تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پیگیری روزهای خوش بورس با رشد ۵۲۸ واحدی شاخص کل/ رالی قیمت‌ها به گروه خودرو رسید

در جریان معاملات امروز بورس تهران، همچون هفته گذشته تمام شاخص‌های بازار سهام در محدوده های مثبت قرار گرفتند. این در حالی بود که ارزش معاملات خرد و خالص خرید حقیقی‌ها امروز کاهش اندکی نسبت به چهارشنبه گذشته را نشان می دهد. همچنین در بازار امروز شاهد تشکیل جو خرید در نمادهای گروه خودرو و فرآورده‌های نفتی با کوچ سهامداران از گروه فلزی بودیم.

 

 

 

 

جهش‌های متوالی شاخص کل در روزهای اخیر کاملا بی‌توجه به اخبار و هیجانات بازارهای جهانی امروز نیز به کار خود ادامه داد. این در حالی بود که روز جاری صفوف خرید و فشار سمت تقاضا از نمادهای گروه فلزی-معدنی به خودرو، ساختمانی و پالایشی هدایت شد.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 


سرانجام پس از 6 روز متوالی افزایش قیمت، اغلب نمادهای گروه فلزی وارد فاز استراحت شدند. این در حالی اتفاق افتاد که اخبار از نرخ بازارهای جهانی نیز حکایت از ایجاد رکود سطحی و غالبا افت قیمت در بازار مواد پایه دارد. قیمت فلز مس به واسطه افزایش موجودی انبارهای LME تحت فشار عرضه با کاهش قیمت 3.8 درصدی روبرو شد. از سوی دیگر فلز روی نیز کاهش قیمت 2.4 درصدی را تجربه کرد.

نفت اما به دلیل افزایش نه چندان چشمیگیر سطح تولید اپک با رشد 3 دلاری در هر بشکه مواجه شد. ولی همانطور که گفته شد جو خرید هیجانی این روزهای بورس تهران به نحوی است که به سختی می توان در خصوص تاثیرگذاری قیمت های جهانی در بازار فعلی داخلی اظهار نظر کرد. اما نکته ای که به وضوح در معاملات روزهای اخیر بورس تهران به چشم می خورد، سیل نقدینگی سرگردانی است که بازار سرمایه را محلی امن برای حفظ ارزش خود در برابر نوسانات و بی ثباتی های اقتصادی می داند.

 

گروه سبزپوش ساختمانی نیز از صعود جانماد

امروز شاهد رشد برخی نماد های گروه انبوه سازی بودیم این در حالی است که آمارهای معاملات مسکن در روزهای اخیر حاکی از کاهش معاملات خانه های مسکونی است. به نظر می رسد  رشد روز های اخیر گروه ساختمانی به دلیل افزایش قیمت دلار بوده که انتظار افزایش تورم را پُررنگ تر می کند کما که با محاسبه نرخ تورم در خرداد ماه مشاهده می شود که میزان این شاخص به 8.2 درصد رسیده است. این خود می تواند یک انتظار تورمی از آینده در پیش روی صاحبان سرمایه پدید آورد. از سوی دیگر با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها تا حدود یک ماه آینده انتظار می رود نرخ دلار را با نوساناتی همراه کند که همین موضوع کالاهای سرمایه ای را در میان سرمایه داران محبوب می کند.

 

از این رو شاخص این گروه نیز پس از افت شدید تا نیمه اردیبهشت سال جاری ،تغییر جهت داده و از شاخص 570 واحد خود را به شاخص 705 واحد در دو هفته گذشته ( حدود 23 درصد رشد) رساند. اکنون نیز با اندکی نوسانات نزولی در سطوح 691 واحد قرار گرفته است. در کنار بازار مسکن که به نظر می رسد رشد قیمت آن متوقف شده است بازار خودرو را داریم که همچنان در دستان سوداگران و دلالان است به طوری که با وجود تصویب و انتشار قیمت های جدید خودرو های ساخت داخل توسط شورای رقابت، کماکان میان قیمت های کاخانه و بازار همان محصولات شکاف عمیقی وجود دارد. گفتنی است در پی این امر وزیر صنعت وعده داده است تا یک ماه آینده حباب قیمتی به وجود آمده در بازار را از بین ببرد.

خودرویی ها از هم سبقت گرفتند

در این بین امروز گروه خودرو سازی از پیشتازان بازار بود. در این گروه نماد های مطرحی همچون «خساپا»، «خودرو»، «خپارس» و «خزامیا» با صف خرید همراه بوده به طوری که خساپا با صف 70 میلیونی پرچمدار گروه خود بود. این طور به نظر می رسد که سرمایه ورود کرده به بازار اکنون وارد صنعت خودرو شده و موجب تحرک قیمت ها شده است. همچنین گفتنی است خالص خرید حقیقی ها در این گروه بالغ بر 20 میلیارد تومان بود.

سیمانی‌ها نیز به دنبال ساختمانی ها صعودی شدند

 

اما از دیگر سبز پوشان امروز بازار، می توان به گروه سیمانی اشاره کرد که اکثر نماد های فعال در این گروه در سقف قیمت معاملاتی خود داد وستد شدند. اتفاقاتی که در این صنعت در حال وقوع است کاهش صادرات سیمان و کیلینکر به مهم ترین بازار صادراتی یعنی عراق است اما از سوی دیگر در پی کاهش تولید کارخانه های سیمان در کشور چین (به دلیل شرایط زیست محیطی) بازار های شرق آسیا با کاهش عرضه مواجه شده اند. حال طی رایزنی های انجام شده با کشور های آسیای شرقی از جمله فیلیپین، بازار های صادراتی جدیدی با ظرفیت های تقاضای بالا برای فروش محصولات این شرکت ها در حال مهیا شدن است. با این تفاوت که فروش سیمان در کشور عراق به صورت ریالی محاسبه می شود اما در کشور های دیگر به صورت دلاری، که این شرایط می تواند حاشیه سود جدیدی را در راستای تسعیر نرخ ارز برای شرکت های صادر کننده به ارمغان بیاورد.

 

بازار به زبان آمار و ارقام

در مجموع امروز شاخص کل پس از فراز و نشیب های پُرنوسان سرانجام با رشد 528 واحدی (معادل 0.49 درصد) در میانه های کانال 109 هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شتاب بیشتری در کانال صعودی حرکت کرد و با رشد 183 واحدی (معادل 0.99 درصد) در پله 18 هزار و 702 واحد قرار گرفت. به نظر می رسد با کوچ سهامداران از صف نشینی در نمادهای فلزی به نمادهای خودرویی و نفتی، شاهد رشد دوبرابری شاخص هم وزن بودیم.

 

در این بین در جریان دادوستدهای بورس امروز یک میلیارد و 628 میلیون ورقه بهادار به ارزش 504 میلیارد تومان در 109 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 460 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. تغییر مالکیت نیز امروز از حقوقی به حقیقی صورت گرفت. مبلغ این جابجایی نیز بالغ بر 60 میلیارد تومان بود بیشترین خرید حقیقی ها در نمادهای «میدکو»، «شپنا» و «خبهمن» صورت گرفت. اما تحرکات حقوقی ها در نمادهای «سپ»، «کروی» و «فولاد» رخ داد.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

با دعوت از دوستان خود در تیم متفکران، در اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری سهیم باشید (کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز نفتی‌ها پیشتاز بودند و «شپنا»، «شاراک» و «جم» هرکدام به ترتیب 100، 72 و 62 واحد شاخص را تقویت کردند. در سوی منفی ها اما «فملی» و «وغدیر» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز اما پیشتاز رشد نماگرها بود و با افزایش 17 واحدی (رشد 1.28 درصدی) به ارتفاع یک هزار و 253 واحد رسید. در این بازار نیز  559 میلیون سهم به ارزش 217 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 114 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. در بین نمادهای بزرگ فرابورسی، «میدکو»، «ذوب» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را برآیفکس داشتند.

 

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics