تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

جمله انحرافی سخنگوی دولت موجب فرار‌های مالیاتی بزرگ است

اظهارات سخنگوی دولت درباره سرک نکشیدن به حساب‌های مردم، سخنی انحرافی است.

 

وحید شقاقی شهری اقتصاددان، با بیان مطلب فوق گفت: «پس از شکست رفراندوم یارانه‌ای، اعضای کلیدی دولت زیر بار ساماندهی طرح هدفمندی یارانه‌ها نرفتند.

 

سال ۹۵ مجلس تلاش کرد که دولت ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کند، آقای نوبخت با دلایل خودش اعلام کرد که ما بیش از ۶ تا ۷ میلیون نفر را نمی‌توانیم حذف کنیم؛ بنابراین زیر بار خواسته مجلس نرفتند. پس از انتخابات با توجه به محدودیت منابع دولت برای حذف بخش عمده‌ای از یارانه‌بگیران پیش قدم شد.

 

به همین خاطر در لایحه بودجه رقم در نظر گرفته شده برای یارانه نقدی را نزدیک به ۵۰ درصد کاهش دادند و به ۲۳ هزار میلیارد تومان رساندند، این به معنای حذف بیش از ۳۰ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی بود.»

 

شقاقی در گفت‌و‌گو با فرارو با‌اشاره به استدلال نوبخت برای اینکه دولت به حساب‌های مردم سرکشی نمی‌کند، گفت: «همه جای دنیا بانک اطلاعاتی شفاف است، دولت اگر می‌خواهد مالیات بگیرد، عدالت اقتصادی ایجاد کند و دهک‌های بالای درآمدی را شناسایی کند باید بانک اطلاعاتی‌اش درباره خانوار‌ها شفاف باشد. این عقب‌نشینی دولت با استناد به این استدلال که نباید به حساب‌های مردم سرک بکشیم واقعا جای سؤال دارد.»

 

او افزود: «هر کشور توسعه یافته‌ای تمام گردش‌های مالی شهروندان را رصد می‌کند، چون از آن‌ها مالیات می‌گیرد.»

 

شقاقی گفت: «جمله آقای نوبخت، انحرافی است. همه جای دنیا حساب و کتاب شهروندان مشخص است. اتفاقا اگر حساب و کتاب شفاف باشد به نفع دهک‌های پایین درآمدی است.

 

پنهان‌کاری به نفع طبقه ثروتمند جامعه است. اگر می‌خواهیم اقتصاد را اصلاح کنیم حتما باید حساب وکتاب‌ها شفاف باشد. این هیچ منافاتی با هیچ طرح و تفکر اقتصادی ندارد.»

 

این کارشناس اقتصادی استدلال اینکه سرکشی به حساب‌ها خلاف احترام به حوزه خصوصی شهروندان است را رد کرد و گفت: «هر کشور توسعه یافته‌ای این کار را انجام می‌دهد.

 

اگر خلاف احترام به حوزه خصوصی بود خب آن‌ها این کار را انجام نمی‌دادند. همه جای دنیا شفافیت اصل است، چرا که با شفافیت می‌توان اقتصاد را اداره کرد. این استدلال‌ها شاید عامه‌پسند باشد، ولی اتفاقا به ضرر همان عامه مردم خواهد بود.»

 

شقاقی تاکید کرد: «اگر ما بدانیم که چه کسی چه میزان ثروت دارد، می‌توانیم مالیات بگیریم و این مالیات را توزیع کنیم. این کار جلو فساد و رانت را می‌گیرد و به نفع دهک‌های پایین درآمدی است.»

 

 

منبع خبر: شهر خبر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics