تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

۸ به اضافه یک دلیل عمده برای سقوط قیمت اوراق مسکن

در روزهایی که شاهد بی‌ثباتی در بازارهای مختلف کشور هستیم، بازار اوراق مسکن روندی نزولی را سپری می‌کند و این اوراق با قیمت‌هایی پایین‌تر از اسفند سال پیش در بازار یافت می‌شوند. کاهش چشمگیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن در قالب بازگشت متوسط قیمت هر فقره اوراق به کانال ۵۰ هزار تومان منجر به شکل‌گیری یک برداشت اشتباه و در عین حال شکل‌گیری یک سوال اساسی درخصوص دلایل ریزش قیمت اوراق در اولین روزهای آغاز به کار بازار مسکن در سال جدید شد.

 

 در روزهای اخیر با تداوم بازگشت به عقب میانگین قیمت هر فقره اوراق وام مسکن-امتیاز وام خرید مسکن-یک سوال اساسی مبنی بر علت ارزانی امتیاز وام خرید مسکن در میان متقاضیان و فعالان بازار شکل گرفته که منجر به طرح یک برداشت اشتباه درخصوص دلایل این ارزانی شده است؛ این برداشت نادرست، «افت محسوس تقاضا در بازار معاملات امتیاز وام مسکن» را به‌عنوان مهم‌ترین علت ارزانی اوراق مسکن در اولین روزهای شروع به کار بازار معاملات ملک در سال جدید، مطرح می‌کند. بررسی‌ها، ضمن رد این تحلیل نادرست، عوامل شکل‌دهنده سقوط قیمت اوراق مسکن را شناسایی کرده است. این تحقیقات نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید اوراق برای دریافت وام بدون سپرده خرید مسکن نه تنها در ۱۹ روز اول فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نیافته است بلکه حدود ۹ درصد نیز افزایش داشته است. با این حال ۸ به اضافه یک دلیل عمده برای سقوط قیمت اوراق وجود دارد که باعث عقبگرد بی‌سابقه نرخ فروش امتیاز وام خرید مسکن طی ماه‌های اخیر شده است.

درحالی که میانگین قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی وام مسکن بعد از چندین ماه ثبات در کانال ۷۰ هزار تومان، اسفند سال گذشته یک کانال سقوط کرد و به‌طور میانگین به ۶۷ هزار و ۸۰۰تومان رسید، دیروز به‌طور متوسط با نرخ ۶۰ هزار تومان معامله شد. قیمت هر فقره اوراق حتی در برخی از روزهای ابتدایی سال جدید یک کانال دیگر نیز به عقب بازگشت و متوسط قیمت هر فقره اوراق، در اولین روزهای کاری فروردین ماه به ۵۷ هزار تومان رسید. میانگین قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی وام مسکن از آبان ۹۵ تا بهمن ماه ۹۶، در کانال ۷۰ هزار تومان قرار داشت و در همه این ماه‌ها متوسط قیمت هر فقره اوراق بین ۷۲ تا ۷۳ هزار تومان بود و تا ۸۵ هزار تومان نیز نوسان کرد؛ در سال ۹۶، عمدتا میانگین قیمت هر فقره اوراق بین ۷۳ تا ۷۵ هزار تومان بود؛ هر چند این نرخ در اسفندماه سال گذشته با عقبگرد به کانال ۶۰ هزار تومان به‌طور متوسط به ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

در روزهای ابتدایی سال جدید و در حالی که معاملات در بازار مسکن تحت تاثیر تعطیلات ۱۳ روز اول فروردین ماه هنوز به جریان عادی خود بازنگشته است، میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن به ۵۷ هزار تومان نیز رسید و روز گذشته به‌طور متوسط با نرخ ۶۰ هزار تومان معامله شد؛ این در حالی است که با مبنا قرار دادن میانگین قیمت ۵۷ هزار تومان، قیمت هر فقره اوراق وام مسکن در ۱۹ روز اول فروردین در مقایسه با اسفند سال‌گذشته-ماه‌قبل- ۱۵ درصد کاهش و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل-۱۹ روز اول فروردین ۹۶-حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ هر چند با درنظر گرفتن میانگین قیمت ۶۰ هزار تومان که روز گذشته هر فقره اوراق تسهیلات مسکن با این نرخ معامله شد، میانگین قیمت اوراق در بازار معاملات امتیاز وام مسکن در ۱۹ روز اول فروردین ماه نسبت به اسفند سال گذشته ۱۲درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد افت کرده است.

کاهش قیمت در بازار معاملات امتیاز وام خرید مسکن در حالی طی روزهای اخیر منجر به شکل‌گیری یک تحلیل نادرست درخصوص علت ریزش قیمت اوراق شده است که  با انجام یک بررسی، نه تنها ابعاد این تحلیل نادرست را مورد واکاوی قرار داده است بلکه ۸ به‌علاوه یک دلیل سقوط قیمت اوراق در سال جدید را نیز شناسایی کرده است. این در حالی است که تقویت این برداشت نادرست منجر به شکل‌گیری یک تحلیل غلط درخصوص به رکود کشیده شدن بازار معاملات مسکن در سال جدید خواهد شد که از اساس اشتباه است. چرا که هر چند رشد محسوس قیمت مسکن در پایان سال گذشته زمینه کاهش تقاضا برای خرید اوراق و دریافت تسهیلات خرید مسکن از این محل را فراهم کرده است اما شواهد موجود در بازار معاملات امتیاز وام خرید آپارتمان، از کم شدن حجم تقاضای خرید مسکن حکایت ندارد.

 حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن در ۱۹روز ابتدای فروردین سال گذشته ۲۴۹ هزار و ۹۲۰ مورد بوده است که با ۹ درصد افزایش در ۱۹ روز اول فروردین ماه امسال به ۲۷۱ هزار و ۳۰۸ مورد رسیده است. رشد ۹ درصدی در حجم معاملات اوراق در بازار خرید وفروش امتیاز وام مسکن نشان می‌دهد تقاضا برای خرید اوراق به همین میزان در روزهای ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است درحالی که میانگین قیمت اوراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده است.

منبع خبر: اقتصاد نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics