تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یک کارشناس مسکن گفت: می‌توان انتظار داشت که رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ بیش از تورم عمومی باشد، اما جهش قیمت بعید خواهد بود.

یک کارشناس مسکن گفت: می‌توان انتظار داشت که رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ بیش از تورم عمومی باشد، اما جهش قیمت بعید خواهد بود.

مهدی سلطان محمدی با اشاره به این ‌که رکود قبلی بسیار طولانی شده بود،تصریح کرد: در چرخه های قبلی مسکن معمولا دوره های رکود دو یا سه سال به طول می کشید اما رکود اخیر به چهار سال رسید و بخش مسکن و صنایع وابسته را با بحران جدی روبه رو کرد.

او با اشاره به این‌که نرخ بالای بهره بانکی در دو سه سال گذشته و مشکلات سیستم بانکی موجب کاهش سرمایه گذاری در همه بخش های اقتصادی به خصوص بخش مسکن شده بود اضافه کرد: به تدریج با بهبود درآمدهای نفتی از دو سال گذشته وضعیت عمومی اقتصاد کشور رو به بهبود رفت ولی رشد بخش مسکن تا زمستان سال 95 همچنان منفی باقی ماند.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که میزان پروانه های صادره در طول سال 94 و 95 به پایین ترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده بود اظهار کرد:  انتظار بر این بود که رونق آرام آرام به بازار مسکن برگردد و با اولین علایم تغییر روند که در پایان سال 95 ظاهر شد، به تدریج در طول یک سال گذشته شاهد حرکت بازار مسکن و خروج آن از رکود بودیم و این روند به تدریج شتاب بیشتری پیدا کرد.

او کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد را یکی از دلایل رونق محسوس بازار مسکن در نیمه دوم سال 96 دانست و خاطر‌نشان کرد: از  شهریور ماه با کاهش نرخ سود بانکی فضا برای حرکت مجدد مسکن فراهم شد و رشد قیمت مسکن  به تدریج از نرخ تورم نیز پیشی گرفت. به طوری که در بهمن ماه در شهر تهران میزان حجم معاملات 7.16 درصد و قیمت ها 6.20 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت.

سلطان محمدی به تغییر سیاست بانک مرکزی و انتشار اوراق سپرده 20 درصدی و جذب بیش از 100 هزار میلیارد تومان ظرف مدت دو هفته اشاره کرد و گفت: با توجه به روند بازار از نیمه دوم سال، به نظر می‌رسید رونق بخش مسکن با شتاب بیشتری تداوم پیدا کند اما با سیاست انقباضی جدید بانک مرکزی انتظار می رود از شتاب رشد قیمت ها در این بخش کاسته شود.

این کارشناس مسکن درباره تاثیر نوسانات دلار بر بازار مسکن توضیح داد: معمولا رشد هیجانی قیمت ارزهای خارجی در کوتاه مدت اثر منفی بر بازار مسکن دارد، اما در میان مدت همبستگی مثبتی بین نرخ ارز و قیمت‌های مسکن وجود دارد به بیان دیگر در نتیجه تورم و کاهش ارزش پول ملی هم نرخ ارزهای خارجی و هم قیمت مسکن به صورت اسمی افزایش می یابند.

وی در پاسخ به این سوال که "در سال 97 شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود یا خیر" افزود: روند افزایش حجم معاملات و قیمت ها در سال جاری نشان از رونق نسبی بازار مسکن دارد و به نظر می رسد که این روند در سال 97 نیز تداوم داشته باشد.

این کارشناس مسکن درباره چشم‌انداز قیمت در سال 97 گفت: پیش بینی می‌شود اگر اتفاق غیر‌منتظره‌ای نیفتد در سال آتی نیز رشد قیمت مسکن از تورم پیشی بگیرد اما بعید به نظر می رسد که این افزایش همانند دوره‌های قبلی به صورت جهشی باشد.

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics