تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دلایل افزایش قیمت تلفن‌همراه از زبان وزیرارتباطات/ امسال همه برندهای گوشی تلفن همراه ریجستر می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که چهار مرحله اولیه طرح رجستری با موفقیت انجام شده است گفت وارد مرحله پنج این طرح شدیم و بر اساس برنامه تا پایان سال ۹۶ تمام برند های شامل این طرح خواهند شد.

 

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه «نگاه یک» آخرین برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه فناوری اطلاعات، آخرین وضع شبکه ملی اطلاعات، سرنوشت توسعه دولت الکترونیک، اقدامات برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی، تدابیر وزارتخانه برای ارتقای امنیت شبکه کشور، برنامه وزارت ارتباطات برای کاهش اثرات سوء فرهنگی و سیاسی در فضای مجازی و آخرین وضعیت طرح ریجستری و مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه را تشریح کرد.

 

وی در مورد مرحله جدید ریجستری گفت: امروز وارد مرحله پنجم شدیم و گوشی های ال جی وارد این طرح شدند و بر اساس برنامه تا پایان سال 96 تمام برند های شامل این طرح خواهند شد.

 

آذری جهرمی با اشاره به این که چهار مرحله را موفقیت آمیز طی کرده ایم.مهمترین موضوعات این طرح مبارزه با قاچاق است ولی اهداف دیگری هم دارد. افزود: در دنیا نظام مقابله با قاچاق پایش مرز نیست. بسیاری از صنایع ما بخاطر قاچاق مقرون به صرفه بودن خود را از دست داده اند .

 

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته زمان ورود کالا به مغازه پایش میشود و در زمان فروش فاکتور آن با مکانیزمی با بانک ثبت میشود. کالاهای قاچاق به طرق مختلف وارد میشود،  صرفا از طریق دور زدن گمرک نیست و به همین خاطر مکانیزم کنترل بازار در دنیا یک شبکه بهم پیوسته است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مورد گوشی تلفن همراه به علت وجود فناوری اطلاعات پدیده  قاچاق قابل کنترل است. این موضوع در دولت دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت و در جلسات وزرای محترم به علت فناوری اطلاعات ریاست  کارگروه به وزارت ارتباطات محول شد.

 

 

منافع این اتفاق اصلا به وزارت ارتباطات نمی رسد و مستقیم به حساب خزانه واریز میشود

آذری جهرمی تصریح کرد: افزایش هزینه ای که ناشی از ریجستری است به چرخه اضافه میشود. حدود 4 درصد که باید به حساب خزانه واریز شود. البته هزینه ارزش افزوده و مالیات هم هست که قابلا هم وجود داشته و این 5 درصد عدد قابل توجهی نیست.  

 

وی ادامه داد: اتفاقی که این وسط رخ داد،  شما تصور کنید که بازار 4 میلیارد ریالی هست که 95 درصد آن هم قاچاق است. حجم زیادی بازار ناسالم در عرصه داشتیم کسانی که منافع مالی آنها در خطر قرار می گیرد ساکت نخواهند بود و بنابراین بسیاری از فضا سازی ها غیر واقعی بود و گران شدن گوشی ها از جنس تخریب بود. به همین دلیل به مردم گفتیم حباب است و گوشی نخرید و این موضوعی بود که در ابتدای طرح خواستند به مردم بگویند که این طرح خوب نیست.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش قیمت تلفن همراه گفت: در بخش دوم زمانی که طرح اجرا شد ارز حدود 3800 بود و در زمان اجرای طرح به 4 هزار تومان رسید.

 

نکته دیگر این بود که گوشی های وارد شده به کشور ما از امارات است و آنها در زمان اجرای طرح 5 درصد به واردات مجدد گوشی از کشور خود عوارض دادند و این هزینه را بالاتر بود.

 

وی افزود: در بخش سوم برخی از وارد کنندگان رسمی گوشی قیمت را بالاتر بردند و اینجا بود که ما تصمیم گرفتیم فروشگاه های آنلاین را وارد طرح کنیم و اجازه واردات گوشی به آنها را بدهیم و این باعث شد که قیمت تثبیت شد.

 

جهرمی تاکید کرد: اگر قیمت ارز پایین بیاید به طبع قیمت گوشی هم باید پایین بیاد.

 

این عضو کابینه درباره اتفاقات اخیر روی داده در المپیک زمستانی 2018 گفت: رفتار شرکت سامسونگ با ورزشکاران ما بسیار عجیب بود و ما درخواست بررسی داشتیم، ولی با اجرای طرح رجیستری این پیام را به شرکت سامسونگ داد که ما قدرت کنترل بازار خودمان را داریم و می توانیم در این زمینه اعمال قدرت کنیم. دیپلماسی عمومی در این زمینه بسیار کمک کرد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اشتغال به وسیله فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات سه لایه است لایه سوم بحث محتوا است، لایه دوم خدمات است مثل پیام رسان،  موتور جستجو و ایمیل و لایه اول زیر ساخت ها که تکلیف آن در برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

 

به گفته آذری جهرمی: وظیفه وزارت ارتباطات لایه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات است که اهداف آن باتوجه به اهداف مشخص است ولی در لایه خدمات و محتوا هیچ سند مدونی نداریم یعنی شاخص نداریم که بتوانیم آن را بررسی کنیم.   لایه خدمات لایه واسط است بین محتوا و زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات.

 

وی ادامه داد: شما اگر به من بگویید یک برنامه مسیریابی جایگاهش کجاست می گویم در لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات قرار دارد و در این لایه است که اشتغال ایجاد میشود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما آماری داریم که برنامه هایی که در پلت فرم های ما تولید برنامه می کنند 30 هزار گروه هستند که ممکن است دو نفر یا یک شرکت 200 نفره باشند. اشتغال حوزه فناوری پنهان کردنی نیست. دوربین را ببرید در کافه بازار و تولید کنندگان برنامه ها را ببینید.

 

جهرمی گفت: در کنار پیام رسان ها برخی مشاغل شکل گرفته اند. ما به عنوان دولت زیرساخت های توسعه فناوری اطلاعات را گسترش دادیم.

 

وی با تاکید بر این که موضوع ما لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات است که ایجاد اشتغال می کند ادامه داد: این لایه خدمات برای ایجاد اشتغال نیاز به سکوی پرتاب دارد که همان گوشی است. مثلا موتور جستجوی پیش فرض در روسیه یاندکس است و در چین بایدو که سرمایه گذاری های زیادی روی آنها شده است.ولی ما می توانیم برنامه های خودمان را به عنوان "بای دیفالت "  بر روی گوشی ها قرار دهیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: البته باید توجه کنیم که آیا این برنامه ها می توانند نیازهای مردم ما را برطرف کند. در کشور ما حوزه کودک و نوجوان بسیار مهم است گوگل برای سالم سازی فضا برای کودکان با ما همکاری نمی کند ولی موتور جستجوی پارسی جو و یوز این نیاز را برطرف می کند.

 

جهرمی تاکید کرد: ما بایستی برای گوشی کودک به صورت پیش فرض نکاتی که مد نظر ما است را به تولید کننده اعلام کنیم تا نیاز کودکان را برطرف کنیم.

 

این عضو کابینه توضیح داد: در مورد بحث پیام رسان‌ها سندی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده. البته در اکثر کشور این نگرانی را در حوزه پیام رسانها و به خصوص رسانه ها دارند،  به این مورد فکر شده و در این سند به جمع بندی رسیده اند.

 

وی گفت: در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی باید گزارش دهد که هر کدام از سازمان ها چه کاری در حوزه پیام رسان های داخلی انجام داده اند. البته آنچه ما مورد بررسی قرار دادیم این بود که پیام رسان های داخلی می توانند چه میزان کاربر را پوشش می دهند. اینها باید کیفیت سرویس خود را ارتقا دهند و اعتماد عمومی را بالا ببرند.

 

آذری جهرمی با اشاره به این که در حوزه امنیت هم اینکه حریم خصوصی حفظ می شود یا خیر؟  البته احساس امنیت بسیار مهم است ادامه داد در مصوبه شورای عالی فضای مجازی متولیان این امر مشخص شده اند. در بحث رسانه ها باید توجه کنیم که هر کشوری استاندارد هایی در این مورد دارد. به نظر می رسد ما در کشور برای اعمال سلیقه در این حوزه نیاز به بحث دقیقتری داریم که بخشی از همان اعتماد مردم است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما در کشور به دلیل محدودیت های رسانه ای که داشتیم بخشی از وظیفه آنها در پیام رسان ادغام شد و این موضوع بخشی از اعتماد عمومی است. در این حوزه وقتی اتفاقی می افتد تمام فعالان نگاهشان به سمت وزارت ارتباطات است ولی مسئولیت بخشی از رسانه با سایر بخش ها است.

 

وی ادامه داد: امروز بحث انقلاب دیجیتال را مطرح می کنیم و قرار نیست هر چه اتفاق افتاد را ما عینا انجام دهیم بلکه باید حاکمیت خودمان را در این انقلاب داشته باشیم. در بخش شبکه ملی اطلاعات در بخش محتوا و خدمات تمام تلاش خودمان را می کنیم که دستگاه های مسول به وظایف خود برسند و بدانیم که آینده فرهنگ، اشتغال و امنیت کشور در شبکه ملی اطلاعات است.  

 

آذری جهرمی افزود: دنیا در حال تحول است و این تحول یکی از پایه هایش فضای مجازی و بدنه این فضا جوانان هستند و بدنه دولت برای آینده باید از ظرفیت جوانان استفاده کنند تا بتوانیم در این عرصه جلو برویم و امیدواریم با پوست اندازی در مدیریت به این اهداف جامعه عمل بپوشانیم.

 

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics