تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بانک ها شامل ماده ۱۴۱ قانون تجارت نمی‌شوند/ سهامداران مکلف به تامین سرمایه تا حداقل معین

کارشناس و پیشکسوت حسابداری گفت: بانک ها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیستند چرا که آنها تحت قوانین بانکداری با قدمت طولانی و در چارچوب قوانین پولی و بانکی تاسیس شده اند.

 

هوشنگ خستوئی پیرو همین موضوع گفت: بر این اساس اگر سرمایه بانکی از بین برود، سهامداران مکلف به تامین سرمایه تا حداقل تعیین شده هستند.

 

تور مجازی:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

خستوئی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی های بانک ها نیز گفت: این موضوع راه حل مناسبی برای این مسئله نیست چرا که این اقدام در چند مرحله انجام شده است.

 

وی با اشاره به قانون بانکداری جینگ بال سوئیس گفت: دو نوع ذخیره در بانک ها گرفته می شود یکی ذخیره عمومی بوده که ۱.۵ درصد کل پرتفوی هر بانک را تشکیل می‌دهد و دیگری ذخیره‌ای است که با توجه به توان و ریسک هر بدهکار در نظر گرفته می‌شود که با احتساب این ذخایر درمی‌یابیم که سرمایه بانک‌ها اکنون بحرانی است.

 

وی همچنین با اشاره به مشکلات ساختاری در بانک ها گفت: از نظر ساختاری این مشکل در بانک ها وجود دارد که شخص حقیقی تنها تا ۵ درصد و شخص حقوقی تا ۱۰ درصد بیشتر نمی توانند سهامدار بانک ها باشند در حالی که بانک ها شرکت تعاونی نیستند که چنین ساختاری داشته باشند.

 

خستوئی ادامه داد: یک سهامدار بانکی باید بتواند ۴۰ تا۵۰ درصد سهام یک بانک را در اختیار داشته باشد تا اگر پول مردم از بین رفت، بتوان گریبان او را گرفت و نکته اینجاست که در حالی که سهامدار ایرانی چنین مجوزی را ندارد اما سهامدار خارجی می تواند تا۴۰  درصد سهام را در مالکیت خود داشته باشد.

 

وی با اشاره به این موضوع که ۱۸ سال حسابدار بانک های ایران بوده ام و بیان این موضوعات باعث اعتراض می شود، گفت: این موضوع مصداق کاپیتالاسیون است.

 

منبع خبر: بورس نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics