تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نگاهی بر اتفاقات «نامحسوس» در بازار دلار

روز گذشته، قیمت دلار یک سطح دیگر پایین رفت و سکه نیز به کانال یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان وارد شد. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز ۴۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. صرافی‌های منتخب بانکی حتی در ساعات انتهایی روز قیمت دلار در حجم عمده را تا ۴ هزار و ۴۹۸ تومان پایین بردند.

 

به گفته فعالان، دیروز بازارساز همچنان دست بالا را در بازار ارز داشت؛ با این حال آنچه سیاست‌گذار باید آن را به‌عنوان هشداری مدنظر قرار دهد، بازگشت آرام بخشی از تقاضا به‌صورت جزئی به بازار بود. یکی از نشانه‌های بازگشت تقاضا، تشکیل صف مقطعی خرید در برابر یکی از صرافی‌های میدان فردوسی بود.

 

بر اساس گفته‌های بازیگران رسمی، همچنین روز گذشته تعداد افراد بیشتری نسبت به روزهای ابتدایی هفته به بازار مراجعه می‌کردند. برخی معامله‌گران غیررسمی نیز به‌طور نامحسوس به بازار بازگشته بودند و در مقاطعی تمایل داشتند که برای مشتریان خود از صرافی‌های رسمی و منتخب ارز تهیه کنند.

 

به‌نظر می‌رسد بازگشت قیمت دلار به حوالی مرز ۴ هزار و ۵۰۰ تومان مهم‌ترین عاملی بوده که جذابیت خرید را برای دسته‌ای از خریداران بالا برده است.

 

با اینکه میزان این تقاضا در روز چهارشنبه محدود بود، ولی این هشدار را مطرح می‌کند که در صورت تعقیب سیاست کاهش قیمت به‌جای تمرکز بر ثبات بازار، تقاضای بیشتری به بازار بازگردد.  یکی از از ملاحظاتی که سیاست‌گذار از هفته ِآینده باید به آن توجه کند، باز شدن بازارهای چین پس از تعطیلات سال نو است.

 

به گفته یکی از تحلیلگران، بازگشایی بازار چین و ورود نقدینگی جدید در روزهای ابتدایی اسفند به بازار می‌تواند میزان تقاضا را از هفته آینده بالاتر ببرد. دیگر موضوعی که بازارساز می‌تواند مدنظر قرار دهد، بالا بودن برخی نرخ‌های حواله در برخی کشورهای همسایه است. یکی از اقدامات مناسب بازارساز در هفته جاری، نظارت مناسب بر صرافی‌هایی بود که از سامانه سنا ارز خریداری می‌کردند.

 

به گفته بخشی از حاضران در بازار، ارزی که از سوی صرافی‌های منتخب عرضه شد، در روزهای گذشته کمتر به مناطق مرزی مانند سلیمانیه عراق منتقل شد. این در حالی بود که برخی نوسان‌گیران ارزی سعی داشتند با جوسازی پیرامون بالا بودن ارزش این ارز در این مناطق دامنه نوسانات ارزی را در بازار داخلی بالا ببرند.

 

بازارساز در کنار مدیریت دامنه نوسانات به‌جای تعقیب کاهش قیمت می‌تواند با سختگیری در مورد قاچاق ارزی وضعیت آرام بازار ارز را حفظ کند. در واقع، سیاست‌گذار باید ورود بخشی از تقاضا به بازار را جدی بگیرد و سعی کند قیمت‌ها را به گونه‌ای پایین نیاورد که برای سفته‌بازان جذاب شود.

 

افزون بر این، سیاست‌گذار در مقطع کنونی بیش از هر عاملی نیاز دارد که انتظارات بازیگران ارزی را مدیریت کند. با اینکه قیمت دلار از چهارشنبه هفته گذشته حدود ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داده است، عده زیادی از معامله‌گران دلار خود را نگه داشته‌اند؛ این دسته احتمال می‌دهند که در ماه‌های آتی ریسک ترامپی جو هیجانی را در بازار بالاتر ببرد.

 

در این شرایط، به‌نظر می‌رسد بازارساز می‌تواند با برقراری ارتباط مناسب با بازار و انجام برخی اقدامات عملی اعتماد را در میان این بازیگران بالا ببرد. یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه می‌شود این است که اگر قیمت دلار در سال بعد به سطح ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز برسد به معنای رشد حدود ۲۰ درصدی خواهد بود.

 

این در حالی است که هم‌اکنون می‌توان از بانک‌ها با گواهی‌های سپرده جدید بدون ریسک ۲۰ درصد سود دریافت کرد.

 

کارشناسان و تحلیلگران راهکارهای مدیریت نوسانات بازار ارز و چشم‌انداز تغییرات قیمت دلار در سال آتی را در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۷»  بررسی خواهند کرد.

 

این همایش به همت گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۸ اسفند برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس  events.den.ir مراجعه کنید یا با شماره ۸۷۷۶۲۳۵۰ یا ۸۷۷۶۲۳۵۲ تماس بگیرید.

 

منبع خبر: شهر خبر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics