تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گرانی مهمان سفره‌های کارگری

درحالی بیش از ۵۴درصد جمعیت کشور به جامعه کارگری تعلق دارد که افزایش قیمت‌ها باعث چه‌کُنم چه‌کُنم جامعه کارگری در تأمین معیشت خانوار شده است.

 

این روزها مردم وقتی وارد بازار می‌شوند با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شوند که این آشفتگی و نوسانات معادله اقتصادی سرانه مصرفی بسیاری از خانوارها را به‌هم ریخته است و بدتر آنکه برخی از کالاها با رشد چشمگیر قیمت‌ها حدود 40 تا 60 درصد در بازار روبه‌رو شده که این امر به‌غیر از هم ریختن نظم اقتصادی خانوار باعث فشار بیش از پیش بر اقتصاد می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

جامعه کارگری در کشور، همواره با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده و با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات این قشر همچنان مشکلاتی آنها را درگیر می‌کند. اگر بخواهیم این مشکلات را دسته‌بندی کنیم، می‌توان آنها را در سه ضلع یک مثلث قرار داد که شامل امنیت شغلی، تأمین معیشت و مشکلات بیمه‌ای است.

 

در حالی که بیش از 54 درصد جمعیت کشور به جامعه کارگری تعلق دارد و وجود و بروز هر گونه مشکلی در اشتغال و معیشت این قشر، اشتغال و معیشت جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تأثیر و تأثر این سه ضلع بر یکدیگر بدین صورت است که چون بحث معیشت در این قشر تأمین نشده است، امکان چانه‌زنی بر سر وجود امنیت شغلی از سوی کارگر شکل نمی‌گیرد و از طرفی چون امنیت شغلی کارگر تأمین نشده است، معیشت نیز در معرض تهدید قرار دارد و وقتی معیشت و امنیت تأمین نباشد، تشکلی ندارند که بتواند از طریق تشکل‌های قوی، بر سر امنیت و معیشت خود چانه‌زنی انجام دهد.

 

تا زمانی که مشکلات کارگران در این قالب باقی بماند سایر مشکلات کارگری از قبیل آینده شغلی، بیمه و سابقه کار، حقوق و دستمزد، ایمنی کار و... در معرض آسیب قرار خواهد داشت. در حال حاضر دغدغه و تمرکز اصلی نمایندگان تشکل‌های کارگری به‌روی امنیت شغلی متمرکز است، چرا که این مؤلفه بیش از دو مؤلفه دیگر به گسترش مشکلات جامعه کارگری دامن می‌زند و نبود آن مانع از مطالبه قانونی کارگران برای احقاق حقوق خود منطبق با قوانین کار می‌شود.

 

اما کنار تمام این موارد از جمله عدم امنیت شغلی در جامعه کارگری، نبود قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار مشاهده می‌کنیم که افزایش قیمت‌ها باعث کاهش قدرت خرید جامعه کارگری شده است، افزایش قیمت‌هایی که باعث شده تا هزینه‌ها بر درآمدها سوار شوند.

 

مطابق گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی و ارزانی خوراکی‌ها در هفته منتهی به 25 خرداد نرخ لبنیات 0.4 درصد، حبوبات 1.1 درصد، گوشت مرغ 7.5 درصد، قند و شکر 1.4 درصد و روغن‌نباتی 3.7 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ تخم‌مرغ 3 درصد، برنج 1.3 درصد، میوه‌های تازه یک درصد، سبزی‌های تازه 0.6 درصد، گوشت قرمز 0.3 درصد و چای 0.5 درصد کاهش یافت.

 

لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای پنیر غیرپاستوریزه معادل 1.2 درصد و کره پاستوریزه 2.6 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 3 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 126هزار تا 180هزار ریال فروش می‌رفت.

 

برنج و حبوبات

در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به‌ترتیب معادل 1.3 درصد و یک درصد کاهش یافت. در گروه حبوبات بهای عدس معادل 0.3 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین 0.3 درصد تا 3.8 درصد افزایش داشت.

 

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری سیب زرد و پرتقال درجه یک عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به‌نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای گیلاس معادل 19.5 درصد، هلو 7.6 درصد، انگور 19.6 درصد و هندوانه 9 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین 1.4 درصد تا 29.3 درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای خیار معادل 1.4 درصد و گوجه‌فرنگی 0.4 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام بین 0.4 درصد تا 4.1 درصد کاهش داشت.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

با دعوت از دوستان خود در تیم متفکران در اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری سهیم باشید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند ثابت بود. قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل 1.1 درصد کاهش ولی بهای گوشت مرغ 7.5 درصد افزایش یافت.

 

قند، شکر، چای و روغن‌نباتی

در این هفته قیمت چای خارجی معادل 0.5 درصد کاهش ولی بهای قند 2.3 درصد، شکر 0.4 درصد، روغن‌نباتی جامد 4 درصد و روغن‌نباتی مایع 3.6 درصد افزایش داشت.

 

تغییرات یک‌ساله

براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به 25 خرداد ماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 11.2 درصد، تخم‌مرغ 55.3 درصد، برنج 0.9 درصد، حبوبات 0.6 درصد، میوه‌های تازه 37.3 درصد، سبزی‌های تازه 11.5 درصد، گوشت قرمز 21.6 درصد، گوشت مرغ 10.2 درصد، چای 20.2 درصد و روغن‌نباتی 8.2 درصد رشد داشته‌ است.

 

در حالی طبق گزارش بانک مرکزی هزینه‌های مختلف در سفره کارگری افزایش یافته است که حقوق کارگران نسبت به میزان تورم حاکم بر اقلام خوراکی بسیار پایین است و علاوه بر اقلام خوراکی افزایش چشمگیر قیمت مسکن باعث شده است که حدود 30 درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، یعنی کارگران با حقوق حداقلی خود نه‌تنها قدرت پس‌انداز ندارند بلکه تلاش می‌کنند تا بتوانند زنده بمانند و از عهده هزینه‌های زندگی بربیایند.

 

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics