تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حباب مسکن به بیشترین حد در چند سال اخیر رسیده است/ دولت برنامه‌ای در بازار مسکن ندارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در این کمیسیون کمیته ای برای ساماندهی ضربتی بازار مسکن و تعدیل قیمت ها تشکیل شده است، گفت: حباب قیمت مسکن به بیشترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار داشت:  قرار بر این است که این کمیته راهکارهای ساماندهی بازار مسکن را با تکیه بر نمونه های موفق در کشورهای پیشرفته پیگیری کند و با پیاده سازی آن در کشور به بهبود وضعیت این بازار کمک کند.

رضایی کوچی با اشاره به رشد شدید قیمت مسکن در چند ماه اخیر اظهار داشت: افزایش قیمت دلار، نابسامانی بازار ارز، کمبود مسکن در کشور و از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا از مهم ترین عواملی است که به رشد نرخ مسکن به خصوص در کلانشهرها دامن زده است.

وی با بیان اینکه در کشور کمبود ۴ میلیون واحد مسکونی داریم، گفت: البته نگاه وزارت راه و شهرسازی اینگونه نیست و این وزارتخانه معتقد است که مسکن مورد نیاز به اندازه کافی وجود دارد اما از کیفیت کافی برخوردار نیستند. همچنین مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند که باید منابع را به ‌جای تولید مسکن به‌ سمت احیای بافت‌های فرسوده هدایت کرد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: البته با توجه به وضعیتی که در بازار وجود دارد، قطعا این استدلال وزارت راه و شهرسازی که هیچ کمبود مسکنی وجود ندارد، نمی تواند درست باشد.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه بازار مسکن بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت و ورود جدی دولت است، عنوان کرد: در شرایطی که حباب قیمت مسکن به بزرگ ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است، دولت باید از نظریه پردازی در مورد این بازار دست بردارد و ورود جدی و نظارت جدی در این بازار داشته باشد تا این حباب قیمتی از بین برود و گرانی ها بیشتر از این به مردم و به خصوص به اقشار ضعیف و آسیب پذیر فشار وارد نکند.

وی با اشاره به کمرنگ شدن نظارت دولت بر بازار مسکن و تاثیر آن بر افزایش قیمت اخیر خانه گفت: ضعف نظارت بر بازار مسکن معضلی است که در چند سال اخیر گریبانگیر این بازار بوده و قطعا یکی از دلایلی که موجب افزایش محسوس قیمت مسکن شده همین نبود نظارت جدی و رها شدن بازار مسکن از سوی دولت است.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به بی برنامگی دولت در حوزه بازار مسکن اظهار داشت: این بی برنامگی هم از عوامل دیگری است که منجر به کاهش قدرت خرید مردم به ویژه دهک های پایین جامعه شده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت شفاف سازی سیاست های دولت در حوزه مسکن گفت: روندی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، موجب شده که نرخ خانه های چند سال ساخت و حتی کلنگی هم به نرخ خانه های نوساز برسد و در نتیجه در آینده نزدیک قیمت خانه های نوساز صعودی تر خواهد شد.

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics