تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حسابداری زبان تجارت خوانده می‌شود.

زیرا از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم را دربارهٔ واحدهای اقتصادی در اختیار اشخاص ذی‌نفع و ذی‌علاقه و ذی حق قرار می‌دهد.

 

به طور کلی چنانچه افرادی که به یک حرفه وارد می‌شوند از استانداردها و آموزش‌های لازم برخوردار نباشند، کیفیت حرفه حفظ نمی‌شود و ارتقا نمی‌یابد.
این اشخاص شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل هستند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 از منظری دیگر از حسابداری با نام سیستم اطلاعاتی حسابداری Accounting Information System یاد می‌شود که برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی مؤثر بر سازمان‌ها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این گونه رویدادها به تصمیم‌گیرندگان، طراحی شده است.

 

طبق «بیانیه اساسی تئوری حسابداری»: حسابداری عبارت است از فرایند شناسایی، اندازه‌گیری و ثبت و گزارشگری اطلاعات اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه به وسیله استفاده کنندگان آن اطلاعات.

 

بیانیه در تشریح این تعریف آورده است بر اساس دیدگاهی جامع، «اطلاعات حسابداری» را می‌توان «اطلاعات اقتصادی» تلقی کرد.

 

گاهی اوقات به اشتباه از مفهوم دفترداری برای تعریف حسابداری استفاده می‌شود. دفترداری عبارت است از: فن ثبت، طبقه‌بندی و خلاصه سازی مبادلات واحد تجاری. البته این عملیات در گذشته صرفاً در دفاتر حساب انجام می‌شد.

 

اما امروزه ثبت‌های حسابداری با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شود. حسابداری مفهوم وسیع تری از دفترداری را دربر می‌گیرد. در واقع دفترداری بخشی از وظایف حسابدار است. همه حسابداران از مجموعه قواعد یکسان تحت عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری برای تهیه گزارش‌های حسابداری استفاده می‌کنند.

 

اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهیه گزارش‌های مالی را تشکیل می‌دهد. در واحدهای بازرگانی، فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های جاری مانند اجاره، حقوق، بهای آب و برق از جمله معاملات روزمره است.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

با دعوت از دوستان خود در تیم متفکران، در اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری سهیم باشید (کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

رشته حسابداری : حسابداری یک فعالیت خدماتی است که وظیفه­ اش فراهم کردن اطلاعات کمی، که اساسا دارای ماهیت مالی هستند، درباره واحد اقتصادی است. اطلاعات فراهم شده توسط حسابداری باید در تصمیم­گیری­های اقتصادی سودمند باشد.

 

به دنبال این اعلام، در سال 1386، جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به‌عنوان اعضای پیوسته‌ فدراسیون بین‌المللی حسابداران، تاریخ 14 تا 21 آذرماه هرسال را هفته حسابداری و 15 آذر را به‌عنوان روز حسابدار، در ایران اعلام کردند که در پی آن، هر سال برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت هفته حسابداری و روز حسابدار در ایران برگزار می‌شود.

 

پیشرفت در حسابداری ،یک حسابدار حرفه ای به کمک یادگیری و آموزشها می تواند به درستی و با اطمینان مسیر پیشرفت و افزایش درآمد خود را طی کند.

 

تاریخچه تدوین رهنمودها و استانداردهای حسابداری : سال ۱۳۷۱، این کمیته با نام اولیه کمیته رهنمودهای حسابداری از سوی هیئت عامل سازمان حسابرسی راه‌اندازی شد تااستانداردهای حسابداری ملی ایرانرا بر اساس استانداردهای معتبر و با توجه به شرایط محیطی ایران و با هدف ایجاد یک‌نواختی و برطرف کردن ناسازگاری‌ها وضع کند. سال ۱۳۷۳، پیش‌نویس ۹ بیانیه «رهنمود حسابداری» و «چارچوب تهیه و ارائه صورت‌های مالی» (نشریه ۹۶ سازمان حسابرسی) از سوی این کمیته برای نظرخواهی عمومی منتشر شد.

 

سمت حسابرسی و سمت بازرسی : لزوم دارا بودن سمت بازرس قانونی جهت انجام حسابرسی شرکتهای سهامی

تفاوت حسابداری شرکت‌های دولتی و غیردولتی : آنچه که در بخش دولتی و غیردولتی متفاوت است نحوه عمل حسابداری در موسسات دولتی و بخش غیردولتی است.

 

لزوم اجرای آموزش حسابداری : به طور کلی چنانچه افرادی که به یک حرفه وارد می‌شوند از استانداردها و آموزش‌های لازم برخوردار نباشند، کیفیت حرفه حفظ نمی‌شود و ارتقا نمی‌یابد. به همین دلیل نهادهای حرفه‌ای موظفند افرادی را که این استانداردها را در بالاترین سطح احراز می‌کنند، جذب نمایند. در نتیجه، کیفیت حرفه رابطه مستقیمی با سطح توانایی متقاضیان جذب شده خواهد داشت. تعیین الزامات ورود به حرفه، اولین گام در این فرایند می‌باشد. هرچه سطح الزامات ورودی بالاتر باشد، الزامات آموزش حرفه‌ای و تجارب عملی در دوره زمانی کوتاه تری کسب خواهد شد.

 

آشنایی با جامعه حسابداران رسمی ایران : افرادی که رشته حسابداری و مشاغل مرتبط با آن را انتخاب می کنند  بایستی نیم نگاهی به جامعه حسابداران رسمی ایران داشته باشند .

 

تفاوت های حسابداری و حسابرسی را می توان این گونه بیان کرد : از نظر تئوری حسابداری و حسابرسی دو عمل کاملا متمایز می باشند، ولی در عمل اغلب اتفاق می افتد که حسابداران متخصص عمل حسابرسی را عهده دار شده و بعضی عملیاتی انجام می دهند که صرفا جبه حسابداری دارد.

 

تفاوت حسابرس داخلی و حسابرس مستقل : هدف اصلی حسابرسی داخلی بررسی تمامی سیستم کنترل داخلی می باشد .

 

بازار کار حسابداری : تا حالا به این موضوع فکرکرده اید در کدام بخش از شغل حسابداری می توانید درآمد بیشتری کسب کنید؟

 

حسابرس ، ذی حساب و ممیزی مالیاتی : برای اینکه تفاوت این سه ومضوع را با هم مقایسه کنیم بهتر است که ابتدا این سه مفهوم را تعریف کنیم .

 

نکات مهم حسابداری : ترازنامه جدید به این صورت خواهد بود که به جای حسابها و اسناد دریافتی تجاری و سایر حساب های دریافتی، فقط یک حساب به نام دریافتی های تجاری و غیر تجاری باید استفاده کند.

 

توانایی های لازم در رشته حسابداری:

رشته حسابداری از جمله رشته هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است. در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین یک حسابدار باید بتواند بخوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد.

 

بنابراین باید در ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. دانشجوی این رشته باید تحمل ساعتها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.

 

درس های رشته حسابداری در طول تحصیل:

دروس پایه: روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق.

 

دروس اصلی و تخصصی:اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری

 

منبع خبر: accpanel
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics