تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ساخت ارزان مسکن با زمین رایگان دولتی

تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد همواره به عنوان یکی از نیازهای جدی زندگی انسان معاصر محسوب می‌شده و می‌شود، از همین رو همه دولت‌ها تلاش می‌کنند با اتخاذ سیاست‌های مناسب به این ضرورت مهم پاسخ بدهند.

 

 دولت تدبیر و امید در آغاز مسوولیت با پروژه بزرگ، نیمه‌تمام و پرمساله‌یی به نام مسکن مهر مواجه بود که وظیفه داشت با وجود همه نقدهایی که متوجه آن بود و با محدودیت شدید منابع به آن ادامه دهد و پاسخگوی انتظارات بحق مردم باشد. بنابراین اولویت اول دولت در تامین مسکن، پیگیری تعهدات باقیمانده از مسکن مهر بوده است. در اجرای این طرح تاکنون 86درصد از کل واحدهای تعهد شده به اتمام رسیده و مابقی نیز با وجود همه محدودیت‌های اعتباری در شرف اتمام است. اکنون نیاز است دولت با سامان‌بخشی به مسکن مهر و پس از آسیب‌شناسی سیاست‌هایی که عمدتا بر تامین دولتی مسکن و تکیه‌ بر ساخت مسکن ملکی مبتنی بوده است و با بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، خیران و بخش خصوصی، کاستن از نقش‌های تصدی‌گری دولت و افزایش نقش‌های تنظیم‌گرانه آن برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد را در اقدامات قابل ‌توجهی انجام دهد.

 

 آمارها چه می‌گویند؟

ساخت مسکن ارزان در حالی مطرح شده و می‌شود که به گفته کارشناسان و به گواه آمارها ساخت‌وساز در کشور بسیار گران بوده و قیمت نهایی مسکن برای بسیاری از دهک‌های جامعه مناسب نیست.

بنا به گزارش مرکز آمار ایران که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ منتشرشده است، افزایش هزینه (تورم) مصالح و نهاده‌های ساختمانی و هزینه ساخت‌وساز ۶,۵۹درصد بوده است. شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰، در فصل زمستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۱,۶۲ بوده است که نسبت به فصل قبل (پاییز) ۰,۹۷ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹,۰۶ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در چهارفصل منتهی به فصل زمستان سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۶,۵۹ درصد بوده است. رقم ۶,۵۹ درصد نشان‌دهنده میزان تورم نهاده‌های ساختمانی و هزینه ساخت‌وساز طی سال گذشته است. با این تفاسیر، جدول زیر هزینه ساخت‌وساز در مناطق ۲۲گانه تهران به ازای هر مترمربع در اردیبهشت ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد.

 

 شهرهای جدید ایجاد شود؟

در همین زمینه ایرج رهبر نایب‌رییس کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه برنامه‌های مجلس و دولت در خصوص ساخت‌ و ساز ارزان ‌قیمت در حد شعار باقی‌مانده است، گفت: ساخت‌وساز ارزان‌قیمت دارای آیتم‌هایی است که باید تمام زیر فاکتورهای آن اجرایی شود.  ایرج رهبر افزود: به‌طورکلی استفاده از فناوری‌ها و مصالح نوین می‌تواند در قیمت نهایی مسکن موثر باشد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر می‌توانست الگوی موفقی برای ساخت‌وساز ارزان‌قیمت باشد، تاکید کرد: دولت برای کاهش قیمت‌ها در مسکن مهر زمین آن را به‌ صورت رایگان عرضه کرد که این مورد باعث کاهش 60 تا 70 درصدی قیمت مسکن شد، اما متاسفانه به دلیل عدم ساخت‌وساز مناسب این ساخت‌وساز خوش‌فکر در برخی نقاط کشور به یک پروژه شکست‌خورده مبدل شد.

رهبر گفت: ایجاد نسل نوین شهرهای جدید نیز می‌تواند راهکاری برای ارزان‌سازی تلقی شود. استفاده از مشارکت و سرمایه بخش خصوصی در احداث و توسعه شهرک و شهر جدید، به‌کارگیری روش‌های نوین تامین منابع مالی در احداث و توسعه شهرهای جدید، شناسایی، بومی‌سازی و اجرای روش‌ها، الگوها و فناوری نوین معماری و شهرسازی در شهرهای جدید، توجه به دیدگاه شهروندان، نخبگان، مسوولان و سایر کنشگران موثر در ایجاد و توسعه شهرهای جدید و اولویت جمعیت و جوامع بومی از منافع توسعه و ایجاد شهر جدید و توجه به الزامات اجتماعی و فرهنگی در برنامه‌ریزی، احداث و مدیریت شهرهای جدید از روش‌های اصلی برای تحقق این هدف به شمار خواهند رفت. این فعال ساختمانی بار دیگر با تاکید بر کاهش قیمت زمین اظهارکرد: اگر دولت بتواند زمین‌های ارزان‌قیمت در بافت‌های فرسوده به سازندگان ذی‌صلاح ارائه دهد، هزینه‌ها تا حدی کاهش می‌یابد.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics