تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

امتناع بانک سرمایه‌گذاری اروپا از پذیرش طرح مبادله با ایران

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) از قبول پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تجارت در ایران به منظور جلوگیری از تحریم‌های آمریکا امتناع کرد.

 

تحت فشار آمریکا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) از قبول پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تجارت در ایران به منظور جلوگیری از تحریم‌های آمریکا و حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، سرباز زده است. این بانک بیشتر سرمایه‌گذاری خود را از آمریکا به دست می‌آورد.

 

 

تور مجازی:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مقاومت بازوی بانکی اتحادیه اروپا بر این واقعیت تاکید دارد که توانایی این اتحادیه برای حفاظت از تجارت خود با ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا تا چه حد محدود است. پس از این که دونالد ترامپ تصمیم گرفت آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند، این کشور تحریم‌ها را علیه ایران بازگردانده است.

 

انتظار می‌رود روز چهارشنبه کمیسیون اروپایی برنامه اجرایی اتحادیه اروپا برای تشویق بانک سرمایه‌گذاری اروپا جهت پشتیبانی از تجارت‌های انجام شده با ایران، را تایید کند. این بانک قبلا هیچ تجارتی با ایران نداشته است.

این حرکت ارزش سمبولیک دارد چراکه از نظر مقامات اروپایی این کار یکی از ساده‌ترین راه‌ها در پاسخ به تقاضاهای ایران است و اثبات می‌کند این اتحادیه به توافق هسته‌ای پایبند است.

 

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

با دعوت از دوستان خود در تیم متفکران، در اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری سهیم باشید (کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

۶ دیپلمات اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و منابع رویترز در این بانک می‌گویند که در داخل بانک سرمایه‌گذاری اروپا نگرانی‌ از این که با اجرای برنامه کمیسیون اروپا، برنامه جذب سرمایه چند میلیارد دلاری این بانک به خطر بیافتد، در حال تشدید است.

 

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: این بانک از طرح کمیسیون اروپا ناراضی است چراکه این بانک برای صندوق‌های خود از آمریکا سرمایه جذب می‌کند.

به عنوان یکی از بزرگترین وام‌گیرندگان جهان، بانک سرمایه‌گذاری اروپا سال گذشته در بازارهای سرمایه جهان، ۵۶.۴ میلیارد یورو (۶۶ میلیارد دلار) را با فروش اوراق قرضه خود جذب کرد. این بانک نگران است که تهدیدات تحریم آمریکا بر علیه ایران، خریداران اوراق قرضه را فراری دهد.

 

یکی از مقامات اتحادیه اروپا به رویترز گفت: ایالات‌متحده همچنان به این بانک فشار می‌آورد تا در ایران سرمایه‌گذاری نکند و در مورد عواقب این کار هشدار می‌دهد.

 

یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا می‌گوید: این کار به هیچ‌ وجه ساده نخواهد بود. بانک سرمایه گذاری اروپا به خوبی از خطراتی که تحریم‌های آمریکا می‌تواند برای فعالیت‌هایش در پی داشته باشد، آگاه است.

 

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای ایمیلی به رویترز گفت: با این طرح این قابلیت برای بانک ایجاد می‌شود (که در ایران سرمایه‌گذاری کند)، اما بانک سرمایه‌گذاری اروپا مجبور به اقدامی نخواهد شد.

 

ایران در ماه مارچ به لیست کشورهای واجدالشرایط فعالیت بانک ای‌آی‌بی اضافه شد. اتحادیه اروپا خواهان این است که قبل از ۶ آگوست که تحریم‌های آمریکا شروع به تاثیرگذاری می‌کند، طرح (تراکنش این بانک و ایران) اجرایی شده باشد.

 

حتی در این صورت، هیات رئیسه این بانک که متشکل از وزیران مالی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند باید در مورد این که با تهران برای فعالیت در ایران توافق کنند، تصمیم بگیرند.

 

ریچارد نفیو، یکی از مقامات سابق کاخ سفید که در دولت اوباما فعالیت می‌کرد می‌گوید: دولت امریکا اهرم‌های فشار زیادی برای جلوگیری از ارتباط این بانک با ایران در اختیار دارد. حتی لازم نیست برای این کار تحریم‌هایی را بر علیه این بانک تنظیم کند.

 

او ادامه داد: آمریکا و اتحادیه اروپا آن‌قدر یکپارچه هستند که احتمال این که اروپاییان بتوانند از نهادهای کنونی خود برای تراکنش با ایران استفاده کنند بسیار کم است.

 

نفیو گفت: اگر آنها واقعا می‌خواهند این کار را انجام دهند، باید موسساتی مجزا به وجود بیاورند که هیچ ارتباطی با آمریکا نداشته باشد و سپس از این موسسات با تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه در برابر آمریکا، حمایت کنند.

 

منبع خبر: مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics