانمندسازی این صنعت از سوی شرکای خارجی خودروساز و نزدیک شدن به افتتاح پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با حضور جمع کثیری از صنعتگران حوزه خودروسازی و قطعه سازی، شاهد تحرکاتی در گروه خودرو به ویژه قطعه‌سازی‌ها بودیم.

 

در ادامه این روند صعودی امروز نیز بازار معاملات این گروه داغ بود تا جایی که «خپارس» با معاملات 9 میلیارد تومانی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص داد. البته گفتنی است که ارزش معاملات این گروه در روز جاری به رقم 35 میلیارد تومان رسید این درحالیست که نمادهای «خساپا»، «ورنا» و«وساپا » بعد از شفاف‌سازی‌های خود مبنی بر اینکه معاملات درون گروهی اخیر فسخ شده است امروز در حوالی مثبت 7 درصد بازگشایی شدند.

 

در این قراردادها شرکت‌های توسعه گستر برنا، تجارت الکترونیک خودرو تابان تاخت، پیشگامان خوراک تابان، توسعه سرمایه رادین، ساربان سرمایه ایرانیان و ستاره سفیران آینده در نقش خریدار بوده‌اند که همه این شرکت‌های زیر مجموعه دو نماد «ورنا» و «وساپا» هستند. فروشنده شرکت سایپا بود که طی قراردادی سهام شرکت مگاموتور و شرکت سازه گستر سایپا را از زیر مجموعه های خود به زیر مجموعه های ورنا و وساپا منتقل کرده است که البته سایپا اعلام کرده است فسخ قرارداد تاثیری در سود و زیان شرکت‌های زیرمجموعه‌اش ندارد. همچنین گفتنی است رقم قرارداد فسخ شده 16 هزار میلیارد ریال بود.

 

 

رفت و آمد و شفاف‌سازی نمادها

از مهمترین توقف‌های امروز، ایست سازمان بورس به «فولاد» بود که در پی شفاف‌سازی هفته گذشته این نماد در خصوص افزایش 26 درصدی پیش‌بینی سود هر سهم در سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 صورت گرفت. این نماد به منظور شفاف‌سازی بیشتر متوقف شد اما در گزارش جدید خود همان موارد مطرح شده در شفاف‌سازی قبلی خود را بیان کرده است.

 

از سویی دیگر در جریان معاملات روز جاری، پتروشیمی آبادان که به دلیل زیان‌ده بودن طی دو سال مالی متوالی، مشمول فرآیند تعلیق شده بود و در عملکرد 9 ماهه 665 ریال زیان برای هر سهم محقق کرد، برنامه افزایش سرمایه 300 درصدی را روز گذشته روانه کدال کرد و نتیجتا امروز با رشد 4 درصدی قیمت روبرو شد. در این اطلاعیه آمده است که «شپترو» در نظر دارد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سرمایه اسمی خود را از 63 به 252 میلیارد تومان برساند. این تامین مالی در صورت موافقت سازمان بورس، با هدف اصلاح ساختارمالی، برون رفت از شمول ماده 141 قانون تجارت، اجرای پروژه‌های کوچک و اصلاح ساختار نیروی انسانی اعمال می‌شود.

 

همچنین معامله‌گران امروز شاهد بازگشت شیرین «قلرست» بودند. نماد شرکت قند لرستان  پس از شفاف‌سازی در خصوص تعدیل  پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیرماه 97 ، با رشد حدودا 5 درصدی و با قیمت 6,361 ریال بازگشایی شد.

 

دیگر خبر شیرین این گروه شفاف‌سازی قند مرو دشت بود. «قمرو» با تعدیل مثبت 9 درصدی، پیش‌بینی سود خود را از 374 ریال به  408 ریال  رساند.  شرکت دلایل زیر را سبب این تعدیل مثبت بیان کرده است: 1-افزایش 24 هزار تن جذب چغندر در سال جاری 2-افزایش ضریب استحصال شکر کشت بهاره از 83.20 (پیش بینی) به 87.82 (واقعی).

 

اما در گروه محصولات غیرفلزی نیز نماد «کتوکا» که در روزهای اخیر افزایش قیمت را به خود دید شفاف‌سازی نمود. در اطلاعیه شرکت آمده است که پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سرمایه‌گذاران خارجی و امضای قراردادهای جدید به استحضار می‌رساند این شرکت هیچ‌گونه قرارداد جدید که اثر با اهمیت بر درآمد پیش‌بینی و افشاء شده هر سهم سال 1396 داشته باشد (پیش بینی هر سهم 340 ریال) منعقد ننموده است و تاکنون هیچ گونه توافقی با سرمایه‌گذاران خارجی انجام نشده است.

 

همچنین در گروه کم‌تحرک سیمانی‌ها «سدور» پس از افشای اطلاعات با اهمیت و اعلام تعدیل منفی سنگین، با افت حدودا 2.3 درصدی و با قیمت 715 ریال به گردونه معاملات بازگشت.

 

از سویی دیگر در گروه پرحاشیه دارویی «والبر» پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر (تصویب افزایش سرمایه 19% از محل مطالبات و آورده نقدی)، اصلاح اساسنامه و افشای اطلاعات با اهمیت ارائه تعدیل منفی 18 درصدی، با رشد 8.5 درصدی و با قیمت 2,400 ریال مورد بازگشایی قرار گرفت و در پایان روی قیمت 2280 ریال به معاملات امروز خود پایان داد.

 

 

کوتاه از فرابورس

دماسنج فرابورس اما مانند سایر شاخص‌ها عمل نکرد و روز منفی را پشت سر گذاشت. در پایان معاملات آیفکس با عقبگرد 5.2 واحدی روی عدد هزار و 92 واحد ایستاد. در این بازار هم جو منفی حاکم بر محصولات شیمیایی به چشم می‌خورد. از این رو نماد «مارون» با 7.2 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشت.

 

در جریان معاملات امروز فرابورس 345 میلیون برگه سهم به ارزش 131 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 53 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

 

اما در فرابورس، گروه حمل ونقلی شاهد بازگشت «حسینا» پس از امضاء قرارداد ترمینال کانتنیری شماره 2 بندر شهید رجایی، با رشد 1.7 درصدی و با قیمت 9,320 ریال به صحنه معاملات امروز بود. در گروه هم‌خانواده نیز «حخزر» که در یک شفاف‌سازی از موکول شدن فروش زمین شرکت به سال آتی خبرداده بود در نوسان منفی بازگشایی شد.

 

 

اخبار برون‌مرزی تاثیرگذار

در معاملات روز گذشته طلای سیاه شاهد افزایش قیمت این کالای اساسی تا 65 دلار بودیم. در این زمینه همچنین رییس صندوق بین‌المللی پول، سقوط شاخص بازارهای مالی و قیمت مواد خام در دو هفته گذشته را یک اصلاح متعادل می‌داند. او ابراز داشت با وجود بنیادهای قوی اقتصادی نباید نگران ریزش شاخص‌ها باشیم چرا که اساسا این مدل اصلاح شاخص از ملزومات بازارهای پویاست.

 

از سویی دیگر ترامپ رییس جمهور آمریکا  امروز دوشنبه برنامه هزینه کرد 1500 میلیارد دلاری خود در نوسازی زیرساختهای آمریکا را منتشر خواهد کرد. قرار است 200 میلیارد دلار منابع مالی فوق از سوی دولت فدرال و از طریق افزایش مالیات بر سوخت و سایر روش ها تامین و مابقی از سوی دولتهای محلی و بخش خصوصی آورده شود.

 

انتظار میرود این برنامه تقاضای مصرف کامودیتی‌ها توسط ایالات متحده را افزایش داده و بعنوان یک محرک برای قیمت مس و روی و فولاد و آلومینیم عمل کند. این درحالیست که نرخ جهانی روی امروز با یک درصد رشد به بیش از 3400 دلار در هر تن بازگشته است.

 

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics