تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رشد ادامه‌دار شاخص کل بورس/ خودرویی‌ها در صدر بیشترین ارزش معاملات

بورس تهران آخرین روز کاری هفته را با صعود و تثبیت در کانال 98 هزار واحدی به پایان برد تا در انتظار اخبار خوش گزارشات صنایع دلار محور و کالا محور زمینه را برای جهش به 100 هزار واحدی شدن آماده کند.

 

معاملات امروز بازار سرمایه در جوی مثبت اما کم حجم انجام شد. در جریان دادوستدهای سهامداران، شاخص کل با رشد 244 واحدی (افزایش 0.25 درصدی) در ارتفاع 98 هزار و 347 واحد به کار خود در این هفته پایان داد.

 

در این بین 737 میلیون برگه سهم به ارزش 335 میلیارد تومان در 67 هزار جلسه معاملاتی دست به دست شد که از این میزان تنها 121 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق‌تقدم اختصاص داشت.

 

خالص تغییر مالکیت از اشخاص حقوقی به سمت اشخاص حقیقی نیز تنها به اندازه 328 میلیون تومان بود که نشان از تعادل نسبی بازار دارد. همچنین شاخص کل هم‌وزن هم تقریبا به میزان شاخص کل تقویت شد و با رشد 38 واحدی (افزایش 0.22 درصدی) به عدد 17 هزار و 643 واحد رسید.

 

 

ترین‌های بازار

امروز نیز همچون روز گذشته بازار، تقاضا در گروه خودرو، فلزات اساسی و پالایشی نسبتا داغ بود.

 

در این میان نمادهای گروه فلزات اساسی و فرآورد‌های نفتی بر مدار مثبت معامله شدند و در نتیجه شاخص کل بورس بیشترین تأثیر مثبت را از این گروه‌های شاخص‌ساز پذیرفت.

 

در ادامه روند صعودی قیمت جهانی فلزات، معاملات امروز بازار فلزات نشان از تلاش این گروه برای جبران کاهش قیمتی چند روز گذشته دارد. 

 

اخبار LME حکایت از کاهش ذخیره مس و «روی» و از سویی افزایش ذخیره آلومینیوم دارد در نتیجه انتشار این اخبار مس مجددا وارد کانال 7000 دلار شد. هرچند این فلز مهم نتوانست در این محدوده باقی بماند و دوباره به زیر 7هزار دلار بازگشت.

 

فلز روی نیز 3467 دلار در هر تن معامله شد. قیمت سرب هم به 2552 دلار در هر تن رسید اما دو کامودیتی دیگر روندی معکوس داشتند و با افت قیمت مواجه شدند.

 

نرخ آلومینیوم به قیمت 2140 دلار در هر تن کاهش پیدا کرد و نفت نیز با افت اندکی به 62 دلار در هر بشکه بازگشت. نتیجه این اخبار منجر به رشد تقاضا در فلزات اساسی بورس تهران خصوصا نمادهای «فملی» و در گروه کانه‌های فلزی نماد «کگل» شد و نتیجتا این دو نماد 116 واحد شاخص را تقویت کردند.

 

اما دیگر نماد تاثیرگذار در رشد عدد دماسنج بازار، «شپنا» بود. معاملات این نماد نیز 27 واحد شاخص را بالا برد. در خصوص پالایشی‌ها توجه به چند نکته بسیار حائز اهمیت است.

 

این‌روزها با افت نسبی قیمت نفت، تشکیل جو روانی منفی در بین سهامداران گروه پالایشی به چشم می‌خورد که سبب درجا زدن اکثر نمادهای این گروه در قیمت‌های فعلی شده است.

 

در این خصوص باید گفت افزایش قیمت نفت بطور بنیادی تاثیر خاصی بر درآمد پالایشگاه‌ها در ایران ندارد و نکته‌ای که تفاوت در سود این صنعت ایجاد می‌کند افزایش یا کاهش نرخ کرک اسپرد بنزین است.

 

همچنین گفتنی است به باور اکثر کارشناسان، بالاترین نرخ کرک اسپرد زمانی برای پالایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد که قیمت نفت در محدوده 60 تا 70 دلار باشد.

 

از این رو کاهش قیمت نفت را نمی‌توان دلیل بنیادی برای کاهش سودآوری پالایشی‌ها دانست. از طرفی دیگر مهمترین عامل تاثیرگذار در درآمد صنعت پالایشگاهی کشور، نرخ فرآورده‌ است که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش تعیین می‌شود از این رو شاید بتوان گفت مهمترین عاملی که از رشد بیشتر قیمت گروه پالایشی در روزهای جاری جلوگیری کرده، عدم اعلام نرخ از سوی نهاد مربوطه می‌باشد که سهامداران این گروه را در مورد آینده قیمتی مردد ساخته است. البته نباید از سودآوری مضاعف پالایشی‌ها به جهت بالا رفتن دلار و تاثیر جدی این موضوع بر صورت‌های مالی مجموعه پالایشگاه‌ها غافل بود.

 

در نتیجه با هم‌افزایی تسعیر نرخ ارز و افزایش نرخ کرک اسپرد بنزین در روزهای اخیر می‌توان به گزارش‌های 9 ماهه نمادهای گروه پالایشی خوش‌بین بود و تقریبا مطمئن باشیم که اتفاق ناخوشایند بنیادی در این گروه رخ نداده است که منجر به افت قیمت سهام شرکت‌های مذکور شود.

 

اما در سوی منفی‌های بازار، نمادهای «رمپنا»، «فولاد» و «ولساپا» هرکدام به ترتیب با 55 ، 11 و 7 واحد تاثیر منفی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 

 

رفت و آمدهای پُر سرصدای امروز تالار شیشه‌ای

شرکت کارتن سازی ایران در پی فروش انبار با کاربری صنعتی به مساحت حدود 7000 متر مربع با 4400 متر سوله، 16 میلیارد تومان سود شناسایی کرد که در پی این تعدیل با اهمیت نماد «چکارن» امروز متوقف شد. «چکارن» سود هر سهم خود را  با تعدیلی قابل توجه و بیش از 140 درصدی به  420 ریال  افزایش داد.

 

پیش از این  سود هر سهم  شرکت  175 ریال  بوده است. علت افزایش درآمد غیرعملیاتی ناشی از افزایش سود حاصل از فروش انبار شرکت اعلام شده است.

 

لازم به ذکر است درآمد منظور شده در آخرین پیش‌بینی شرکت (6 ماهه) حدود 11 میلیارد تومان بوده ولی درآمد تحقق یافته 16 میلیارد تومان است که با عنایت به عملکرد واقعی ده ماهه و پیش بینی 2 ماهه سود خالص فعلی مبلغ 7 میلیارد و 648 میلیون تومان  ریال منظور گردیده است.

 

گفتنی است رقم بهای تمام شده این ملک برای شرکت کارتن سازی ایران 500 میلیون تومان بوده که اکنون بالغ بر 16 میلیارد تومان به فروش رفته است.

و اما در ادامه روند صعودی قیمت سهم تازه‌ وارد بورسی «شوینده» که روز گذشته متوقف شده بود، پس از شفاف‌سازی در خصوص تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت سهام، با قیمت 3,476 ریال و رشد 10 درصدی و با صف خرید 49 میلیون سهمی بازگشایی شد و در پایان نیز با 60 میلیون صف خرید به کار خود پایان داد.

 

گفتنی است سهم مذکور از زمان عرضه تا کنون 32 درصد بازدهی خالص داشته است.

 

همچنین «شیران»  پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی به مبلغ 558 ریال ، با قیمت 3,612 ریال و رشد 4.8 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

 

 

کوتاه از فرابورس

فرابورس هم در تلاش بود تا با ثبت رشد قابل قبول برای آیفکس آخر هفته را با خوشی به تعطیلات برود که در پایان با فشار عرضه‌ از سوی حقوقی‌ها از صعود جاماند و تقریبا بدون تغییر نسبت به روز قبل در ارتفاع 1108 به کار خود در این هفته پایان داد.

 

بررسی‌ها در این بازار نشان می‌دهد که برخلاف بورس، حقیقی‌ها در فرابورس اقدام به خرید کردند و در نتیجه 2 میلیارد و 883 میلیون تومان از حقوقی‌ها سهم خرید کردند.

 

بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به اشخاص حقیقی در این بازار به نماد «زاگرس» تعلق داشت.

 

همچنین گفتنی است در فرابورس طی معاملات امروز 385 میلیون برگه سهم به ارزش 197 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 44 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

 

دیگر نماد تاثیرگذار این بازار «هرمز» بود که پس از شفاف‌سازی در خصوص تعدیل مثبت 36 درصدی در خصوص افزایش سود خالص پیش‌بینی شده با رشد 5 درصدی و با قیمت 1,967ریال به گردونه معاملات بازگشت. از عمده‌ترین دلایل این تعدیل مثبت افزایش نرخ اسلب در بازارهای جهانی و افزایش مقدار فروش صادراتی محصول توسط شرکت بیان شده است.

 

در فرابورس همچنین شاهد بازگشایی نماد «قاسم» پس از افشای اطلاعات با اهمیت (تعدیل مثبت 62% پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 96) و اعلام سود 13 ریالی به ازای هر سهم نیز بودیم.

 

این سهم با رشد 10 درصدی و به قیمت 2,777 ریال به تابلوی معاملاتی بازگشت و با صف خرید 2.4 میلیونی در قیمت 2,915 ریال به کار خود پایان داد. گفتنی است تعدیل مثبت پیش‌آمده در این شرکت به جهت پرداخت مطالبات معوق 200 میلیارد تومانی از سوی وزارت بهداشت می‌باشد.

 

 

از گوشه و کنار بازار

زغال‌سنگی‌ها همچنان در انتظار اجرایی شدن مصوبه تعیین قیمت زغال‌سنگ برای سال 96 از سوی ذوب آهن هستند. در این رابطه رییس انجمن زغال‌سنگ طی نامه‌ای به وزیر صنعت از عدم اجرای مصوبه تعیین قیمت زغال‌سنگ برای سال 96 خبر داد و درخواست اجرایی کردن آن یا اقدام رفع بلاتکلیفی را مطرح کرد.

 

گفتنی است در جلسه‌ای که در تاریخ 19 در‌ماه با حضور وزیر صنعت، اعضای مجمع ذوب آهن و انجمن زغال‌سنگ تشکیل شد نرخ این محصول از تاریخ اول مهر سال جاری 510 هزار تومان در نظر گرفته شد که هنوز از سوی ذوب آهن اجرایی نشده است.

 

کارشناسان صنعت زغال‌سنگ بر این باورند که مهمترین راهکار خروج از بازار انحصاری خرید، صادراتی کردن زغال‌سنگ و یافتن بازارهای جدید برای این محصول در خارج از کشور می‌باشد.

 

دیگر خبر پُررنگ امروز از تامین اجتماعی بود. این سازمان در نظر دارد  5000 میلیارد تومان اوراق تامین مالی با نرخ 17.5 درصد سالیانه منتشر می‌کند که این اوراق از طریق تامین سرمایه امین پذیره‌نویسی و عرضه خواهد شد.

 

همچنین قرار است این اوراق تا قبل از ادغام هلدینگ‌های پتروشیمی و وزارت رفاه با سهم ٢٥ درصدی شستا در ترکیب سهامداری منتشر و پذیره‌نویسی شوند.

 

از اخبار تاثیر گذار برون مرزی نیز اعلام نرخ تورم آمریکا در ماه میلادی گذشته است. چنانچه نرخ تورم اعلامی افزایشی باشد باید انتظار روزهای سختی را برای بازارهای جهانی داشته باشیم چرا که با رشد تورم در آمریکا دلار مجددا در برابر سایر ارزها و همچنین کامودیتی‌ها تقویت خواهد شد و این موضوع منجر به افت شاخص بازارهای مالی و همچنین کاهش نرخ مواد خام می‌شود. اما با کاهش نرخ تورم و در نتیجه تضعیف دلار شاهد قوت گرفتن قیمت نفت و سایر مواد خام در بازارهای جهانی خواهیم بود.

 

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics